Potlesk vestoje pro výběhový model

09.12.2010 12:00 - Pavel Parikrupa | foto: facebook interpreta

Richard Müller, jedinečný zpěvák oblíbený na obou březích řeky Moravy, letos vyrazil na komorní turné s názvem "Potichu". Z pražské zastávky jsme vám přinesli obrázky a z koncertu v Ostravě nabízíme psané slovo plné pozitivních dojmů. Intimní, nádherné, takové bylo středeční vystoupení

Live: Richard Müller


místo: Dům kultury města Ostravy, Ostrava
datum: 8. prosince 2010
setlist: 24 hodín denne, V tom istom meste, Už asi nie si, Koniec sveta, Aspoň plakať, Rieka, Nahý II, Nebude to ľahké, Milovanie v daždi, Tlaková níž, Smutná pieseň, Rozeznávám, Spočítaj ma, Už, Cigaretka na dva ťahy, Očenáš, Srdce jako kníže Rohan, Po schodech, Štěstí je krásná věc
Fotogalerie (Praha)

Richard Müller, Divadlo Hybernia, Praha, 6.12.2010
© Martin Chrz / musicserver.cz
Občas se člověku poštěstí v krátkém sledu absolvovat hned dva báječné koncerty slovenských osobností. Během necelého týdne jsem viděl vystoupení Jany Kirschner a Richarda Müllera, kteří shodou náhod jedou turné ve stejném čase. A našlo se ještě několik společných okolností: v Richardově kapele hraje saxofonista Michal Žáček (coby Ostravák si užíval ovací domácího publika), který kdysi hrával s Janou, na obou koncertech zpívalo sborově publikum a na konci obou vystoupeních před přídavky kapela po jednom odcházela z pódia. A hlavně, oba večery byly opravdu krásné.

Tak jako Jana Kirschner, měl i Richard Müller výbornou doprovodnou kapelu a písničky byly předělány do mnohdy úplně překopaných aranží. Komorní koncert, který Richard odzpíval téměř celý vsedě, rozhodně neprobíhal v rámci turné propagujícího aktuální desku "Už", neboť z té zazněla jen titulní píseň. Přesto se nespoléhal jen na známé hity - to potichu mu umožnilo prezentovat i méně známé písně ("Aspoň plakať", "Smutná pieseň", "Očenáš"), které by se nehodily do loňského halového turné.

Menší sály a intimní atmosféra sedí slovenskému bardovi mnohem více než velké produkce se sboristkami a obřím světelným parkem. Těsný kontakt s diváky prospěl zpěvákovi i jeho písním. Stačila chytře vymyšlená scéna se žaluziemi, pár úsporných gest a nesmírně hluboké emoce. Přestože některé skladby byly velmi vážné, nebyly depresivní. Müller komunikoval s publikem, vyprávěl příběhy o vzniku písniček a s nehraným obdivem sledoval hru svých muzikantů.

Richard Müller, Divadlo Hybernia, Praha, 6.12.2010
© Martin Chrz / musicserver.cz
Zajímavé momenty? Zpěvák představil kapelu ještě před začátkem první písně, několik skladeb odeznělo v jednom bloku nepřerušeném potleskem, fixované rameno báječného kytaristy Markuse, skvělé propojení písní "Milovanie v daždi" a "Tlaková níž", sólo na xylofon v "Po schodoch"... A abych se ještě jednou vrátil k analogiím Kirschner/Müller, k nejlepším skladbám jejich koncertů patřily písně, které pro ně napsalo duo Hapka-Horáček: v prvním případě to byla "Vidoucí, ale neviděná", ve druhém pak "Rozeznávám".

Müller před přídavky sám sebe označil v narážce na dnešní dobu a hudební průmysl za výběhový model zpěváka. Doufám, že tenhle veterán do šrotu hned tak nezamíří. Ovace vestoje byly pro něj naprosto zasloužené - tak nádherný koncert bych si dal třikrát za sebou.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY