Ve světě počítačové techniky bylo jen otázkou času, kdy se z šedivých strojů stane něco více než přerostlé kalkulačky. Videohry naplno využívají potenciál těchto mašin, a tak se nelze divit, že z herního průmyslu se stal jeden z pilířů zábavy. A kde je zábava, tam musí být i hudba. V tomto případě ta videoherní.
© facebook interpreta
Hudba jako doprovodná složka různých druhů umění funguje od nepaměti. Filmová hudba je kapitola sama o sobě, ale co umělecká platforma budoucnosti, tedy videohry? V současné době se mnohem častěji stávají prostředkem pro vyprávění dech beroucích příběhů s filmovým nádechem, nechávajíce za sebou svou minulost, kdy jejich jediným smyslem bylo pouze vyhrát, zabít či získat největší skóre. To už je pasé, a tak už i svět populární hudby stále více penetruje právě do světa polygonů jako složka umocňující zážitek a jako marketingový prostředek, jak na hru upozornit.
Pokud chceme blíže prozkoumat symbiózu hudby s hrami, je třeba rozlišit hudební podklad, tvořící povětšinou orchestrální nebo syntetizátorové skladby ne nepodobné filmové hudbě, a poté zpívané písně, které slouží k propagaci her a většinou v některé z jejich částí zazní (většinou tomu bývá na úplný závěr vašeho putování). A právě průnik populární hudby do videoherního průmyslu bude hlavním předmětem tohoto článku.
Zatím nejblíže k cíli k úplnému propojení má Japonsko. V této zemi je hraní her téměř národním sportem, který není odsuzován a považován za znak nedospělosti. Hrají celé rodiny, a tak není divu, že v obchodech seženete nejrozmanitější herní žánry, kdy každý
větší titul obsahuje i nějaký ten
tie-in, tedy song, který je s hrou spjat, propaguje ji a něco o ní vypovídá.
Nepodceňujme však západní trhy, i ty se totiž začínají tomuto trendu věnovat. Existují proto hry původem z anglicky mluvících zemí, ve kterých se takové písně vyskytují. Příkladem za všechny může být titulní píseň "Still Alive" ke hře "Mirror's Edge" z roku 2008. Nazpívala ji popová
Lisa Miskovsky ze Švédska a kromě původní verze vznikly i remixy od těch nejprofláklejších DJs současnosti, přispěl
Benny Benassi nebo
Paul Van Dyk. Ačkoliv song do světových hitparád nikterak nepromluvil (nejvyššího umístění se "Still Alive" dočkalo ve zpěvaččině rodné zemi na 29. místě), faktem zůstává, že mu koupí hry byly vystaveny celé dva milióny lidí. Hra samotná je pak zajímavým akčním relaxem, který je jakousi herní odpovědí na film "Lola běží o život". Vaším hlavním úkolem je totiž neustále utíkat po střechách budov, překonávat překážky, řešit úkoly a konflikty. Tomu odpovídá i videoklip, který ke "Still Alive" vznikl a který vám níže nabízíme k poslechu a pokoukání.
Lisa Miskovsky - Still Alive
Akční RPG "Mass Effect" od společnosti BioWare přineslo kromě pořádné akce i velice povedený soundtrack. Ten si vzali na starosti Jack Wall a Sam Hulick a pro závěrečné titulky si vybrali song "M4 (Part II)" od kanadské formace
Faunts. Tato skupina je sice škatulkována jako indie rocková, ale skutečnost je o něco komplexnější. Čerpá z prvků různých žánrů, jako jsou elektronická hudba, synthpop, a ve všem stále hrají první ligu kytary. Song má i vlastní videoklip, který si můžete prohlédnout na tomto
odkazu. Jelikož se hry prodalo téměř 2,5 miliónů kusů (a další obrovský počet hráčů si hru opatřil nelegální cestou, hra totiž vyšla na PC a Xbox360), dostali Faunts velkou příležitost oslovit velké množství posluchačů svou zajímavou fúzí stylů.
Faunts - M4 (Part II)
Nemělo by vám uniknout
|
Bayonetta: La Roux - In For The Kill (Skream Remix)
Japonští vývojáři her mají občas velice zvrhlé představy a design postav bývá až na hranici absurdity. Jednou takovou postavou je i čarodějnice-domina Bayonetta. Pro propagaci její hry byl využit song od britských electropopových La Roux, konkrétně Skreamův remix skladby "In For The Kill".
|
|
Kingdom Hearts 2: Hikaru Utada - Sanctuary
Spojení světů Final Fantasy a Disneyho pohádek vyústilo v RPG "Kingdom Hearts", pro které titulní píseň napsala a nazpívala největší japonská hvězda Hikaru Utada. Anglická verze s názvem "Sanctuary" je zároveň z jeden z důvodů, jak se zpěvačka dostala do širšího povědomí v USA, kde se později pokoušela o kariéru.
|
|
Alan Wake: Poets Of The Fall - Children Of The Elder God
Psychologický thriller ve formátu hry, tak by šlo jednoduše popsat hru "Alan Wake". Soundtrack k ní získal loni cenu za nejlepší hudbu na Game Music Awards, přispěli k tomu i rockeři Poets Of The Fall, kteří pro hru napsali svižnou a pořádně naostřenou písničku "Children Of The Elder God".
|
|
Metal Gear Solid 3: Cynthia Harrell - Snake Eater
Metal Gear Solid si během let stačil vypěstovat legendární pozici mezi hrami zaměřenými na stealth akci. Navíc úroveň všech jejich soundtracků je považována za absolutní špičku ve svém oboru. Bondovský náboj má i úvodní píseň "Snake Eater" ke třetímu dílu série, o kterou se postarala zpěvačka Cynthia Harrell.
|
Od západu se pomalu přesouváme k hrám vyvíjeným v Mekce tohoto druhu zábavy, do Japonska. Tradice propojování velkých hudebních jmen se hrami zde funguje již od konce devadesátých let, tedy v současnosti ukrajuje již třetí desetiletí své existence. Jednou z vůbec prvních takových skladeb byla píseň "Eyes On Me" pro hru "Final Fantasy VIII". Série FF patří mezi vůbec nejoblíbenější, nejprodávanější a nejlépe hodnocené RPG hry na světě. V roce 1999 se firma Squaresoft rozhodla do titulu zakomponovat píseň od čínské megastar Faye Wong. Dvorní skladatel soundtracků pro hru Nobuo Uematsu zpěvačce nabídl spolupráci, a tak Faye (díky době strávené v New Yorku) poté perfektní angličtinou nazpívala dojemnou orchestrální baladu a zažila s ní v Asii obrovské úspěchy. Singlu se jen v Japonsku prodalo přes 400 000 kusů. Díky FF VIII se navíc zřejmě stala nejznámější čínskou zpěvačkou i v západních zemích, kde byla anglická verze hry s velkým úspěchem vydána. Dohromady si k dnešnímu dni hru pořídilo přes osm miliónů hráčů a hudební průmysl zažil první velký úspěch na poli videoher.
Faye Wong - Eyes On Me
U Final Fantasy ještě chvíli zůstaneme. Když počátkem roku 2010 vycházel třináctý díl tohoto epického dobrodružství, stalo se něco neobvyklého. Na pozici titulního songu pro japonskou hru byl vybrán song západní. A to přímo ten
nejzápadnější, čistý mainstream z produkce
Ryana Teddera, skladba "My Hands" od britského talentu
Leony Lewis. Ta se objevila i na jejím druhém sólovém albu "Echo", ovšem pro účely hry posloužila jako hudební podklad pro emotivní zakončení celého příběhu. V rámci proma bylo natočeno
video, ve kterém Leona tuto hru hraje a všechny v připraveném spotu přesvědčuje o jejích přednostech. "Final Fantasy XIII" se nakonec podařilo prodat více jak čtyři milióny kusů na západních trzích.
Výčet všech ostatních songů, které jsou nějak spjaty se sérií Final Fantasy, by byl poměrně obsáhlý. Vaší pozornosti by jistě neměla uniknout skladba
"Redemption" od japonského rockového
boha Gackta,
"Suteki Da Ne" folkové písničkářky Rikki nebo skladba
"Kiss Me Good-Bye", kterou Angela Aki nazpívala jak v japonštině, tak v angličtině. V zemi vycházejícího slunce se díky této sérii naplno rozjelo propojování her a populární hudby a všechny tituly, u nichž se očekávají miliónové prodeje, většinou využívají jména některé z hudebních hvězd pro zvýšení lukrativnosti.
Leona Lewis - My Hands
Licencované soundtracky
Příchod velkokapacitních CD disků a moderních zvukových karet umožňujících reprodukci jakýchkoliv zvuků znamenal novou kapitolu pro média v počítači, a tedy i ve hrách. Tvůrcům se otevřely obrovské možnosti, jak hru hudebně podkreslit. Ve článku představujeme některé signifikantní titulní písně, sluší se však připomenout i hry, které zaujaly rovnou celým soundtrackem složeným z licencovaných skladeb.
