Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme pro vás připravili jeden, který vám v několika dílech shrnul sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. V jeho jedenáctém, posledním dílu vás seznámíme s naší nejoblíbenější pěticí alb celé dekády.
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.
Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?
V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Celý seriál uzavírá pětice našich nejoblíbenějších alb, ve které nechybí Dizzee Rascal, Micachu And The Shapes, The Knife, The Streets a TV On The Radio.
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
5. místo: The Knife - Silent Shout
Průměrná známka: 9.111
Datum vydání: 15.2.2006 Produkce:The Knife Prodeje: ?
Server Pitchfork zvolil "Silent Shout" nejlepším albem roku 2006. Tato minimalistická abstrakce ve světě elektroniky pohltila kde koho, ačkoliv The Knife mají okolo sebe vystavěnou zeď a nekomunikují s novináři. K povědomí o nich jim dost pomohl José Gonzáles, když přepracoval jejich "Heartbeats" do akustického hávu a Sony tuto verzi použila v reklamě na televizory (ona reklama s létajícími balónky). "Silent Shout" odkazuje na budovanou image této dvojice a je prozatímním vrcholem jejich tvorby. Tento temný svět ukrytý za masky jim plně umožňuje se nijak neohraničovat a omezovat ve zvukovém experimentu, což je největší deviza.
Karin Dreijer je přízrakem, který zaskočí svým skřehotavým hláskem. Ten je během alba několikrát modulován, vrstven přes sebe tak, aby zapadl do finálních struktur hudební složky. Druhá polovička, Olof je mistrem zvuků od abstraktních ploch po minimalistické elektro ruchy, jež fungují s technickou precizností a skvělým načasováním. Cit pro detail je dotažený na všech rovinách. "Silent Shout" je nadčasové album, stojící na pilířích průkopníků elektronické hudby s implantátem vlastní originality. Tmavé odstíny atmosfér se zařezávají hlouběji jako ostrá čepel, ani na chvíli nezůstanete v klidu, chcete totiž znát všechna zákoutí, která tu jsou nabízena. Oba se vzájemně doplňují a jsou tajemnými perfekcionisti, kteří odkrývají odvrácený svět reality. The Knife natočili mistrovské dílo, které není možné okopírovat a kuchat jako možnou inspiraci, byla by to totiž svatokrádež.
-- Dan Hájek
The Knife - Marble House
"'Silent Shout' je album intenzivních a pronikavých představ; strašidelných snů, nahé samoty, rizika, jistoty i ztráty; zoufalství, odloučení a truchlení. Ač se zdá nejprve neprostupné, opakovaný poslech odhaluje skrytá bohatství v lyrice a hudebních texturách choulících se v každé písničce. Tohle je elektronická hudba, které v jádru tepe srdce."
John Brainlove, Drowned In Sound
4. místo: Micachu And The Shapes - Jewellery
Průměrná známka: 9.143
Datum vydání: 9.3.2009 Produkce:Micachu, Matthew Herbert Prodeje: ?
Mladičká Mica Levi vtrhla na hudební scénu jako uragán. Vypadá jak kluk, zpívá jako fracek z polepšovny a dělá pop na punkový způsob. Se svou kapelou The Shapes vydala na labelu Rough Trade v březnu debut "Jewellery", který hudební publicistika mnohdy skutečně za klenot označovala. Můžou za to dva faktory. Prvním je Levi samotná, která prostě skládat umí. Dělá úderné vypalovačky, které sice málokdy mají přes tři minuty, které ale pořád jsou písněmi, navíc často chytlavými písněmi (za všechny třeba pecka "Golden Phone").
Tím druhým faktorem je producent desky Matthew Herbert, který výslednou nahrávku přizpůsobil avantgardnímu obrazu svému. Mezi ne úplně naladěnými kytarami a praštěnými halasnými bicími tak probublávají Herbertova typická cingrlátka, zvuky domu včetně vysavače a další vychytané nástroje, z nichž některé si Levi sama vyrobila. "Jewellery" bylo žhavým kandidátem na nominace na letošní Mercury Prize, a i když si cenu nakonec odnesli jiní, o Levi se už mluvit nepřestalo. Lidi jako Micachu a její The Shapes mají zkrátka příznivci kvalitní muziky rádi.
-- David Věžník
Micachu And The Shapes - Golden Phone
"V průměrném pokoji je 1 244 věcí, kterými by vás Chuck Norris dokázal zabít. V tom samém pokoji je ale i 1 244 věcí, pomocí kterých by Mica Levi dokázala napsat dobrou skladbu. Do popových šablon narvala tolik proměnných a tolik nápadů, kolik tenhle žánr snese."
Tomáš Bláha, Zaostřeno na podpultovky
JAK JSME VYBÍRALI?
Jak jsme již naznačili v průvodním textu seriálu, cílem tohoto žebříčku nebylo ohodnotit všechny desky uplynulé dekády a seřadit je do jakéhosi pseudo-sofistikovaného seznamu, který by měl být brán jako ten jediný správný. Výsledná stovka pouze reflektuje přesně to, co naši redaktoři poslouchají nejčastěji / nejraději. A tomu odpovídal i způsob, jakým jsme desky vybrali. V prvním kole měl každý z redaktorů možnost nominovat svých padesát nejoblíbenějších desek, přičemž všechny, které obdržely alespoň dvě nominace, postoupily do kola druhého. V tom jsme již každý sám za sebe klasickou naší desítkovou stupnicí jednotlivá alba ohodnotili a žebříček sestavili na základě průměrné známky.
3. místo: The Streets - Original Pirate Material
Průměrná známka: 9.167
Datum vydání: 25.3.2002 Produkce:Mike Skinner Prodeje: 1 milion celosvětově
Tahle deska si místo v první pětce zaslouží. Jen si vemte, co nového vnesla do populární hudby a kolik následovníků inspirovala. Vyvedla tehdy už dost klišovitý zvuk 2-stepu z posh klubů do ulic a dala mu vypravěčskou pečeť. Z do té doby neznámého mladíka, který makal ve fastfoodech a potají snil o hudební kariéře, se stal takřka ze dne na den fenomén a mluvčí jedné britské generace... Vlastně nejen britské, ale i globální vlny, která vyrostla na počítačových hrách a elektronické taneční hudbě.
Mike Skinnner vytvořil celou desku prakticky na koleni. A možná je to právě ona nedokonalost zvuku, proč nahrávka působí tak autentickým dojmem. Syrovosti a brutálnímu tlaku, který přinesl později radikálnější grime se sice nevyrovná, ale beaty zase mají o to větší pocitovou nosnost. The Streets také vyjadřují jednu z formulek úspěchu na přesyceném hudebním trhu - nebát se ukázat svou lokálnost. A součástí Skinnerova receptu je i mocney přízvuk, tedy tak trochu hraný cockney britských dělnických vrstev. Proč milovat Mikea Skinnera, nebo alespoň jeho parádní debut? Protože je to sympáťák, který přizná své slabosti, protože je to výborný pozorovatel zdánlivě banálních situací a protože jeho koktejl funguje napříč žánry.
V roce 2002 byl Mike Skinner jedním z mála lidí, kteří mohli bez okolků apelovat: "Let's push things forward!"
-- Radek Londin
The Streets - Has It Come To This?
"'Original Pirate Material' se zdá být pozoruhodně solidní. A pokud vezmeme v potaz to, že v podstatě dokázal překročit hrůzostrašný koncept britského hip hopu, zdá se rozumné jej doporučit. Zatraceně dobrá šou, říkám."
Rob Mitchum, Pitchfork
2. místo: Dizzee Rascal - Boy In Da Corner
Průměrná známka: 9.250
Datum vydání: 21.7.2003 Produkce:Dizzee Rascal, Mr. Cage, Chubby Dread, Taz, Vanguard, Passion Prodeje: ?
Do léta 2003 byl grime jen fenomén z pirátských vysílaček, "Boy In Da Corner" a jeho autor - osmnáctiletý Dizzee Rascal z východního Londýna, všechno změnili. Do specifické britské verze hip hopu nadopované jamajským dancehallem i experimenty drum'n'bassu a UK Garage dostal osobní rozměr kluka, kterému nikdy nikdo nevěřil. Pilotní singl "I Luv U" nabízí čtyři nejintezivnější minuty, které kdo tuto dekádu dostal na desku, v jejích syrových beatech přímo cítíte, jak se zhmotňují všechny úzkosti, paradoxy a sračky vašeho života. Na konci "Fix Up, Look Sharp" rapuje Dizzee s takovou vervou, že na konci poslední sloky do mikrofonu zařve: "Dejte sem další track." Je to jeden z ojedinělých okamžiků, kdy do sebe všechno zapadá - revoluční sound, hladový rapper a doba, která čekala na přesně tuto kombinaci.
-- Karel Veselý
Dizzee Rascal - I Luv U
"Dizzeeho zoufalé kvílení, soustředěný vztek a řízná atmosféra jej posouvají do přední linie v bitvě proti znehodnocené Británii, stejně jako v minulosti Johnnyho Rottena, Petea Townshenda a Morrisseyho. Rozdíl mezi těmito čtyřmi není tak velký, jak by se mohl na první pohled zdát: pokud Rascal poroste stále stejným tempem, není vyloučeno, že zanechá stejné dědictví."
Scott Plagenhoef, Pitchfork
1. místo: TV On The Radio - Dear Science
Průměrná známka: 9.286
Datum vydání: 22.9.2008 Produkce: David Andrew Sitek Prodeje: ?
"Dear Science" je definitivní tečkou za proměnou americké alternativní rockové hudby. Disco, rap, synťáky, rock, funky, prodavač hotdogů, sousedka se psem, ulice, město, stratosféra, troposféra, celá Země i celej vesmír. A David Bowie... Vše na jedné hromadě, zabaleno do totální hudební post-moderny, vymodelováno v rukou nejvýznamnějšího génia US alt-scény současnosti - Davida Andrewa Siteka (sorry, Jacku). Můžete TV On The Radio vytknout jejich až dokumentární přístup k tématu, patrné odosobnění, profesorský pohled na věc... Ale přesně takový náš svět je. Plný povrchních úsměvů, povinných společenských rolí a střídání veskrze směšných masek. "Dear Science" je jednou z mála opravdu dnešních desek, která je navíc nad věcí. Stejně jako setkání s Megan Fox v prvních Transformerech definuje nový rozměr toho, co je a co není zatraceně sexy.
-- Miroslav Böhm
TV On The Radio - Golden Age
"TV On The Radio zůstávají opravdovou situační kapelou a to, co se snaží zachytit, není drzá naděje nebo zuřivá revoluce, ale zmatek. Jsou skupinou pro zemi, která neví, s čím se srazí příště, a 'Dear Science' je výlet drsnou krajinou sebepochybování, plnou nenávisti Bushe a strachu z budoucnosti. A čas od času narazíte i na trochu toho optimismu."
Chris Dahlen, Pitchfork
KOMPLETNÍ STOVKA
Pokud se vám nechce prokousávat celým naším jedenáctidílným seriálem, tady najdete vyjmenovanou kompletní stovku našich nejoblíbenějších alb. V příštích dnech na tento žebříček navážeme ještě domácí nej dvacítkou.
takhle teda prvni petku ne (jarecek, 12.03.2010 07:01) Reagovat
jediny prijatelni reseni, jak sestavit na zaklade nazoru ceskejch novinarskejch sracek nejakej pro me relevantni nazor, je nahnat karla veselyho a bennyho slavika v dresech dvanactiletejch cinskejch gymnastek do kade o prumeru deset metru s placentou po pas, ktera bude uslehana a la creme brulee. a za kazdy vyhrany kolo muze jeden nebo druhej stanovit poradi. od petky po jednicku. samozrejme bych u toho musel bejt jako arbitr. jako desetimetrovej obr s hlavickou velkou jako petikoruna, afrem z ruzovy sladky vaty, naladovanej padesati buddhama a s matejem a kubou za ruce. jen at to synci videj, jak je jejich tata sikovnej ..
Re: takhle teda prvni petku ne (Miroslav Böhm, 12.03.2010 08:42) Reagovat
Ty, Jardo, neblbni. Precetl sis ten cerveny ramecek? Jak by mohl Ben solo napsat seznam desek, ktere poslouchaji NASI redaktori nejradi / nejcasteji? Cilem fakt nebyl radoby spravedlivy a intelektualni zebricek, protoze vnimani hudby je subjektivni. Podle mne ma byt na jednicce Kid A, ale to album muze pochopit tak 15 procent lidi. A smyslem hudebni redakce neni mit dvacet lidi se stejnym nazorem, takze jsem rad, ze Kid A prvni neni. Piseme o deskach, ktere posloucha mnohem rozmanitejsi vzorek populace a podle toho pak vypada vysledna petka nasich nejoblibenejsich alb. Je to jakysi prusecik redakci, ve ktere na jedne strane nekdo ucurava ze Sunn O))) a na strane druhe je nekdo totalne odvareny z Kabatu. A neni diletanstvi mit rad Kabaty. Jde o to, co od hudby ocekavas. Pokud intelektualni zazitek, ktery ti otevira dvere do zajimavych pocitu a emoci, pak ti Kabati prijdou smesni, ale pokud chces soundtrack na dvacetiminutovou cestu autem do prace, tak ti treba staci. A tenhle server ctou obe skupiny, tudiz i redakce personalne pokryva oboji. Preneseno - pokud tovje holka nema 90-60-90 a nema 180 cm, tak to taky neznamena, ze jsi slepy a bez vkusu na zensky. Mas jiny vkus a hledas na zenach neco jineho. Stejne jako jini v hudbe. Imho o)
Re: takhle teda prvni petku ne (jarecek, 12.03.2010 08:59) Reagovat
ty jo :) vzdyt ten muj opening post byla jen takova surrealisticka srandicka, ktera tak maximalne muze par zainteresovanejch jedincu pobavit. jinak celej zebr sleduji od zacatku vice mene z povzdali bez vetsiho zajmu o to, jak vlastne dopadne. vubec vam tu prvni petku neberu. i kdyz micachu jsou hodne velkej ulet :)
Re: takhle teda prvni petku ne (Miroslav Böhm, 12.03.2010 09:22) Reagovat
Je fakt, ze jsem neodpovidal jen tobe, ale uz i tem ostatnim o) Micachu mne taky hodne prekvapila, ale treba mne ta jeji deska prijde o tridu lepsi nez celej Think Tank. A at se eagle-eye treba rozkraji o)
Re: takhle teda prvni petku ne (jarecek, 12.03.2010 09:36) Reagovat
no mne celkove prijde ta vec s think tank desne zvracena. osobne jsem s blur albove skoncil v roce 95 a k albarnovi se vratil az s gorilama a spekem v ruce :) ale vykladej to nekomu, kdo chce qotsa na prvni misto :)
Naživo: Geniální Hot Milk musejí vyhodit svého zvukaře. Okamžitě!
Aktuálně předskakují Palaye Royale, ti k nám ale dorazí až za měsíc, a tak se Hot Milk otočili v Praze na jeden z mála podzimních koncertů, při němž hrají jako hlavní hvězdy. V České republice se tak stalo vůbec poprvé. A... čtěte zde
Publicistika: Písně našich srdcí: The Cure
Robert Smith a spol. se po šestnácti letech dokopali k nahrání a vydání nové desky "Songs Of A Lost World", která nadchla snad úplně všechny. Při té příležitosti jsme si dovolili trošku zavzpomínat a vybrali jsme písničky z... čtěte zde
Frontman crossoverové Insanie má rád westerny, noirové kriminálky, zádumčivou atmosféru děl Cormaca McCarthyho i temnou country. Záchvěvy těchto lásek můžeme letmo zachytit i v jeho domovské kapele, nicméně plně toto podhoubí rozkvetlo až nyní, na albu "K mýmu ohni nesedej" v bočním sólovém projektu Poly Noir.
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím