Titul alba je jejím patentem. Žánr taktéž. "Opheliac" nese něco rozporuplně velkolepého a unikátního. Rafinovanou kombinaci? Možná jen hluboký, autentický dojem brutálních a neuvěřitelných zkušeností vyšinuté Emilie Autumn. Vyžaduje trpělivost, citovou benevolenci a hluboké znalosti zvrhlé viktoriánské doby.
10/10
Emilie Autumn - Opheliac (The Deluxe Edition)
Skladby: CD1: Opheliac, Swallow, Liar, The Art Of Suicide, I Want My Innocence Back, Misery Loves Company, God Help Me, Shalott, Gothic Lolita, Dead Is The New Alive, I Know Where You Sleep, Let The Record Show, Opheliac Recording Out-Takes
CD2: Thank God I'm Pretty, Dominant, 306, Gloomy Sunday, Asleep, Mad Girl (Acoustic Version), The Art Of Suicide (Acoustic Version), Thank God I'm Pretty (Shoegaze Version), Largo For Violin (Bach), Marry Me, Excerpt From "The Asylum For Wayward Victorian Girls", Interview With EA, Poem: How to Break A Heart, Miss Lucy Had Some Leeches
Vydáno: 26.10.2009
Celkový čas: 64:04 + 54:08
Žánr: victoriandustrial, electropop, klasika
Vydavatel: The End Records
Pojem
Opheliac je odkazem k postavě Ofélie ze Shakespearova "Hamleta" a představuje někoho, kdo se v sobě tak zavrtá, že nakonec zešílí. Může tedy být jasné, v jakém duchu se deska nese - mnoha lidem nepříjemném. Je autentickou křičenou zpovědí, anebo osobitým kusem koláže, kterou
Emilie Autumn s odstupem času skládá ve svých posluchačích. Dalšími potřebnými kusy k správnému absorbování skládanky jsou její doprovodné nahrávky a kniha, která vyšla pár týdnů po této desce.
Album "Opheliac" je třetí řadovkou, ale zároveň prvním albem této bizarní houslistky, které dostalo možnost širší distribuce. Vyšlo v září roku 2006 prostřednictvím německé Trisol Music Group GmbH. Všechny předchozí nahrávky
Emilie Autumn byly vydány pouze jejím vlastním labelem, tedy Traitor Records, a tím pádem měly jaksi
limitovaný dozvuk. První digipacková i druhá
jewelcaseová várka "Opheliaců" se prodala, Emilie se rozhodla dobýt svou domovskou zemi, zem velkých snů, a proto na podzim vytvořila tuto speciální
dílaks edici. Nešetřila a obohatila už tak kolosální dvojdiskovou nahrávku plnou hudby, videí i obrázků dalšími výjimečnými bonusy.
Prvním diskem vcházíme do její victoriandustrialní země plnohodnotných a originálních písní. Slyšíme přesvědčivé důkazy funkčnosti novožánru a experimenty s hudebními formami v úrovních omezených, "sobě předepsanou" vizí té pravé instrumentace a toho pravého konceptu. Vytříbeně hudebně experimentuje ve svém autorském žánru. Dokladem její hudební geniality mohou být skladby "Opheliac" nebo "I Know Where You Sleep". Písně popovějších forem a jeden neosonet tvoří znamenité přechody mezi agresivním chrlením afektovaných výčitek.
Písně jako "Liar", "I Want My Innocence Back", "Opheliac" nebo "Let The Record Show" prezentují Emiliin originální a specifický rukopis nejlépe. Líčí její bolesti a křičí po zadostiučinění. Nejen po citovém a vztahovém, naznačují především neuvěřitelné zkušenosti z pobytu v psychiatrické léčebně, drastického znásilňování chovanek
pečovateli, a ji, chovanku, bez možnosti odporu.
Druhý disk pak prezentuje její historičtější vývoj a je obohacen o výtečné doprovodné verze jejích písní. Kromě
videorad, jak se stát pravou "Wayward Victorian Girl", obrázků a živého záznamu "Misery Loves Company" je možno ochutnat i klasiku v jejím podání, instrumentálnější výpravné skladby, lyrickou nadsázku a recitovanou poezii.
Na
Emilii Autumn může být nazíráno z mnoha úhlů. Ty negativní mohou pramenit z přehrávané teatrálnosti jejích živých výstupů nebo jen z jejího opticky přeexponovaného vzhledu a razantního hudebního projevu. Faktem ale zůstává, že si vybudovala svůj vlastní a originální žánr, ovládá ho a její hudební vzdělání jí umožňuje si v něm i vytříbeně experimentovat.
Jí osobně produkovaná deska "Opheliac" svou vystupňovanou hudebností dokazuje a fatálně podtrhuje objem jejího nadání a k tomu ji prezentuje jako obyčejnou, vzdělanou, nadprůměrně inteligentní a Shakespeara milující slečnu, která má rozhled v mnoha obzorech a moc dobře ví, co dělá a proč.
-
Vida... (MCZ, 18.01.2010 11:02) Reagovat
...velká česká hudební média si jí pomalu začínají všímat.
Opheliac znám z dřívější verze (byť jsem se k němu dostal taky relativně nedávno), tedy nijak srdeční záležitost, ale vydařené a nápadité je to velmi (hlavně ten druhý disk - Dominant, 306, Marry Me), takže v podstatě souhlas s hodnocením, které snad přitáhne další pozornost. (A na koncert jsem tedy zvědavý.)
-
Pěkná deska (dákie, 18.01.2010 12:48) Reagovat
Mně se líbila tedy hned na první poslech, nepřišla mi rozhodně nepřístupná. Na koncert bych tedy nešel, ale deska je v pohodě a občas si ji rád poslechnu.
-
... (Elorthen, 10.02.2010 19:22) Reagovat
Zajímavý náhled.. Musm říct, že jsem se díky svým kamarádkám se specifickými zájmy k tomuto jménu dostala už před pár lety, avšak sama jí vyhledala až poměrně nedávno. Přidávám se k tomu, že nepřístupné mi to nepřijde téměř vůbec. Ano, tolerance je maličko třeba, avšak ani ne tak "citová" (Co přesně se tím míní?), jako hudební, žánrová. Jakožto téměř ortodoxní metalistce mi z počátku dělala problém elektronická složka hudby, ale velmi brzy bylo jasné, že vše má svůj důvod a že takovéto odsuzování je povrchní. Nevím, zda-li si to nenamlouvám, avšak jakožto mladá a dívka mám při poslechu pocit hluboké sounáležitosti a pochopení. Člověk je zcela ovládnut a odnesen do té úžasné růžové korzetové říše nenávisti, zvrácenosti a odcizení od "normálu". Iluze je dokonalá a úžasná...!
-
Slava (Sirael, 10.02.2010 21:39) Reagovat
konecne si Emilie vsimnul nekdo jiny nez klasicu na gotickem webzinu Sanctuary, bliska se na lepsi casy? :) Deska je dokonala uz se tesim na sobotu!
-
Poděkování (joko, 31.08.2010 23:43) Reagovat
Díky moc za tuhle recenzi. Díky ní jsem vlastně na Emilie Autumn přišla a troufam si říct, že Opheliac je nejlepší CD, co jsem kdy slyšela.