Britská písničkářka Laura Marling oslavila prvního února dvacetiny. V březnu představila své druhé album, nahrávku titulovanou "I Speak Because I Can". Oslovuje svou folkovější nadprůměrností a paradoxně i vyspělostí a moudrostí, které jsou ukryty v úderných lyrickopoetických textech.
7/10
Laura Marling - I Speak Because I Can
Vydáno: 22.3.2010
Celkový čas: 37:07
Skladby: Devil's Spoke, Made By Maid, Rambling Man, Blackberry Stone, Alpha Shallows, Goodbye England, Hope In The Air, What He Wrote, Darkness Descends, I Speak Because I Can
Vydavatel: Parlophone
Strach a obavy před poslechem alba, jehož autorkou je nějaká
Polly Jean Harvey-wannabe dvacítka, se po prvních vteřinách rozplyne.
Laura Marling je
díkybohu jiná. Nepíše o svých kamarádkách ani o fešných spolužácích, ba dokonce ani o tom, co se jí ještě nedávno mělo honit hlavou. Druhá deska této mladičké artfolkařky se zaobírá tématem
"zodpovědnosti, zejména však zodpovědnosti ženství (nebo, chceme-li, ženskosti)."
Deska s názvem "I Speak Because I Can" se uvedla velice kontrastně. První dva singly v Anglii
zaskórovaly až neuvěřitelně: "Goodbye England (Covered In Snow)" na 133. místě a
"Devil's Spoke" na 97. místě. Zato deska si vysloužila první týden hned první místo UK iTunes Chart, po vydání nosiče debutovala na čtvrté příčce prodejnosti alb v Anglii a sedmé v Austrálii. Třetí singl nazvaný
"Rambling Man" vychází 10. května. Nahrávku produkoval Ethan Johns, který má na svém
tvůrčím kontě desky například
Rufuse Wainwrighta,
Paola Nutiniho,
Emmylou Harris,
Ryana Adamse či
Kings Of Leon nebo
The Vines.
Deska zní velice příjemně. Hudebně se viklá v mezích doopravdy atypického folku, její ucelenost vyznívá ale poněkud monotónněji. Dočkáme se hudebně nápaditých míst, která značí, že
Laura Marling není žádná nevzdělaná amatérka. Písně melodramaticky graduje, prokládá svižnější tempa volnějšími a velice skvostně pracuje s emocemi. Texty jsou napsány polopoeticky, polofikaně a místy trošku folkověji poloupřímně (příběhy, které se zkrátka do folků hodí).
Po pátém poslechu se může velmi jednoduše stát, že se posluchač těžko bude zbavovat neustálých hudebních asociací a vzpomínek na
podobnou potemnělost písní
PJ Harvey,
podobnou váhu písní
Joni Mitchell či
Ani DiFranco,
podobnou lyriku
Laury Veirs,
podobný zvuk
Catherine Feeny anebo
The Frames před deseti lety.
Přestože se jedná o přinejmenším povedenou nahrávku v rámci novodobého folku, je docela možné, že se posluchač nedočká žádného hlubšího zásahu.