2010: Rok tygra. Rok internetu?

30.12.2009 12:40 - Miroslav Böhm | foto: facebook interpreta

Podle čínského horoskopu se na přelomu ledna a února rozloučíme s buvolem a přehoupneme se do znamení tygra. Pro hudbu to pravděpodobně bude znamenat definitivní čáru za zažitými konvencemi a přesun do nových lovišť - na internet. Šťastnou cestu.
U2
© facebook interpreta
Rok 2009 uzavírá nejen další hudební dekádu, ale dost možná dělá také tečku za současnou podobou hudebního průmyslu. Konečně? Kamenné obchody s hudbou už to mají v podstatě za sebou, protože nákup / stažení je jednodušší a pohodlnější, cédéčkům začíná zvonit umíráček, protože do iPodu je nenacpete a protože hudební fetišismus se začíná skloňovat podle vzoru vinyl. A tištěné časopisy zavírají krám, protože si samy na sebe nedokáží vydělat už ani jako promo nástroj pro velké labely. Vrchol všeho? Na koncert U2 v Los Angeles nemuseli fanoušci ze šestnácti zemí světa letět letadlem, ale stačila jim podpora Flash a magická formulka abraka-dabra you-tube-dot-com. Hudba směřuje na internet. Konečně.


U2 At The Pasadena Rose Bowl: U2ube Trailer

Nejde o žádné převratné novinky, ale důležité je, že se konečně zapojila velká jména šoubyznysu. Kromě již zmiňovaných živých U2 připočtěte tradiční předpremiéry většiny významných desek na MySpace.com a jiných hudebních serverech, premiéru videoklipu Coldplay "Strawberry Swing" nikoli na MTV, ale na Babelgumu a ohraný zaplať kolik chceš trik z dílny Radiohead, který inspiroval mnohé další (u nás např. fiXa, Wohnouti). Nikdo už neřeší, že Radiohead nebyli první, že byli připraveni celou akci okamžitě zrušit, pokud se vše zvrhne ve stahování zdarma. Důležité je, že to byli oni, kdo to udělal. Ačkoli by to bylo hezké, tak šance, že svět změní hloupý Honza, je prostě nižší než šance, že se to povede prvnímu prezidentovi tmavé pleti v nejvlivnější zemi světa.

Madonna, přírodní amfiteátr Chodov, Praha, 13.8.2009
© madonna.com
Výsledek? Interpretům najednou nestačí jen vydávat alba, ale musí hrát. A to nejen v Americe, Japonsku, Německu a na britských ostrovech, ale je nutné přijet i do České republiky. Ideálním příkladem je Madonna, která utekla od Warner Music k Live Nation. A v Praze se ukázala podruhé za tři roky. Obrovský boom zažívají také festivaly. Ostravské barvy se vyprodaly, Rock For People nabídl line-up snů pro mainstreamově zaměřené posluchače, na druhé straně se mílovými kroky osobitě a sympaticky profilují festivaly Sperm a Stimul. A nesmíme zapomínat na probouzení hudebních dinosaurů ze zimního spánku. I tady zůstává otázkou, na kolik je současná vlna reunionů způsobena steskem po hudbě, případně podlehnutím současným trendům a konečně chybějícími příjmy z prodeje nosičů.

O tom, že si současnou situaci začínají konečně uvědomovat i labely, svědčí jejich procitnutí z letargie a bezduchého lamentování. Pokud v roce 1994 zaspaly nástup formátu mp3 a nechaly si o pět let později natrhnout zadek od náctiletého studenta Shawna Fanninga a jeho Napsteru, tentokrát vsadily relativně včas na správného koně a s předstihem investovaly energii do streamovacího nástroje Spotify. Místo směšných a často neúspěšných soudních procesů s jedinci mezi miliony a ochranami, ať již fyzických, či elektronických médií, které jen stěžovaly život spotřebitelům, tak volí cestu soutěže o svůj kus trhu. I sem si však přinesly některé zlozvyky z minulosti, které jim mohou vše zkomplikovat.


Google Music Search Feature

Soupeři navíc nejsou bezzubí. Na podzim pustil ve spolupráci s MySpace.com, iLike a Lala svůj vyhledávací nástroj na pole streamingu Google, který navíc připojil provázanost se službami Pandora, imeem a Rhapsody, a vše se přiostřilo nedávnou změnou majitele již zmiňovaného serveru Lala.com. Do hry tak vstoupil třetí hráč - Apple. Společnost, která nejen disponuje největším a nejúspěšnějším obchodem s elektronickými hudebními formáty, ale také masově nejrozšířenějšími přenosnými přehrávači. LaLa, příslib webového rozhraní pro iTunes a značky iPod / iPhone, předznamenávají velké věci.

Především však tohle vše naznačuje, že právě tudy by se měla ubírat budoucnost hudebního průmyslu. Možná tak již v roce 2010 celá hudební mašinérie pochopí, že není důležité hudbu vlastnit, ale především poslouchat.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY