Hudba "k tomu filmu o Facebooku"

26.11.2010 05:00 - Ondřej Trhoň | foto: facebook interpreta

Filmové soundtracky jsou kategorie sama pro sebe - některé hned upadnou v zapomnění, na melodie z jiných si vzpomeneme ještě po mnoha letech. Velmi sledovaným projektem je i hudební podklad pro Fincherovu "Sociální síť", který se octl v rukou Trenta Reznora a Atticuse Rosse. Jak obstojí jejich práce při samostatném poslechu?
7/10

Trent Reznor And Atticus Ross - The Social Network (soundtrack)

Skladby: Hand Covers Bruise, In Motion, A Familiar Taste, It Catches Up With You, Intriguing Possibilities, Painted Sun in Abstract, 3:14 Every Night, Pieces Form the Whole, Carbon Prevails, Eventually We Find Our Way, Penetration, In the Hall of the Mountain King, On We March, Magnetic, Almost Home, Hand Covers Bruise (Reprise), Complication with Optimistic Outcome, The Genthle Hum of Anxiety, Soft Trees Break the Fall
Vydáno: 28.9.2010
Celkový čas: 66:10
Žánr: Electronic, Ambient, Industrial
Vydavatel: The Null Corporation
Ještě před oficiálním vydáním soundtracku a premiéře samotného snímku bylo volně k dispozici pět ukázkových skladeb, na finální placku se jich nakonec dostalo celkem devatenáct. Určení skladeb samozřejmě ovlivnilo i jejich podobu - všechno jsou to instrumentální, atmosférické kusy, které budou na stříbrném plátně určitě skvěle fungovat. Musicserver je však ryze hudební magazín, takže budu na "Social Network" pohlížet jako na samostatnou nahrávku.

Deska se zvukově vrací ke "Ghosts I - IV", desce Nine Inch Nails, na které se podílel právě i Atticus Ross, najdeme tu dokonce i pár přepracovaných motivů z minula. Oproti "Ghosts" se ale soundtrack nese v klidnějším duchu, výrazně našláplejšími skladbami tu jsou snad jen arpeggiem vedená "In Motion", ghostovská "A Familial Taste" a finále Griegova opusu "In The Hall Of The Mountain King". Zbytek je více, či méně utopen v sonických křovinách tvořených organicky znějícími elektronickými kompozicemi a tklivými údery klavíru, případně zvuky zefektované kytary.

Výrazným prvkem téměř všech skladeb je promyšlená práce s gradací, finále věcí jako "Intriguing Possibilities" je skvěle provedené a přechody z jemných v napjatější pasáže jsou sestaveny velmi dobře. "Pieces Form The Whole" ukazuje to, co je na desce nejsilnější - s citem sestavená melodie, minimalistický přístup a střídmé dávkování elektronických zvuků.

Jednoznačným šlápnutím vedle je ale přetažená stopáž. Na jeden poslech je jedna hodina šest minut až moc, dovedu si moc dobře představit, že dobrá třetina skladeb by mohla být více, či méně zkrácena - celkovému dojmu by to jednoznačně prospělo. Samozřejmě se tu dá najít i pár slabších kousků (například ambientní "3:14 Every Night"), udělat kvalitativně zcela vyváženou desku bylo už i nad síly produkční dvojice. Zbytek je velmi dobře poslouchatelným celkem, který bez výraznějších zaškobrtnutí propluje vaším uchem, byť ke konci už začíná být trochu nudný a stereotypní. Je taky důkazem, že Trent Reznor, i když už koncertování pověsil na hřebík, dokáže pořád potěšit posluchače něčím, když ne úplně novým, tak aspoň velmi slušně udělaným.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY