Třetí díl archivních hudebních a filmových materiálů Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra je na světě a pod jménem "Unikáty + Dobře placená procházka (1966)" dává předznamenat, že půjde o sbírku raritních, zřídka viděných a neobvyklých nahrávek z historie divadla Semafor.
7/10
Semafor - Unikáty + Dobře placená procházka (1966)
Vydáno: 25.9.2009
Celkový čas: asi 119 minut
Skladby: Hluboká vráska (Going To The River), Prázdná náruč, Pampeliška, Satchmo, Co jsem měl dnes k obědu, Tři tety, Hřebík v botě, Cecílie (Umbriago), Takovou lásku o jaké jsem snila, Karavana (Caravan), Tommy (Vánoční kovbojská), Dobře placená procházka - jazzová buffo-opera, O strachu, Pramínek vlasů, Oči sněhem zaváté, Zvuky slovenského pralesa, Klíměntajn
Vydavatel: Supraphon
Semafor patří ke zlatému fondu domácí hudebně-divadelní tvorby zejména šedesátých let minulého století. V době, kdy slaví své padesátiny, vychází už třetí díl kompilace dochovaných archivních materiálů. A opět je s podivem, jak zvláštně při jeho sestavování autoři postupovali.
Jak název napovídá, půjde zejména o
unikiáty. Raritní, zajímavé a netypické, dost možná polozapomenuté nahrávky. A je to tak. Největší dokumentární hodnotu má zcela jistě ukázka z návštěvy Louise Armstronga v Praze.
Eva Pilarová a
Jiří Jelínek mu zpívají píseň "Satchmo". Další, velmi příjemnou raritkou je z pětice recitálových písní vyčnívající "Klíměntajn", parodie na známý americký tradicionál podaná v jakoby-ruštině, která byla z pochopitelných důvodů z televizní podoby "Recitálu" vystřižena.
Samostatnou kapitolou je jazzová opera "Dobře placená procházka" (režie Miloš Forman a Ján Roháč). Ta je z prapodivných důvodů umístěna doprostřed kompilace, mezi ostatní krátké písničky a scénky. A přitom by bylo jistě zajímavější, kdyby vyšla na společném DVD spolu se záznamem obnoveného představení z Národního divadla z roku 2007.
Těžko hodnotit výsledek. U podobně archivních materiálů nemá smysl zabývat se obrazem a zvukem (tady tradičně monofonním). Co se dokumentární a umělecké kvality týká, dotýkáme se téměř maximálních hodnot. Logické uspořádání a sestavení kompilace nás ale posunuje na opačnou stranu stupnice.
Co také na DVD najdete
Z Roháčova "Recitálu" se zde objevují poslední nevydané skladby. "Oči sněhem zaváté", v níž Šlitr předvádí, že není problém zpívat tak dobře jako Karel Gott, již zmiňovaná parodie "Klíměntajn", "Pramínek vlasů" a hříčka "Zvuky slovenského pralesa". Na Šlitrův recitál "Ďábel z Vinohrad" zavzpomínáme v ne příliš kvalitním záznamu písní "Tři tety" a "Co jsem měl dnes k obědu". Za zmínku stojí i spojení Jiřího Suchého s Voskovcem a Werichem. Jednak v písni "Prázdná náruč" z pořadu "Zadáno pro Semafor", jednak ve Werichově (v originále od dvojice Caeser a Durante) "Cecílii". Tento klip pochází z pořadu "Grandsupertingltangl" a jde opět o pozoruhodnou raritu, nicméně původní Werichově verzi se tato nevyrovná. Ze stejného pořadu pochází i píseň "Hřebík v botě".
Teď by se vyplatilo všechna tři vyšlá DVD dát dohromady, přeuspořádat dle toho, co k sobě logicky patří, a vydat znovu. Lépe a smysluplněji. Celý Roháčův "Recitál" pěkně pohromadě, "Dobře placenou procházku" na vlastním disku spolu s dalšími souvisejícími materiály. To by si pánové Suchý a Šlitr a celý
Semafor zasloužili. Skutečnou antologii jejich tvorby, namísto odbytých a roztříštěných nesourodých kompilací.