Sufjan Stevens. Dvě slova. Velice nápadný a osobitý umělec a čtyřiatřicetiletý tmavovlasý týpek, který hraje na banjo a hoboj. To zní divně. A on nám k tomu suverénně nastavuje dlaň s "The BQE". Ústa máme otevřena jako adolescentky z Bambini di Praga do perverzního "O". Některým rosí tváře slzami.
9/10
Sufjan Stevens - The BQE
Skladby: Prelude On The Esplanade, Introductory Fanfare For The Hooper Heroes, Movement I: In The Countenance Of Kings, Movement II: Sleeping Invader, Interlude I: Dream Sequence In Subi Circumnavigation, Movement III: Linear Tableau With Intersecting Surprise, Movement IV: Traffic Shock, Movement V: Self-Organizing Emergent Patterns, Interlude II: Subi Power Waltz, Interlude III: Invisible Accidents, Movement VI: Isorhythmic Night Dance With Interchanges, Movement VII (Finale): The Emperor Of Centrifuge, Postlude: Critical Mass
Vydáno: 20.10.2009
Celkový čas: 40:09
Žánr: indie folk
Vydavatel: Asthmatic Kitty
Čekat tři roky na jeho nový počin. Znuděně. Komu se ale nelení? Jemu.
Sufjan Stevens je jeden z mála, kteří nás nechají čekat v absolutní neznalosti. Bez možnosti představit si. A neexistuje pozemské omezení, které by na něj platilo. Je známo, že je všemožně umělecky založený, avantgardista a konceptualista. Je mistr i hudebně, pochopitelně, a to nejen svým přístupem a specifickou produkcí. Překvapil již tolikrát a laťky si nastavil za ta léta sám tak
kurvavysoko. Zklame někdy? Nyní předkládá soundtrack k autorskému audiovizuálnímu projektu, konceptuální multiartové show, kterou zrealizoval vloni na podzim. A my civíme.
Soundtracky a jejich plytká orchestrálnost jsou jakýmsi letitým standardem. Je to nejspíše dáno nějak geneticky. Sufjan jde proti proudu. Díky bohu. Předkládá pestrý, polosymfonický, polo-mile-melodický, ucelený kus, který velice ladně doplňuje svými swingoidními "suːfjɑːnovskými" rytmy a klasickými flétničkovinami. A posluchači se nestačí divit. Jeho neohraničeným schopnostem v první řadě. A jeho univerzálnosti a funkčnosti v roli "opravdového" skladatele (nikoliv folkového písničkáře) v řadě druhé. Za poslední léta předložil indiefolkové melancholické poetické písně, instrumentální náladové electro experimenty, alba koled se sbory dětí či ryze freak-electro stylové variace na klasická ojetá vánoční témata. A nyní? Pseudoklasicistní paprsek hladící tváře, uši a duši.
Osmá řadová deska tedy. Instrumentální. Mistrovský kus.