Sto nejlepších desek dekády podle musicserveru (40 - 31)

12.02.2010 05:00 - Katka Šebestová a Miroslav Böhm | foto: facebook interpreta

Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Pokračujeme rokem 2006 a čtvrtou desítkou.
Arcade Fire
© arcadefire.net
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.

Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.

Klaxons
© superfantasticindustries.com
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?

V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Pokračujeme čtvrtou desítkou první stovky a těšit se můžete na Animal Collective, Arcade Fire, Klaxons, The Horrors či Nelly Furtado.


100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1

40. místo: Muse - Absolution

Průměrná známka: 8.222

Muse - Absolution
Datum vydání: 21.9.2003
Produkce: Rich Costey, John Cornfield, Muse, Paul Reeve
Prodeje: 300 tisíc UK, 500 tisíc US

Muse patřili již v roce 2003 mezi nejcennější značky britské hudební scény, ale až "Absolution" je katapultovalo do společnosti nejvýznamnějších kapel celosvětového měřítka. Vystoupili ze stínu Radiohead a sami se stali těmi, které si jiní berou za vzor. Byli aktuální kapelou, reflektovali ožehavá témata ve světě (teroristická hrozba, počátek války v Iráku a s nimi spojený strach a nejistota) a ještě k tomu byli schopní psát totální hity ("Time Is Running Out"), nejvelkolepější rockové opusy dekády ("Stockholm Syndrome"), hořkosladké apokalyptiky ("Apocalypse Please") a srdceryvné osobní zpovědi ("Falling Away With You"). "Absolution" je koncentrát toho, čím Muse ve své podstatě jsou. Velkolepá a velkohubá megashow, ze které si pět minut po prohlášení, že jde o bezduchou kytarovou onanii a vykrádačku Queen a Radiohead, sednete užasle na zadek.
-- Miroslav Böhm


Muse - Time Is Running Out

"Frontman Matt Bellamy a spol. se upínají ke stejně neklidné a někdy i znepokojující formuli, která fungovala v minulosti: emocionální intenzita a styl Radiohead, rocková bouře značky Black Sabbath a barokní drama od Queen."

Tim DiGravina, AllMusic


39. místo: Mylene Farmer - Avant Que L'ombre

Průměrná známka: 8.250

Mylene Farmer - Avant Que L'ombre
Datum vydání: 4.4.2005
Produkce: Laurent Boutonnat
Prodeje: 800 tisíc FRA

"Avant Que L'ombre..." se stalo albem roku 2005 při udílení cen NRJ Music Awards. Vyšlo po nejdelší pauze mezi deskami, po dlouhých šesti letech. Mylene Farmer na něm řešila mnoho témat, byla to uhrančivě melodramatická revize jejího nitra, v němž byl i hmatatelný sexuální podtext. Prvně se zde objevila i naděje v lepší zítřky a láska s happyendem. Hudební stránka byla v režii dlouholetého spolupracovníka Laurenta Boutonnata, ten kladl důraz na kontrast výrazných balad oproti rychlým skladbám. Mylene je fenoménem hlavně ve Francii, jakmile vyšla ven informace o desce a chystaném turné se rozjela neskutečná mánie. Je fascinující sledovat, kolik fanoušků si ji našlo, i když nemá žádné oficiální stránky nebo účet na MySpace.com; maximálně natrefíte na hromady stránek fans pohlcených do jejího světa.
-- Dan Hájek


Mylene Farmer - Fuck Them All

"Mylene Farmer natočila poutavou desku, jejíž hlavní krása je schována v textech a hudba se na ní stala neméně důležitým ornamentem plným emocí."

Dan Hájek, hlavní recenze


38. místo: Klaxons - Myths Of The Near Future

Průměrná známka: 8.273

Klaxons - Myths Of The Near Future
Datum vydání: 29.1.2007
Produkce: James Ford
Prodeje: 300 tisíc UK

Když nebudeme počítat masivní nástup emo kultury a její mainstreamový úspěch, tak snad jediný žánr, který by se dal označit zároveň za "scénu", byl nu-rave. Jistě, šlo by se ještě rozepsat o indie kytarovkách, které po debutu The Strokes vznikaly jako na běžícím páse, ale na scénu byl tento trend moc nejednoznačný. O nu-rave jako žánru by se dalo dost pochybovat, ale faktem zůstává, že přinesl spoustu zábavy a je jedno, že prakticky implodoval dřív, než vůbec začal. A když se řekne nu-rave, tak první jméno, které by mělo následovat, je Klaxons. Kapela, která se svým debutem celé tohle nesmírně zábavné šílenství odstartovala. "Myths Of The Near Future" je uvolněná, barevná, zábavná, taneční, šílená odpověď mladých na svět, který je obklopuje. Je sice jasné, že vydat v roce 2010 desku, která by byla označena za nu-rave, bude přinejmenším směšné, ale mezi lety 2006 až 2008 nevzniklo snad nic zábavnějšího.
-- Tomáš Bláha


Klaxons - Golden Skanks (oficiální videoklip)

"Skladby jedou v brutálním tempu, taneční spodek drtí rockové kytary a přístup punkové party s ničím se nemazat jim dodává na agresivitě a utváří špinavý zvuk. Ten tu je v ideálním poměru s vypulírovaností tanečních smyček."

Benjamin Slavík, hlavní recenze


BYLO NEBYLO V ROCE 2006

Zac Efron a Vanessa Hudgens
● Disney Channel představil v současnosti náctiletými milovanou "Hannah Montana" a televizní film "High School Musical". Do napomádovaného Zaca Efrona a stejně ulíslé Vanessy Hudgens se děti tak zamilovaly, že je protlačily na vrchol popularity i prodejnosti.

● Legální stahování oslavilo první kulatinu - první miliardu stažených písní skrze iTunes uzavřel song od Coldplay "Speed Of Sound".

● V březnu po dlouhých devíti letech stanul na čele amerického singlového žebříčku opět Brit, James Blunt se svou dojemnou písní "You're Beautiful". Následoval tak úspěch Eltona Johna, který téměř před celou dekádou držel číslo jedna s písní "Candle In The Wind".

Mary J. Blige - Be With You
● Nejúspěšnější r&b písní celé historie amerického žebříčku se stala "Be Without You" od Mary J. Blige, která se na čele rhytm and bluesového žebříčku udržela neuvěřitelných šestnáct týdnů. Navíc za něj zpěvačka dostala čtyři nominace Grammy a ocenění pro nejhranější song v amerických rádiích za rok 2006.

Billy Corgan po několika přešlapech udělal další. Po šesti letech se rozhodl probudit k životu svou kapelu Smashing Pumkins, kde ale z původní sestavy zbyl jen on a Jimmy Chamberlin.

● Horko bylo u Duran Duran. Hlavní kytarista Andy Taylor kapelu po osmadvaceti letech opustil kvůli nevoli spolupracovat na další desce s Justinem Timberlakem a Timbalandem.

● Svět přišel o jednu z hudebních legend, kytaristu a zpěváka Pink Floyd Syda Barretta, který ve svým šedesáti letech skonal na rakovinu slinivky. Stejnou diagnózu si v tomto roce vyslechl i operní pěvec Luciano Pavarotti.

Madonna
Madonna opět vyjela na světové turné, které bylo vyprodáno během několika málo minut. Během šňůry odehrála dva natřískané koncerty i v pražské Sazka Areně. Turné vydělalo více než 260 milionů dolarů a zaručilo Madonně titul největšího turné sólové umělkyně v historii. Jen pro zajímavost, jediný nevyprodaný koncert se uskutečnil v Praze, z možných 38,342 míst bylo obsazeno 37,666, tedy 98 procent.


37. místo: The Horrors - Primary Colors

Průměrná známka: 8.286

The Horrors - Primary Colours
Datum vydání: 21.4.2009
Produkce: The Horrors, Geoff Barrow,Craig Silvey, Chris Cunningham
Prodeje: ?

Umělecké dílo, kterým se budete chtít pitvat zas a znovu. Snová a imaginativní deska s neostrými hranicemi, epický rozostřený obraz nevyrovnané psýché Farise Badwana. To všechno je "Primary Colours", deska, kterou v Británii pár dní po vydání nebylo možné sehnat, jak šla na dračku. Nic nezbylo po partě pěti kluků s hororově gotickou image, co se po halloweenském koledování zapomněla převléct, rozcuchaná a zmalovaná pak zalezla do studia, aby natočila, desku syrovou plnou psychedelického běsnění a zvrácenosti. Těžko říct, co se ve skutečnosti stalo, možnost únosu mimozemšťany, ledových sprch a elektrošoků nelze vyloučit, důležité je, že stylový přemet vynesl kapele uznání hudebních kritiků (NME: "Art-rockové album, na které jsme čekali.") a nominaci na prestižní cenu Mercury Prize.
-- Dominika Jiroušková


The Horrors - Sea Within A Sea

"The Horrors navlékli shoegazingové vnady do postpunkového munduru, v němž se nebojí ukázat na hrdiny krautrocku. Badwanovy stavy psychotické šílenosti z debutu jsou potlačeny curtisovsky temnou rétorikou."

Tomáš Bláha, hlavní recenze


36. místo: Arcade Fire - Neon Bible

Průměrná známka: 8.286

Arcade Fire - Neon Bible
Datum vydání: 3.3.2007
Produkce: Arcade Fire
Prodeje: 100 tisíc UK, 100 tisíc CAN

Když vydáte debut, na jehož adresu snad všechna významná periodika sypou chválu s kulometnou kadencí, U2 s ním otvírají svoje mamutí koncerty a David Bowie vám chodí do šatny potřást rukou s tím, že ten debut skupuje jak ranní pečivo a rozdává svým známým, vydaní druhé desky je hazard, vedle něhož je ruská ruleta s plně nabitou pistolí čaj o páté. Arcade Fire by mohli vydat příručku o tom, jak se z tý bleskové slávy neposrat a udělat albovou dvojku, která se debutu minimálně vyrovná. "Neon Bible" byla nahrána v rozpadlém kostele v malém městečku poblíž Montrealu, což desce dodalo takový zvláštní barokní nádech. Kritiky byly podobně nadšené jako u "Funeral", jen s tím rozdílem, že to kapele začalo pořádně sypat do společné kasičky. První místo prodeje v Kanadě a Irsku, druhé v USA a Velké Británii už vás na pár týdnů zajistí.
-- Tomáš Bláha


Arcade Fire - Keep The Car Running (live)

"Neon Bible je jednou z dnešních desek, o nichž se v budoucnu ještě bude hodně mluvit. Je to album, při kterém se díváte do tmy, ve které vidíte všechno: bolest, lásku, nenávist a minulost. Chybí jen výhled před sebe. To asi až příště."

Benjamin Slavík, hlavní recenze

"Můžete se ošívat, že Win Butler není nijak excelentní zpěvák a že aranže jsou možná už trochu přefouknuté, dnes ale nenajdete kapelu, která by na jednu desku nahrála skladby tak silné jako "Windowstill", "No Cars Go", "Black Mirror"... vlastně bych mohl jmenovat celý tracklist."

Karel Veselý, makrorecenze


35. místo: Elbow - The Seldom Seen Kid

Průměrná známka: 8.300

Elbow - The Seldom Seen Kid
Datum vydání: 17.3.2008
Produkce: Craig Potter, Elbow
Prodeje: ?

Už svým debutem "Asleep In The Back" byli Elbow nominovaní na Mercury Prize, cenu ale získali až s pátým albem "The Seldom Seen Kid". Kapela, o níž obdivně hovoří jak hudební kritici, tak mnozí věhlasní muzikanti, se tak pomalu dostává do širší posluchačské pozornosti, i když rozhodně není hudbou pro každého. TSSK vás buď omráčí, nebo ho znuděně odložíte. Ale pokud máte štěstí a jste naladěni na stejnou vlnu, strhnou vás jeho emoce do úplně jiných, tajemných světů. Můžete si připadat jak pestrobarevní motýli, svobodně kroužící nad rozkvetlou loukou. Jste omámeni vůní tónů, i chutí lahodného nektaru. A hudbu necháte působit na všechny své smysly, protože víte, že právě tahle nahrávka za to stojí. Umí čarovat, hrát si s vámi i prostoupit celým tělem bez toho, aby se nad ní muselo nebo mělo přemýšlet.
-- Honza Průša


Elbow - One Day Like This

"'The Seldom Seen Kid' je deska utápějící se v těch nejsilnějších emocích, v beznaději, která hladí. Je Manchesterem, ve kterém není do čeho píchnout, Manchesterem, který vás svou šedí nevyléčí z pocitu bezradnosti nad smrtí blízkého přítele (the seldom seen kid Bryan Glancy)."

Miroslav Böhm, hlavní recenze

"Elbow jsou pro ty, kteří nepotřebují jen zapamatovatelné refrény, kteří si rádi odpočinou od modelu "sloka, sloka, refrén, sloka, refrén". Baví mě neuchopitelnost, neprvoplánovost jejich skladeb, mimo jiné dokazují, že lze použít piáno a smyčce nepateticky."

Ondřej Pravda, makrorecenze


34. místo: Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

Průměrná známka: 8.333

Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
Datum vydání: 6.1.2009
Produkce: Ben H. Allen, Animal Collective
Prodeje: ?

Dle serveru Metacritic.com nejlépe hodnocené studiové album roku 2009 měla na svědomí jedna z nejvýraznějších kapel uplynulé dekády. Hodně se zoufalo, že po novátorských devadesátých letech převládlo retro - vyzdvihované poslední desky Bon Ivera, Yeah Yeah Yeahs či Fleet Foxes jsou toho příkladem. I "Merriweather Post Pavillion" prostupují ozvěny (psychedelie konce šedesátek, Beach Boys), přesto na něm Animal Collective přinesli mnohem silnější naději vývoje moderního popu než drtivá většina ostatních. Po období psychedelické avantgardy a divnofolku vybrousili pánové styl hlavně na "Feels" a "Strawberry Jam", až následník však přinesl odpověď na svůdnou otázku, jak by dopadl skok do říše relativně čistokrevného popu. A co do neotřelosti hledá deska na tomto poli konkurenci i po roce oslav.
-- Karel Zich


Animal Collective - My Girls

"Trio (Deakin si dává na nějaký čas oraz) se dalo cestou tanečních rytmů, takže písničky šlehnuté indie rockem, jak je nabídl předchozí počin 'Strawberry Jam', také netřeba hledat. Ano, dominuje rytmus a nad ním výrazně frázované tralala melodie - Beach Boys hrají techno!"

Radek Londin, hlavní recenze

"MPP je hutná psychedelická koláž, která je maximálně sonicky invenční a zároveň je to vlastně pop. Recept byl docela jednoduchý: svoji lásku k šamanským rytmům a folkovou trance music posunuli do elektronické hudby, přičemž stvořili unikátního zvukového bastarda, který hraje jak pro mozek, tak pro nohy."

Karel Veselý, makrorecenze


HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2006

Různí - High School Musical
Svět pobláznil "High School Musical", teenageři po celém světě příběh dvou študáků natolik uchválil, že soundtrack k filmu je nejprodávanější deskou za celý rok. Další příčky už nemají naštěstí na svědomí adolescenti. Čtyři dlouhé roky museli fanoušci Red Hot Chili Peppers čekat na novou desku, odměna byla sladká, zejména pak pro kapelu, druhá nejprodávanější deska za roku 2006 a sedm nominací na Grammy navrch. Hned za redhoty visí The Beatles a jejich album remixů s titulem "Love".

Nejprodávanější alba za rok 2006:
• Soundtrack - High School Musical
Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium
The Beatles - Love
James Blunt - Back To Bedlam
Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds


Snow Patrol - Eyes Open
Britové si patrioticky ujeli na svém. První skončili Snow Patrol a jejich "Eyes Open". Deska brala zlato i v Irsku, Holandsku, Austrálii nebo na Novém Zélandu a celkový prodej činil přes pět milionů. Reunion devadesátkových Take That zabral. Comebackové album skončilo na druhém místě, přestože vyšlo měsíc před Vánoci. Podruhé v kariéře se na vrchol britského žebříčku podívali i američtí Scissor Sisters, prodeje placky "Ta-Dah" jsou třetí nejúspěšnější.

Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2006:
Snow Patrol - Eyes Open
Take That - Beautiful World
Scissor Sisters - Ta-Dah
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That’s What I’m Not
The Kooks - Inside In/Inside Out


Různí - High School Musical
Američané se v roce 2006 podezřele vyhýbali svým volnějším žánrům, tedy hip hopu a r'n'b. Na prvním místě se umístil nahoře zmíněný soundtrack "Muzikálu ze střední". Amerika je zemí snů, proč ne... Překvapení skýtá druhé místo pro countrypopovou sestavu Rascal Flatts a jejich album s poetickým názvem "Me And My Gang". Třetí je Carrie Underwood, vítězka čtvrté řady American Idol a její debutová a opět countrypopová deska "Some Hearts".

Nejprodávanější alba v USA za rok 2006:
• Soundtrack - High School Musical
Rascal Flatts - Me And My Gang
Carrie Underwood - Some Hearts
Nickelback - All The Right Reasons
Christina Aguilera - Back To Basics


Gnarls Barkley - Crazy
Svět ovládlo duo Gnarls Barkley. Přestože nebyli zelenáči, vystupňovali své novátorské úmysly, které slepili s povedeným uměleckým videoklipem. Výsledek? První místo singlu v světové hitparádě prodejnosti. Druhé místo patří Snow Patrol a singlu "Chasing Cars", který zazněl ve finále jedné z řad seriálu"Grey's Anatomy". Do dneška je nejprodávanějším singlem kapely. Na třetím místě se omlouvá v několika světových jazycích královna popu Madonna.

Nejprodávanější singly za rok 2006:
Gnarls Barkley - Crazy
Snow Patrol - Chasing Cars
Madonna - Sorry
Kelly Clarkson - Walk Away
Shakira feat. Wyclef Jean - Hips Don’t Lie


Gnarls Barkley - Crazy
Bláznivá píseň od Gnarls Barkley je prvním singlem v britské hudební historii, který vystoupal na první místo hitparády jen díky masivnímu digitálnímu prodeji. Mimochodem server Pitchfork jej řadí na jedenácté místo v žebříčku pěti set nejlepších písní uplynulé dekády. Stříbrná je Leona Lewis, vítězka pěvecké reality show X Factor skórovala s písní "A Moment Like This", která je mimochodem debutovou jiné SuperStar Kelly Clarkson. Trojka patří tandemu Shakira - Wyclef Jean, hymna fotbalového mistrovství světa v Německu "Hips Don't Lie" je remakem songu "Dance Like This", který zazněl ve filmu "Hříšný tanec 2".

Nejprodávanější singly ve Velké Británii za rok 2006:
Gnarls Barkley - Crazy
Leona Lewis - A Moment Like This
Shakira (feat. Wyclef Jean) - Hips Don’t Lie
Scissor Sisters - I Don’t Feel Like Dancin‘
Sandi Thom - I Wish I Was Punk Rocker


Daniel Powter - Bad Day
Nejprodávanějším singlem Ameriky se stal "Bad Day" kanadského Daniela Powtera. Singl výrazně zabodoval i v Irsku a vlastně po celém světě, Billboard Magazine ho ohodnotil jako nejúspěšnější píseň roku, přesto ale pětatřicetiletému Kanaďanovi nezprostředkovala kariéru, kterou by si zasloužil. Nyní, s odstupem času, je díky neúspěchu ostatních singlů i alba považován za klasický případ jevu "one hit wonder". Druhý Sean Paul a jeho "Temperature" bylo jeho třetí number one v USA. Třetí je promiskuitní kolaborace Nelly Furtado a Timbalanda, která Nelly zaručila poprvé první místo v americké hitparádě, ceněná navíc jako píseň roku na Billboard Music Awards, singl roku podle Juno a nominovaná na Grammy.

Nejprodávanější singly v USA za rok 2006:
Daniel Powter - Bad Day
Sean Paul - Temperature
Nelly Furtado (feat. Timbaland) - Promiscuous
James Blunt - You’re Beautiful
Shakira (feat. Wyclef Jean) - Hips Don't Lie


33. místo: OutKast - Speakerboxxx/The Love Below

Průměrná známka: 8.375

OutKast - Speakerboxxx / The Love Below
Datum vydání: 23.9.2003
Produkce: André 3000, Big Boi, Carl Mo, Mr. DJ, Cutmaster Swiff, Dojo5
Prodeje: 5,5 milionu US, 600 tisíc UK

Big Boy a André 3000 svým electro hip-funk-hopovým mixem všeho, co kdy americký jih nabídl světu, přišli již na přelomu tisíciletí - s politicky nabroušenou deskou "Stankonia". Když o tři roky později naservírovali dvě sólovky, vydané jako orgastické dvoualbum, bylo to proto, že by mohla propojená kreativita obou způsobit implozi popového světa a následný velký třesk. K tomu sice nedošlo, ale představa, že by se na jedné desce tísnily "Roses", "The Way You Move", "Ghetto Musick" a hlavně píseň doslova definující rok 2003 - vlezlá, podšitým groovem i hláškujícím textem poháněná "Hey Ya", je prostě šílená. Tyto hitovky by pak totiž nemohly doplňovat libůstky jako třeba bláznivá coververze "My Favourite Things" a mnoho dalších důkazů, že porota Grammy při volbě desky roku občas ukáže opravdu správným směrem...
-- Radek Londin


Outkast - Hey Ya!

"Ještě jedno takové album a OutKast si budou moci nárokovat pozici ve funkovém nebi vedle Jamese Browna, George Clintona a Prince."

Karel Veselý, hlavní recenze


32. místo: Fettes Brot - Strom Und Drang

Průměrná známka: 8.400

Fettes Brot - Strom und Drang
Datum vydání: 13.3.2001
Produkce: Fettes Brot, Sven Waje, DJ exel. Pauly, Arne Diedrichson
Prodeje: 100 tisíc GER

Vraťme sex z písní zpátky do ložnic! Taková a jiná antisexuální témata proklamovala trojice z Hamburgu po vydání desky "Strom Und Drang". Málokdo by věřil tomu, že lze dělat hip hop i bez sexuálních narážek, sprostých slov a urážek. Fettes Brot to umí. Jejich hlavní devizou je humor a ironie, ale ani vážnějším tématům se nevyhýbají. Hlavním inspiračním zdrojem byl slyšitelně Marvin Gaye, kterému na desce nejednou kapela vzdává holt. Fettes Brot si po letech opět hrajou se styly. Soul a pop jim šly nejvíce k duhu a dokonce ani nebudí zpěv tří členů úsměv na tváři. Riskovat se zkrátka vyplácí, i když jejich odklon od klasického stylu někteří fanoušci těžce nesli, nakonec se s tím všichni popasovali a "Strom Und Drang" je dalším velkým úspěch v kariéře Fettes Brot.
-- Katka Guziurová


Fettes Brot (feat. Modeselektor) - Bettina, Zieh Dir Bitte Etwas An

"Fettes Brot se 'Strom Und Drang' obnovují svou pověst jedné z nejvšestrannějších hiphopových kapel v Německu.(...) Zřídka kdo umí vygradovat atmosféru a točit dojemné a napínavé písně zároveň."

Moritz Enninger , laut.de


31. místo: Nelly Furtado - Folklore

Průměrná známka: 8.400

Nelly Furtado - Folklore
Datum vydání: 25.11.2003
Produkce: Track & Field, Nelly Furtado, Lil' Jaz, Jacques Morelenbaum
Prodeje: 425 tisíc US, 250 tisíc UK

"Folklore" je sice nejhůře prodávanou desku Nelly Furtado, ale umělecky bezesporu nejhodnotnější. Furtado dala zcela volný průchod své tvořivosti, která byla z velké míry ovlivněna i jejím tehdejším těhotenstvím. "Folklore" je koktejlem stylů, stejně jako životopis Nelly Furtado, která byla odmalička pod vlivem jak anglofonní, tak i lusofonní kultury. Najdeme zde tak obraz místa původu jejích rodičů ("Island Of Wonder"), skladbu inspirovanou jejich příjezdem do Kanady ("Fresh Off The Boat") nebo nádhernou "Childhood Dreams", nahranou a nazpívanou v kostele. "Folklore" je deska, která dokázala, že i na první pohled nesjednotitelná směsice stylů může působit zcela koncepčně, mají-li všechny skladby mezi sebou to potřebné pojítko, kterým je v tomto případě uvědomění sebe, své kultury, historie a tradic.
-- Pavel Novák


Nelly Furtado - Try

"Nelly Furtado svým debutovým albem 'Whoa. Nelly!' ukázala, že pop se dá dělat i jinak, přestože jste krásná mladá zpěvačka. Nyní se o totéž snaží novinkovou kolekcí nazvanou 'Folklore'. Nečekejte žádné lidovky, ale také ani experimenty - Nelly prostě nahrála dvanáct nových krásných písniček."

Honza Balušek, hlavní recenze


HONOROVÁNI V ROCE 2006

U2
Nejvíce cen 48. ročníku Grammy, pět kusů z pěti nominací, si odnesli irští U2. Mezi další ten večer obšťastněná jména patří kupříkladu Alison Krauss, tři nominace a tři ceny, Mariah Carey se třemi cenami z osmi nominací, pánové John Legend a Kanye West, oba dostali po třech cenách z osmi nominací, nebo Kelly Clarkson a Chemical Brothers, kteří úspěšně proměnili své dvě nominace na dvě ceny. U Kelly Clarkson se jedná o událost, je první výherkyní "talentshow", která si za své snahy odnesla sošky. Objevem se stal John Legend.

• Nahrávka roku: Green Day - Boulevard Of Broken Dreams
• Song roku: U2 - Sometimes You Can't Make It On Your Own
• Album roku: U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb
• Objev roku: John Legend
• Nejlepší popové album: Kelly Clarkson - Breakaway
• Nejlepší R&B album: John Legend - Get Lifted
• Nejlepší rapové album: Kanye West - Late Registration
• Nejlepší rockové album: U2 - How To Dismantle An Atomic Bomb


Panic At The Disco
MTV Video Music Awards se konaly po čase opět v New York a uváděl je Jack Black. Přestože fanoušci měli poprvé možnost v některých kategoriích ovlivnit umístění favoritů, byl pořad kritizován pro nezajímavost. Nejvíce, tedy sedm nominací měli Red Hot Chili Peppers a Shakira, odnesli si ale však oba jen jednu sošku ve vedlejších kategoriích.

• Videoklip roku:Panic! At The Disco - I Write Sins Not Tragedies
• Nejlepší mužský videoklip: James Blunt - You're Beautiful
• Nejlepší ženský videoklip: Kelly Clarkson - Because Of You
• Nejlepší videoklip skupiny: The All-American Rejects - Move Along
• Nejlepší videoklip nováčka: Avenged Sevenfold - Bat Country
• Nejlepší popový videoklip: Pink - Stupid Girls
• Nejlepší rockový videoklip: AFI - Miss Murder
• Nejlepší R&B videoklip: Beyoncé (featuring Slim Thug & Bun B) - Check On It


Oasis
Šestadvacátý ročník Brit Awards měl historicky nejnižší sledovanost. Zkaženou radost neměli pořadatelé ale jen kvůli malému počtu lidí u obrazovek, neopomenutelná "skromnost" Oasis, kterým leželo v žaludku, že byli nominováni jen ve dvou kategoriích pořadatelům, určitě také řádně hnula žlučí.

• Britské album roku: Coldplay - X & Y
• Britský nováček roku: Arctic Monkeys
• Britská zpěvačka roku: KT Tunstall
• Britská skupina roku: Kaiser Chiefs
• Britský zpěvák roku: James Blunt
• Britský singl roku: Coldplay - Speed Of Sound
• Cena za přínos pro hudbu: Paul Weller


Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not
Muse, Editors, Hot Chip. Ti všichni si brousili drápky na Mercury Prize. Vítězství ale shrábli nováčci na scéně, floutci Arctic Monkeys. Jejich debut. "Whatever People Say I Am, That's What I'm Not" je nejrychleji prodávaným britským debutem. Diváci MTV v anketě o nejlepší desku prvotinu Arctic Monkeys svými hlasy vynesli až na devítku.

100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY