Pejorativní nádech titulku? Ale kdeže, v případě Ruska je kontroverze nutností. Vizionář z Leedsu vydal letos na jaře album "O.M.G.!", na kterým otevřel dubstep širší veřejnosti a v rámci osvěty se vypravil do světa. Mantinely byly Ruskem zbořeny (a to doslova) i v Praze. Ale je to pro dubstep dobře?
© kyeo.tv Starý dobrý UKG je mrtvý. To se vědělo i předtím, než
Rusko se svou diskotékou zahlenil scénu. Scénu, která od roku devadesát osm neexistuje. A existuje Rusko? Pochyby? Pohyby! Rusko těží z renesance pohybu.
Zatímco v devadesátkách byl pohyb
UK Garridge hnutí způsoben (krom vysoce kvalitní návykový hudební složky) narkotiky, dnešní pnutí způsobuje pasivita fb generace, která tráví večery (krom blues pátečního
booze) na skle a chce se vyřádit. Vyřadit. Sociální síť jako narkotikum protomoderní generace. Dnešní doba je tak zacyklená a zrychlená, že si v ní neuděláme ani čas na drogy. Ani na kvalitní produkci. Žádnej návrat ke kořenům. A scéna si tak zaživa hraje pohřební marš a zažívá dekadenci větší, než je ta v Rudolfínu. Ta scéna, která už dávno neexistuje.
Dubstep is dead. Rusko is dead. Tak nějak schizofrenně na mě působí Rusko, kterej ve skutečnosti není žádným vizionářem, ale klaunem a červenej nos mu netvoří rekvizita, ale vypitý decáky vodky.
© dubstepselekta.com Dubstep se od Speed Garage (společně s 2-stepem základ UKG) liší experimentováním. Ruskovo experimentování se od toho tradičního garážovýho liší tím, že nemá za cíl být inovativní, ale chce zaujmout diskotékový masy, toužící po zacyklení se v jednoduchých šablonovitých algoritmech. A jsme zase u otázky, jestli je to pro dubstep dobře, že se
Rusko stal jeho ikonou.
Dubstep is dead. Rusko is dead.
Co mě mělo v pondělí v noci nalákat do prostor Lucerna Music Baru? Dickhead Rusko na plakátech k akci? Vědomí, že sbalím nějakou patnáctku, která si neuvědomila, že dneska nehraje Neumann? Nebo snad recenze NME na Rusákovu poslední desku? (
"Puritání nenávidí dubstep. A zajímá to Ruska? Když pojmenujete svůj debut "O.M.G.!", značí to, že vás to zajímá? Samozvaní vládci britský elektronický scény Ruskovu personu neustále ignorují, i proto se rozhodl produkovat album Mayi - M.I.A. - a způsobilo to, že tenhle dubstepový rezidentní žolík se zasmál jako poslední. Ale měli bychom jej za to nenávidět?")
© projectroach.com Jo, NME zaostřil. Na Ruska jsem šel hlavně proto, že má Ben Slavík plakát s Májou nad postelí (i když stejně mám radši Miu Zapatu - in memoriam). Konečně mám důvod jít na Ruskův koncert -
deska, kterou v létě
M.I.A. vydala, se přes svou složitost v názvu jednoduše povedla.
"... zpočátku hráli v LMB DJ's produkci relax rázu. Na pohoupanou, možná na ukolíbání. Líbání skla sklenky. Až příliš pomalej a zdlouhavej rozjezd. Jenže pak první klátící tóny. Rusko na pódiu. Syntetická euforie. Nějakej pár vběh' na pódium před pulty. Všichni za nima. Punk. Žádnej dubstep. Tichořev. Řevticho. Zvuk neustále zapínán/vypínán. Lidi křičí. Dav na pódiu. Pár pod davem. Ochranka pod párem. Polystyrenová výzdoba pultů s nápisem 'RUSKO' všude v prostoru. Už bez nápisu. Kuličky štěstí jak na nějaký béčkový sněhový disko-párty," vyprávěla mi Barbara začátek šou, kterej jsem nestih', protože předskokani ve mně svým
pomalým a zdlouhavým rozjezdem vyvolali nechuť sdílet s nimi jeden prostor.
© thissongissick.com Když záchvěvy zmíněný neřízený anarchie odezněly, Rusko způsobil tu řízenou. Infarktový stavy
fanz baví. Rusko do Prahy přivez' kus ostrovů. Kus Londýna. Famózní živost. Živelnost. Chuť ze života. A pak, že není čas na drogy. Rusko byl reklamou na koks.
Music Bar po celou dobu paralyzovaný. Atmosféra elektrizující. Hypnotická. Dubstepový peklo jen čas od času pokazily prosvítající prvoplánový diskotékový tóny. Ale s tím se u Ruska počítá (což neznamená, že mu to budu tolerovat).
Jo, "Woo Boost" naživo je surová záležitost. Zaujalo i "Hold On", vlastně vůbec začátek "O.M.G.!" má vynikající drajv. Škoda jen že si jej neudržel na albu po celý čas. V Music Baru se mu to totiž povedlo.
Pokud je propocený triko známkou kvality produkce, byla ta Ruskova vysoce kvalitní. Respekt.