Čekat na to, až Interpol přijedou do Česka, může opravdu jen naivní snílek. Vydat se za nimi do vídeňského Gasometeru ovšem stálo za to. Fanoušci se dočkali stylového vystoupení, vkusně vybraného průřezu všemi deskami skupiny a vůbec, výborný večer to byl.
Live: Interpol
místo: Gasometer, Vídeň
datum: 18. listopadu 2010
setlist: Success, Say Hello To The Angels, Narc, Length Of Love, Summer Well, Rest My Chemistry, Slow Hands, C'mere, Untitled, Barricade, Take You On A Cruise, PDA, Lights; Memory Serves, Not Even Jail; přídavky The Lighthouse, Evil, The Heinrich Maneuver
© Jana Bébarová / musicserver.cz Interpol jsou letos opravdu vytížení: po letním turné po Spojených státech a Kanadě se v polovině září vydali do Evropy jako předskokani
U2 na jejich 360° Tour a navštívili s nimi Francii, Belgii, Španělsko, Portugalsko a Itálii. V půlce října se vrátili do Ameriky, kde je na turné k nové desce doprovázeli newyorští kolegové White Rabbits, a o měsíc později znovu navštívili evropský kontinent. Rakouská metropole byla jejich šestou zastávkou, po níž se přesunuli do sousedního Německa. Ve středu 24. listopadu zahájí sérii koncertů ve Velké Británii a Irsku a po Vánocích odcestují na turné po Austrálii, odkud se na konci ledna opět vrátí do Ameriky. V březnu příštího roku objedou zbytek Evropy a v červenci absolvují s U2 v Kanadě a Americe koncerty odložené kvůli Bonově operaci zad.
Čekat na to, až Interpol přijedou do Česka, může opravdu jen naivní snílek. V místní klubové scéně tu pro ně není místo (v Praze zkrátka chybí prostor pro středně velké koncerty) a Rock For People je podle propočtů vycházejících z jeho zaspalé dramaturgie přitáhne tak za deset let. Sen, že by se tihle pánové objevili v line-upu slovenské Pohody (jejíž pořadatelé je mají v hledáčku), se letos rozplynul poté, co kapela oznámila, že pojede letní turné právě s Bonovou partou. A tak českým fanouškům newyorské skupiny nezbylo nic jiného než se těšit na jejich listopadový koncert ve Vídni, kam se
Paul Banks s kapelou (v sestavě již bez baskytaristy Carlose Denglera) vrátil téměř rok poté, co zde pod pseudonymem
Julian Plenti vystoupil se svým sólovým projektem. Ostatně Vídeň skýtá znatelně lepší klubové zázemí a pro Moravany je dokonce lépe přístupná než Praha. Proto není výjimkou, že tu při koncertních akcích uslyšíte češtinu, a stejně tak běžné je potkat tu sousedy ze Slovenska nebo Polska.
© matzazzo.com Interpol v rakouském hlavním městě koncertovali na opravdu stylovém místě se zajímavou historií: v bývalém plynojemu v městské části Simmering, takzvaném Gasometeru. Čtyři válcovité budovy zde byly postaveny na konci devatenáctého století a jako plynojemy sloužily až do roku 1984, kdy byly vyřazeny z provozu a používaly se pro jiné účely (například se zde natáčela bondovka "Dech života"). V polovině devadesátých let bylo zahájeno jejich přebudování, přičemž design každého plynojemu měl na starost jiný architekt. Modernizace byla dokončena v letech 1999-2001. Všechny plynojemy jsou rozděleny do několika částí - horní části jsou koncipovány jako obytné zóny, uprostřed jsou vybudovány kancelářské prostory a ve spodních částech se nacházejí zábavní a nákupní střediska, která navzájem propojují všechny čtyři budovy.
BA-CA Halle (Die Bank Austria Gasometer Halle), v níž
Interpol ve čtvrtek 18. listopadu vystupovali, je ve spodní části Gasometeru "B". Z architektonické stránky představuje čtyřtisícová hala originální a praktický koncertní prostor s výbornou akustikou, kde nepřekážejí zbytečné sloupy a kde se nemusíte bát, že se kvůli špatné klimatizaci utopíte ve vlastním potu. Válcovitá hala je zvenku obklopena řadou barových pultíků a uvnitř se nacházejí další, takže o distribuci osvěžujících nápojů je postaráno výtečně, byť pro jejich koupi musí Čech sáhnout hluboko do kapsy. Přísně hlídaným zákazem kouření, který si tu málokdo dovolí porušit (dokonce ani Paul Banks si na pódiu nezapálil), by se naše kluby rozhodně mohly nechat inspirovat.
Plánovaný koncert začal přesně na minutu. V půl deváté na pódiu rozehráli půlhodinový set mladíci ze Surfer Blood, indie-rockového uskupení z floridského West Palm Beach, které s Interpol cestuje na jejich evropském turné. Publikum ve Vídni slušně rozehřáli surf-rockovými písničkami z letošního debutového alba "Astro Coast". Vřele očekávaná newyorská kapela přišla na řadu v půl desáté a již na počátku přesně vytyčila koncept celého koncertu. Spíše než jako prezentaci nové desky jej totiž muzikanti pojali jako průřez celou dosavadní tvorbou, v němž poměrně vyváženě představili všechna čtyři alba (paradoxně nejvíce prostoru dostaly skladby z druhého "Antics").
© Jana Bébarová / musicserver.cz Svůj set vcelku předvídatelně zahájili úvodní písní z posledního, eponymního kousku, který vyšel v září. Zatímco u "Success"se publikum jen pohupovalo do rytmu, následující hitovkou "Say Hello To The Angels" z první desky "Turn On The Bright Lights" ho
Interpol okamžitě dostali do varu a refrén
"Oh love, can you love me babe? Love, is this loving babe?" u následující skladby "Narc" si už s Banksem sborově zpívali všichni. Skladbou "Summer Well" následně všechny přítomné přesvědčili o nesmírném hitovém potenciálu jejich poslední desky, která roste s každým dalším poslechem. Po rozjímavé "Rest My Chemistry" dospěla první půlka koncertu k vyvrcholení v podobě hymnické "Slow Hands".
Následující "C'mere" vytvořila volný přechod do druhé půle, která opět v temporytmické sinusoidě střídala rozjímavější songy s údernějšími skladbami, Meditativní "Untitled" následoval druhý singl z poslední desky, "Barricade", po "Take You On A Cruise" zazněla "PDA" a po zklidnění v podobě "Lights" a "Memory Serves" druhá část koncertu brilantně vyvrcholila postupně gradující skladbou "Not Even Jail". Po sborovém vytleskávání fanoušků se Interpol vrátili na pódium a přidali poslední tři skladby: tklivou "The Lighthouse" a hitovky "Evil", za níž publikum kapelu již po prvních akordech odměnilo nadšeným vřeštěním, a "The Heinrich Maneuver". Možná jen škoda že se v přídavku nedostalo na romantickou baladu "Stella Was A Diver And She Was Always Down".
Devadesátiminutové vystoupení
Interpol nadmíru splnilo všechna očekávání, která může mít fanoušek, jenž jejich živáky dosud znal pouze z videozáznamů. Bez zbytečných hvězdných manýr, které jsou jim na hony vzdáleny, odehráli téměř dvacet skladeb. Stylové vystoupení (jako vždy v černých oblecích) doplňoval nepřetržitý kouřový opar (až se v něm jejich nový basový kytarista David Pajo ztrácel), jenž ve spojení s decentním zadním svícením zvýrazňujícím temné siluety hudebníků na pódiu umocňoval působivou atmosféru celé akce. Kytarista Daniel Kessler publikum upřímně bavil svými typickými procítěnými tanečními kreacemi vyplývajícími z jeho soustředěného výkonu a Paul Banks všechny permanentně oslňoval nezaměnitelným podmanivým hlasovým projevem, na který se jen tak nedá zapomenout. Dát 39 eur za vstupenku na vídeňský koncert Interpol rozhodně nebyla promarněná investice.
Autorkou článku je Jana Bébarová.