Suit up! Je tu Dee Dee a veze Billie

03.04.2011 17:43 - Tomáš Parkan | foto: facebook interpreta

Ačkoli většina z fanoušků jazzu jen sotva mohla stačit vstřebat nedávný koncert Chicka Corey a Garyho Burtona a dvojnásobnou brněnskou nálož Bobbyho McFerrina, už jim festival Struny podzimu servíroval další z jazzových lahůdek - charismatickou několikanásobnou držitelku Grammy Dee Dee Bridgewater...

Live: Dee Dee Bridgewater & CBC Band

místo: Smetanova síň, Obecní dům, Praha
datum: 2. dubna 2011
Setlist: Them There Eyes, Lover Man, Good Morning Heartache, Oh, Lady Be Good, Please Don't Talk About Me When I'm Gone, Undecided, You've Changed, Lady Sings The Blues, Miss Brown To You, Cotton Tail
přídavek: Amazing Grace
Fotogalerie

Dee Dee Bridgewater & CBC Band, Obecní dům, Praha, 2.4. 2011
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Není to tak dávno, co do Prahy v rámci festivalu Struny podzimu přijela zavzpomínat fantastická Dianne Reeves na Sarah Vaughan, a nyní v rámci téhož festivalu zavítala do Smetanovy síně Obecního domu Dee Dee Bridgewater, která připomněla jiné dvě dámy - Ellu Fitzgerald a především Billie Holiday. Přesto byl ale tento večer jiný než ten listopadový a málokdy někdo z musicserveru na něco podobného zavítá. Od návštěvníků byl požadován společenský oblek a ti byli na oplátku vítáni skleničkou šampaňského. Celková atmosféra byla tedy velmi noblesní, což by mohlo svádět k synonymu nudná; ne však s Dee Dee Bridgewater.

Dee Dee Bridgewater & CBC Band, Obecní dům, Praha, 2.4. 2011
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Po náležitém úvodu a nástupu CBC Bandu Martina Kumžáka se na pódium, promiňte mi ten výraz, vřítila dáma ve velmi zvláštní róbě, která jí posunovala pas tak nějak nepřirozeně vysoko, a s bezprostředností sobě vlastní se pustila do zpívání. Nutno říct, že v tu chvíli člověk zapomněl na to, jakou si Dee Dee Bridgewater zrovna vybrala garderobu, a vnímal pouze její zlato v hrdle a nasazení, s kterým zpívala.

Je to teprve pár týdnů, co si odnesla svoji třetí Grammy za album "Eleanora Fagan (1915-1959): To Billie With Love From Dee Dee Bridgewater", a není tedy divu, že osu celého koncertu tvořily písničky právě z této nahrávky. K nim pak přihodila několik dalších songů Billie Holiday, a aby to nebylo tak jednotvárné, vybrala i dva kousky z vynikajícího alba "Dear Ellla" vzpomínajícího na jinou, dost možná první dámu světového jazzu. Střídala tak swingové nářezy s jemnými jazzovými baladami a skladbami plnými rázovitého scatu.

Dee Dee Bridgewater & CBC Band, Obecní dům, Praha, 2.4. 2011
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Asi nikoho nepřekvapí, že pěvecký projev samotné Dee Dee Bridgewater byl jak jinak než famózní. Těžko vyzdvihovat nějakou skladbu, nicméně asi nejvýrazněji byla její síla slyšet v "Please Don't Talk About Me When I'm Gone", kde na jednom malém úseku přecházela z hutného chrapláku k lahodným výškám a expresivní a dravé frázování střídala intimním dialogem mezi jejím hlasem, tichou basou a jemnými bicími. Kdokoli pak musel obdivovat schopnost, hlasem, či spíše zpěvem napodobit některé hudební nástroje jako pozoun nebo saxofon. Do písniček vkládala neskutečnou energii, která potom vytryskla v těch kusech, v nichž s fantastickým ajfrem scatovala. Avšak všechny posadila do židlí potom, co je z nich nejprve zvedla. Po závěrečném a bouřlivém standing ovation totiž zazpívala a cappella "Amazing Grace", a to takovým způsobem, jakým ji žádný běloch nikdy nezazpívá. Tak hluboký cit a mocná síla z ní proudily.

Dee Dee Bridgewater & CBC Band, Obecní dům, Praha, 2.4. 2011
© Tomáš Parkan / musicserver.cz
Zajímavé je, že během koncertu nám Dee Dee Bridgewater ukazovala dvě tváře. Ta první, během jednotlivých písniček, byla taková soustředěná a místy až ponořená do sebe. Ta druhá, mezi nimi, kdy se rozvyprávěla, byla naopak rodinná, chvílemi rozverná až dokonce rozšafná. Neustále představovala jednotlivé hudebníky z CBC Bandu, přičemž její výslovnost českých jmen byla obdivuhodná, a živě komunikovala s Martinem Kumžákem. Ten vedl svůj orchestr naprosto brilantně a těžko se mohl během dvou zkoušek sžít s Dee Dee lépe. Naopak. Například komunikaci v "Good Morning Heartache" bych se nebál nazvat i jako mimosmyslovou.

I přes předchozí řádky a neskrývané nadšení se ale musím přiznat, že koncert Dee Dee Bridgewater mě nevzal za srdce tolik jako ten v podání Dianne Reeves. Je dost možné, že je mi poněkud introvertní cítění jazzu o něco bližší než to extrovertní v podání Dee Dee Bridgewater. Přesto ale byl i tento večer skvělým hudebním zážitkem a doufám, že i předzvěstí stejně kvalitní hudby, kterou festival Struny podzimu přinese, až se doopravdy rozeběhne.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY