V rámci seriálu rozhovorů se šéfredaktory českých hudebních časopisů jsme si povídali i se šéfem časopisu Report Jardou Hudcem. Dozvíte se, co si myslí o české hudbě, internetu, svém časopisu a mnoho dalších zajímavých informací.
© facebook interpreta
V rámci seriálu rozhovorů se šéfredaktory českých hudebních časopisů jsme se samozřejmě podívali na zoubek i šéfovi magazínu Report Jardovi Hudcovi. Ten před několika měsíci změnil svůj název Rock Report na onu kratší verzi. Více se dozvíte přímo od Jardy.
Jak bys představil časopis Report čtenářům, kteří ho ještě nikdy nečetli?
Jako přehledný hudebně-společenský magazín, která ti podá důvěryhodné informace přitažlivým způsobem. Jako moderní časopis, který se ale přitom občas nebere až tak úplně vážně - viz např. oblíbený comix Kurt Report. Stylově se na poli současné hudby nijak nevymezujeme, ignorujeme jen průmyslový pop. Čtenáři po nás vesměs chtějí zasvěcené články o kvalitní muzice a jim blízkém životním stylu. Snažíme se!
Co se dá říci k jeho historii?
Rock Report má za deset let existence poměrně zkušenou stabilizovanou redakci. Název jsme zkrátili na Report hlavně proto, že jsme za poslední roky žádné striktně rockové reporty nedělali. V souvislosti s tím jsme změnili grafiku, logo, vznikly nové rubriky, přibyly CD kompilace a další přílohy časopisu.
Váš časopis má také zajímavou internetovou podobu. Jaký význam přikládáte internetu v této oblasti?
Stále větší!
Znáš MusicServer? Považuješ webové časopisy za konkurenty, nebo se podle tebe jedná o informace, ke kterým se stále dostane pouze omezený počet čtenářů?
Hudební servery mají největší opodstatnění z hlediska aktuálnosti a interaktivnosti. Na těch dobrých se dá rychle získat stručný přehled o nově vydaných albech a chystaných akcích. Určitě jsou oblíbené i pro své fotoreporty z koncertů nebo parties. O hudbě si však raději počtu v tištěných magazínech, které mívají vyšší publicistickou úroveň. MusicServer je fajn, byl by mi ale bližší, kdyby se oprostil od občasné bulvárnosti. A také o jména typu Kotvald, ať už o něm píše jakkoliv, by neměl ani zavadit a spíš věnovat prostor tvůrcům a interpretům duchaplnější muziky.
Jaká je podle tebe budoucnost elektronických médií v porovnání s tištěnými?
To je dost obecná… Co jsem řekl o hudebních serverech, platí obecně o Internetu. Pomáhá, urychluje a usnadňuje, zatímco televize čas většinou bere a spolu s komerčními rádii otupuje ducha. Nejraději mám pořád tisk.
© facebook interpreta Internet umožňuje prezentaci také nezávislým kapelám. Co říkáš možnosti prezentovat se pomocí formátu MP3, jaký je tvůj názor na nelegální šíření hudby pomocí Napsteru a jemu podobných technologií?
Je fantastické mít možnost zpřístupnit vlastní tvorbu široké veřejnosti a ještě tak jednoduchým způsobem. Základní filozofie Napsteru a podobných serverů je mi sympatická. Bez jasných legislativních pravidel se ale šíření hudby na internetu neobejde. Přeje-li si její autor hudby, aby se jeho dílo na internetu pouze prodávalo, ať se tak děje.
Česká hudební vydavatelství dávají stále častěji prostor také nezávislým kapelám, kterých si dříve nikdo ani nevšiml. Asi se shodneme, že se jedná o pozitivní krok směrem kupředu. Přesto se zeptám, kam až může tato situace podle tebe dospět. Myslíš, že se tímto způsobem podaří pro českou hudbu vygenerovat větší množství talentů?
Uff…, nebyl bych takový optimista. Kamenným vydavatelstvím sice nejde byznys tak, jak by si představovaly, ale že by hledaly spásu mezi nezávislými kapelami, si nemyslím. Jinak než hledáním nových zajímavých jmen se naše scéna neoživí. Umělci se však nesmějí podbízet ani jim, ani např. rozhlasovým dramaturgům, což se bohužel děje stále častěji.
Jaký je pohled Reportu na stále trvající zájem o původní českou hudební tvorbu? Myslíte si, že se v dohledné době dočkáme kapely, která se výrazněji prosadí také v zahraničí? Teď mám na mysli především popovou kategorii.
Čeští hudebníci se ve větší míře prosadí v zahraničí za předpokladu, že budou zpívat anglicky, budou znít moderně a zajímavě pro angloamerický trh a budou mít silnou oporu v některém z major labelů. Pokud se věhlasný producent podporovaný velkou firmou rozhodne udělat z české hvězdy evropskou, dokáže to, k dispozici tady má minimálně pět vhodných objektů. Má ale důvod hledat talenty zrovna u nás, když má po ruce spoustu mladých muzikantů v západní Evropě?
Kdo tě za posledních pár měsíců hudebně nejvíce překvapil? Stále se ptám na českou hudební scénu.
Mile mě překvapí každý, kdo k získávání fanoušků používá především hudební prostředky. Kdo umí dělat dobré desky a koncerty a nemusí nás o tom přesvědčovat z podezřelých televizních pořadů nebo skrze placené články v bulváru.
Co bys vzkázal čtenářům MusicServeru?
Ať je síť plná pěkných hudebních úlovků.
Díky za rozhovor.