Pionýry v takovém užívání popmusic jsou rozhodně společnosti Electronic Arts a Take Two. Nejčastěji se licencované písně objevují ve sportovních hrách nebo v akčních hrách s takzvaným otevřeným světem a pochopitelně i hudebních hrách. Pokud si pamatujete titulní skladbu z "FIFA: Road To World Cup 98", tak jste součástí historie licencovaných herních soundtracků. EA Sports (část Electronic Arts) tehdy ve své fotbalové sérii poprvé použili soundtrack, kterému vévodil "Song 2"
Blur. Později se ve FIFĚ objevily skladby
Fatboye Slima,
Robbieho Williamse,
Gorillaz nebo
Mobyho. Dnešní soundtracky sportovních her mají i tři desítky položek, a i když obsahují kromě hvězd mnohdy neznámá jména, bývají velmi pečlivě vybírány a písničky si budete chtít stáhnout i k poslechu mimo hru.
Pamětníci Měsíce v hip hopu si vzpomenou, že soundtracky z 2010 ročníků NBA simulátorů EA Sports a 2K Games (část Take Two) byly velmi propagovány na hiphopových stránkách a firmy zápasily o to, kdo nabídne lepší jména nebo originální skladby. I v případě licencovaných soundtracků je totiž běžné, že některé písně vzniknou přímo pro hru. A nemusí se ani jednat o fotbal, basket nebo hokej, taková závodní série Need For Speed vždy nabídla skvělou hudbu, ale právě v dílu "Undeground 2" z roku 2004 na soundtrack přispěl
Snoop Dogg s exkluzivní předělávkou hitu
The Doors "Riders On The Storm (Fredwreck Remix)". Ke zlatému fondu licencovaných herních soundtracků také určitě patří ty ze skateových her Tonyho Hawka.
Co se týče žánru akčních her s otevřeným světem, soundtrack zde dostáváme v podobě rádiových stanic. Série Grand Theft Auto, Mafia, True Crime nebo Saints Row střídají pohyb pěšky a v dopravních prostředcích, a rádia tak dodávají na realističnosti prostředí. Značka Grand Theft Auto studia Rockstar Games (vydalo Take Two) koncept dotáhla do dokonalosti. V "Grand Theft Auto IV" v autě můžete naladit dvě desítky stanic všech rozličných žánrů a poslechnout si dvě stovky výborných skladeb, které vám uvede DJ a po kterých následuje reklama nebo dokonce oznámení, které závisí na vašich činnostech ve hře. Díky celkově vtipnému nádechu celého vysílání (respektive celé hry) je právě série GTA tím nejlepším doporučením pro licencovaný herní soundtrack. A určitě vás bude bavit i hraní samotné.
Hra "Mafia" pak asi málokomu bude neznámá, byla totiž vytvořena českými vývojáři a lze ji považovat za domácí poklad. Dohrajte ji a stane se rozhodně vaší srdcovkou. Specifické na hře je, že obsahuje jak krásné původní orchestrální kompozice, tak licencovanou hudbu z meziválečného období. A s náhledem na soundtracky akčních her se nerozloučíme ukázkou některých licencovaných pecek, ale paradoxně ukázkami titulních instrumentálek napsaných přímo pro ně. Stojí totiž za to.
Mafia I: |
|
Mafia II: |
|
GTA: San Andreas: |
|
GTA IV: |
|
A pokud jde o hudební hry, tak máte možnost doma u televize bubnovat, hrát na kytaru nebo scratchovat díky titulům jako
Guitar Hero,
Rock Band nebo DJ Hero. Je to jenom jako, ale můžete si pak připadat jako opravdoví virtuózové, když dokonale imitujete kytarová sóla rockových legend. Hudební hry zaznamenaly v posledních pár letech velký boom, nyní však zájem opadá a nepomáhají ani speciály obsahující například hudbu jen
The Beatles. Budoucnost tak může být v hudebně-tanečních hrách díky moderním pohybovým periferiím herních konzolí.
Petr Doupal
Hudebních kousků bychom však ve světě polygonů mohli najít mnohem více, toto byla jen stručná přehlídka některých zajímavých spojení her a hudby. Další velkou kapitolou samou o sobě jsou pak orchestrální soundtracky ke hrám, které se svojí produkcí mohou směle rovnat kolekcím skladeb, které vznikají k filmům. V Evropě už se dokonce uskutečnilo několik velkých koncertů, na kterých sami skladatelé spolu s orchestrem představili své nejlepší písně. Vůbec prvním takovým koncertem bylo v roce 2003 živé vystoupení s hudbou z her "Final Fantasy" a "The Legend Of Zelda", kterou zahrála Česká filharmonie v Leipzigu v Německu. O tom však podrobněji zase někdy příště.
Na úplný závěr takový malý bonus - závěrečný song z hry "Portal", který stojí někde na pomezí mezi recesí a skutečnou písní. Shodou okolností má písnička stejný název jako jedna z písní z tohoto článku "Still Alive", ale není mezi nimi žádné pojítko. Příjemný poslech!