Joy Orbison patří mezi velká jména současné taneční klubové scény. A to, že byl ve výběru BBC Sound Of 2010, s tím nemá co dělat. Byl mezi nimi totiž už v létě, kdy vydal "Hyph Mngo". Kousek, který Pitchfork i Fact Magazine zařadily mezi to nejlepší roku 2009. Joy Orbison je sázka na jistotu.
Je to možná trochu paradox.
Joy Orbison, milovník temného dubstepu, skládá své nočně laděné UK garage rytmy, do kterých se vkrádá ranní optimismus. Měkké, přesto výrazné bassové linky, na kterých se pohupují krystalicky čisté & matematicky přesné melodie.
Joy Orbison zve na dubstepovou party všechny části
female publika, které bylo stále temnějšími dubstepovými
mind-killery vyhnáno za něčím veselejším.
Joy Orbison, fanoušek a podporovatel pirátských radiových stanic, se objeví v hledáčku ankety BBC, aby mu pak mohli sdělit, že podle nich bude jeden ze zvuků roku 2010. Sám říkal, že mu udělalo větší radost, když mu kámoš psal, že ho slyšel na Rinse FM, než když zjistil, že patří mezi
soundof smetánku... Dubstep má už tolik mutací, že je příklon k mainstreamu asi nevyhnutelným trendem. A to Joy Orbison prakticky jen upgraduje estetiku 2stepu, která tu byla cca před deseti lety.
V souvislosti s Joy Orbisonem jsem v jednom textu četl vzkaz:
belive the hype. Dubstep v jeho podání není tou temně špinavou sondou autonomního undergroundu, tvrdit ale, že je jeho zvuk sterilně nablýskaný, je hloupost. Je čistý, ale ne sterilní. Joy Orbison je inženýr, kterej každému zvuku ve svých skladbách dává hlavní roli a ten největší význam. Včetně backgroundu. Tak jako to dělá třeba
Burial . Koneckonců, nejednou vás toto srovnání při poslechu napadne.
Aktuální třískladbové EP neprovází taková euforická vlna nadšení, jako tomu bylo u singlu "Hyph Mngo", za sebe ale říkám, že obě dvě skladby ("So Derobe", "The Shrew Would Have Cushioned The Blow") jsou kvalitativně lepší než zmiňovanej
dance floor filler. Možná nebudou válcovat taneční parkety na všemožných dubstepových parties, ale co do produkce a propracovanosti je to zase o level výš. Jakoby Orbison svoji kreativitu a nápaditost cvičil na remixech, které například pro Four Tet nebo Jose Jamese vytvořil. Někteří novináři ho nazývají
zatím posledním článkem v evoluci taneční hudby, provizorně shrnuté termínem
bass music. Lehké (neplést se slovem laciné) melodie, které podporuje výrazná bassa.
Oba nové songy jsou precizním tanečním impulzem, kterej s radostí budete aktivovat i ve vašem iPodu. Actress' Neu Haus So-Glo mix skladby "The Shrew Would Have Cushioned The Blow“ sice odbourává tu Orbisonovu lehkost a vrací pojem dubstep hlouběji pod zem, ale i tak se jedná o hodně kvalitní kousek. Škoda, že se Peter O'Grady zařekl, že zatím žádné album vydat nechce. Zrovna na to jeho bych byl moc zvědavej. Je možná trochu úchylné hodnotit dvojskladbové, respektive třískladbové EP, a ještě tak vysokou známkou. Bohužel ho už sjíždím tak dlouho a tak intenzivně, že bych nemohl v klidu spát, kdybych to neudělal.
Joy Orbison - So Derobe