© facebook interpreta
Lisa Miskovsky - Still Alive Akční RPG "Mass Effect" od společnosti BioWare přineslo kromě pořádné akce i velice povedený soundtrack. Ten si vzali na starosti Jack Wall a Sam Hulick a pro závěrečné titulky si vybrali song "M4 (Part II)" od kanadské formace Faunts. Tato skupina je sice škatulkována jako indie rocková, ale skutečnost je o něco komplexnější. Čerpá z prvků různých žánrů, jako jsou elektronická hudba, synthpop, a ve všem stále hrají první ligu kytary. Song má i vlastní videoklip, který si můžete prohlédnout na tomto odkazu. Jelikož se hry prodalo téměř 2,5 miliónů kusů (a další obrovský počet hráčů si hru opatřil nelegální cestou, hra totiž vyšla na PC a Xbox360), dostali Faunts velkou příležitost oslovit velké množství posluchačů svou zajímavou fúzí stylů.
Faunts - M4 (Part II)
Nemělo by vám uniknout
|
Bayonetta: La Roux - In For The Kill (Skream Remix) Japonští vývojáři her mají občas velice zvrhlé představy a design postav bývá až na hranici absurdity. Jednou takovou postavou je i čarodějnice-domina Bayonetta. Pro propagaci její hry byl využit song od britských electropopových La Roux, konkrétně Skreamův remix skladby "In For The Kill". |
|
Kingdom Hearts 2: Hikaru Utada - Sanctuary Spojení světů Final Fantasy a Disneyho pohádek vyústilo v RPG "Kingdom Hearts", pro které titulní píseň napsala a nazpívala největší japonská hvězda Hikaru Utada. Anglická verze s názvem "Sanctuary" je zároveň z jeden z důvodů, jak se zpěvačka dostala do širšího povědomí v USA, kde se později pokoušela o kariéru. |
|
Alan Wake: Poets Of The Fall - Children Of The Elder God Psychologický thriller ve formátu hry, tak by šlo jednoduše popsat hru "Alan Wake". Soundtrack k ní získal loni cenu za nejlepší hudbu na Game Music Awards, přispěli k tomu i rockeři Poets Of The Fall, kteří pro hru napsali svižnou a pořádně naostřenou písničku "Children Of The Elder God". |
|
Metal Gear Solid 3: Cynthia Harrell - Snake Eater Metal Gear Solid si během let stačil vypěstovat legendární pozici mezi hrami zaměřenými na stealth akci. Navíc úroveň všech jejich soundtracků je považována za absolutní špičku ve svém oboru. Bondovský náboj má i úvodní píseň "Snake Eater" ke třetímu dílu série, o kterou se postarala zpěvačka Cynthia Harrell. |
Faye Wong - Eyes On Me U Final Fantasy ještě chvíli zůstaneme. Když počátkem roku 2010 vycházel třináctý díl tohoto epického dobrodružství, stalo se něco neobvyklého. Na pozici titulního songu pro japonskou hru byl vybrán song západní. A to přímo ten nejzápadnější, čistý mainstream z produkce Ryana Teddera, skladba "My Hands" od britského talentu Leony Lewis. Ta se objevila i na jejím druhém sólovém albu "Echo", ovšem pro účely hry posloužila jako hudební podklad pro emotivní zakončení celého příběhu. V rámci proma bylo natočeno video, ve kterém Leona tuto hru hraje a všechny v připraveném spotu přesvědčuje o jejích přednostech. "Final Fantasy XIII" se nakonec podařilo prodat více jak čtyři milióny kusů na západních trzích. Výčet všech ostatních songů, které jsou nějak spjaty se sérií Final Fantasy, by byl poměrně obsáhlý. Vaší pozornosti by jistě neměla uniknout skladba "Redemption" od japonského rockového boha Gackta, "Suteki Da Ne" folkové písničkářky Rikki nebo skladba "Kiss Me Good-Bye", kterou Angela Aki nazpívala jak v japonštině, tak v angličtině. V zemi vycházejícího slunce se díky této sérii naplno rozjelo propojování her a populární hudby a všechny tituly, u nichž se očekávají miliónové prodeje, většinou využívají jména některé z hudebních hvězd pro zvýšení lukrativnosti.
Leona Lewis - My Hands
Licencované soundtracky
Příchod velkokapacitních CD disků a moderních zvukových karet umožňujících reprodukci jakýchkoliv zvuků znamenal novou kapitolu pro média v počítači, a tedy i ve hrách. Tvůrcům se otevřely obrovské možnosti, jak hru hudebně podkreslit. Ve článku představujeme některé signifikantní titulní písně, sluší se však připomenout i hry, které zaujaly rovnou celým soundtrackem složeným z licencovaných skladeb.
Pionýry v takovém užívání popmusic jsou rozhodně společnosti Electronic Arts a Take Two. Nejčastěji se licencované písně objevují ve sportovních hrách nebo v akčních hrách s takzvaným otevřeným světem a pochopitelně i hudebních hrách. Pokud si pamatujete titulní skladbu z "FIFA: Road To World Cup 98", tak jste součástí historie licencovaných herních soundtracků. EA Sports (část Electronic Arts) tehdy ve své fotbalové sérii poprvé použili soundtrack, kterému vévodil "Song 2" Blur. Později se ve FIFĚ objevily skladby Fatboye Slima, Robbieho Williamse, Gorillaz nebo Mobyho. Dnešní soundtracky sportovních her mají i tři desítky položek, a i když obsahují kromě hvězd mnohdy neznámá jména, bývají velmi pečlivě vybírány a písničky si budete chtít stáhnout i k poslechu mimo hru. Pamětníci Měsíce v hip hopu si vzpomenou, že soundtracky z 2010 ročníků NBA simulátorů EA Sports a 2K Games (část Take Two) byly velmi propagovány na hiphopových stránkách a firmy zápasily o to, kdo nabídne lepší jména nebo originální skladby. I v případě licencovaných soundtracků je totiž běžné, že některé písně vzniknou přímo pro hru. A nemusí se ani jednat o fotbal, basket nebo hokej, taková závodní série Need For Speed vždy nabídla skvělou hudbu, ale právě v dílu "Undeground 2" z roku 2004 na soundtrack přispěl Snoop Dogg s exkluzivní předělávkou hitu The Doors "Riders On The Storm (Fredwreck Remix)". Ke zlatému fondu licencovaných herních soundtracků také určitě patří ty ze skateových her Tonyho Hawka. Co se týče žánru akčních her s otevřeným světem, soundtrack zde dostáváme v podobě rádiových stanic. Série Grand Theft Auto, Mafia, True Crime nebo Saints Row střídají pohyb pěšky a v dopravních prostředcích, a rádia tak dodávají na realističnosti prostředí. Značka Grand Theft Auto studia Rockstar Games (vydalo Take Two) koncept dotáhla do dokonalosti. V "Grand Theft Auto IV" v autě můžete naladit dvě desítky stanic všech rozličných žánrů a poslechnout si dvě stovky výborných skladeb, které vám uvede DJ a po kterých následuje reklama nebo dokonce oznámení, které závisí na vašich činnostech ve hře. Díky celkově vtipnému nádechu celého vysílání (respektive celé hry) je právě série GTA tím nejlepším doporučením pro licencovaný herní soundtrack. A určitě vás bude bavit i hraní samotné. Hra "Mafia" pak asi málokomu bude neznámá, byla totiž vytvořena českými vývojáři a lze ji považovat za domácí poklad. Dohrajte ji a stane se rozhodně vaší srdcovkou. Specifické na hře je, že obsahuje jak krásné původní orchestrální kompozice, tak licencovanou hudbu z meziválečného období. A s náhledem na soundtracky akčních her se nerozloučíme ukázkou některých licencovaných pecek, ale paradoxně ukázkami titulních instrumentálek napsaných přímo pro ně. Stojí totiž za to.Mafia I: | |
Mafia II: | |
GTA: San Andreas: | |
GTA IV: |
Petr Doupal