O českém popu let sedmdesátých a osmdesátých si samozřejmě můžete myslet, co sami chcete. Jen těžko bychom ale mohli při výčtu jeho světlejších stránek vynechat repertoár Jiřího Korna, jehož pěvecké a taneční kousky se objevovaly snad v každé televizní estrádě nebo kabaretu. A právě kabaret je hlavním motivem valné části jeho tvorby, kterou si lze připomenout prostřednictvím dvojalba jeho největších hitů, které se právě teď objevuje na pultech. Mně osobně však v Kornově případě lehce hanlivé výrazy jako estráda a kabaret vůbec nevadí. Jeho melodie si totiž dodnes prozpěvují i moji dechovkou poznamenaní rodiče a já sám tohoto umělce považuji za jednoho z mála nositelů hudebního pokroku v českých zemích osmdesátých let.
Nemá cenu se dneska přít o přínosu jednotlivých skladeb (ne všechny byly super a skvělé), ale jen těžko někdo dneska národu z hlavy vymaže písničky jako "Yvetta", "Můj dědeček mě učívával jódlovat", "Klaudie" nebo "Robinson". V letech osmdesátých se pak Jiří prezentoval mimo jiné hity jako "Každá trampota má svou mez" (tedy skladbou z pera skupiny Bee Gees, kterou spolu s ním nazpívala jeho velká kamarádka Helena Vondráčková), "Windsurfing"(1981), "Karel nese asi čaj"(1985 - duet s Vilémem Čokem), nebo "Miss Moskva (1989).
Jeho nejúspěšnějšími se však na konci tohoto období staly nahrávky "Ještě tě mám plnou náruč" a "Té, co snídá", které zná snad každý český posluchač. Pokud si však koupíte album největších Kornových hitů, budete asi trochu zklamáni. Jiří se totiž neubránil touze obě zmiňované skladby přepracovat pro rok 2001. Zatímco typický remix "Ještě tě mám plnou náruč" je úplně někde jinde než originál a myslím, že se moc líbit nebude, neboť se ztratila jeho nasládlá atmosféra, hitovka o "Té, co snídá" by mohla být ve své nové verzi považována za krok správným směrem. Záměrně říkám, že mohla, protože zřejmě nebude. Původní nápad remixéra NEA byl přitom velmi zajímavý. Použil totiž podobný recept jako kdysi N´Trance, když se rozhodli přepracovat Bee Gees. K tomu všemu se podařilo do skladby vtěsnat i aktuální funky-taneční nálady ve stylu Funkstar De Luxe a to vše je podpořeno základní konstrukcí původního aranžmá. Nikdy v životě ovšem nepochopím, co mají znamenat ony neprosto nevhodné zvukové modulace. Rozumím sice tomu, že se podobné postupy ve světě používají stále častěji, ale to, co předvedl NEO ve druhém refrénu a následně i před refrénem závěrečným, kdy jednozačně ublížil atmosféře skladby, je kriminální čin a měl by být po zásluze potrestán. Vypadá to, jako kdyby skladbu remixovalo malé dítě, které má k dispozici jeden efekt a proto si s ním hraje až do omrzení.
Jinak je však kolekce největších hitů Jiřího Korna skvostným doplňkem domácí diskotéky každého správného diskofila. Díky tomu, že se jmenovaný během své dosavadní kariéry obklopil celou řadou schopných skladatelů (Karel Svoboda, Ondřej Soukup, Vítězslav Hádl, Michael Kocáb, Petr Hapka, Václav Hybš) i textařů (Zdeněk Borovec, Michal Bukovič), patří jeho nahrávky do zlatého fondu českého popu. Nedílnou část kariéry Jirky Korna tvoří také skladby převzaté, většina z nich ale byla díky kvalitnímu přepracování a textům pro českého posluchače spíše přínosem. Přestože léta devadesátá znamenala pro Jiřího Korna ústup ze slávy (výjimku tvoří pouze songy "Sysifos" a "Byl by hřích" - duet s Lucií Bílou), věřím, že se v novém století s Jiřím Kornem hudebně ještě setkáme, a doufám, že to nebude jen v nějaké hloupé televizní reklamě.
CD k recenzi poskytla firma Sony Music / Bonton.
Album: Jiří Korn - Největší hity
Celkový čas: 153:15 (2 CD)
Hodnocení alba: 7/10
Skladby: CD 1 - Dolů větrací trubkou, Ráj slunce, Yvetta, Jako mandle pražené, Matador, Rána jsou zlá, Můj dědeček mě učívával jódlovat, Pane vrchní, platím, Na perském trhu, Robinson, Ne, maestro, Jdou, jdou, jdou, Sladká Suzi, Noc kolem nás, Klaudie, Zpívat jako déšť, Žal se odkládá, Noc je stříbrný flauš, Tak tady mě máš, Snad jsem se ti zdál, Nejsi, Hotel Ritz, Každá trampota má svou mez, Bud´te zdráv, pane sen
CD 2 - Gentleman, Windsurfing, Ulice váci, Poslouchej mě haló, Daisy, Lítat nad zemí (Break Dance), Karel nese asi čaj, Venku je déšť a mráz, Miss Moskva, Sisyfos (to znám), Dneska beru štěk, Hlava mazaná, Sex Ghost, Bžá-pšá, Byl by hřích, Fever, Té, co snídá 2001, Ještě tě mám plnou náruč 2001