Honza Kalousek - Rebel se mění

19.02.2001 05:00 - Luboš Rosí | foto: facebook interpreta

Ačkoli poslední album Honzy Kalouska "Hvězdy se mění" se nese v duchu toho nejtuctovějšího tanečního popíku, při práci na hudbě k filmu "Rebelové" se opět vrátil do svého mládí. Povídali jsme si s ním hlavně o tomto filmu, ale i o dalších věcech.
Honza Kalousek
© facebook interpreta
Sedm let se čekalo na nový film režiséra Filipa Renče. Letos konečně Renč přišel s novým projektem - muzikálovým retrofilmem "Rebelové". Hudbu z 60. let s ním vybíral, upravoval a také skládal Honza Kalousek. "Já k té době mám velice kladný vztah a každá nová zkušenost se zpracováním je pro mě zajímavá," říká.

Jak vypadala vaše práce na hudbě k "Rebelům"?

Když máte obrazový vjem a k tomu například určitou vizi režiséra, vymyslet hudbu už netrvá tak dlouho a pro mě to je asi mnohem jednodušší. Já to tvořil na obrazovou kopii, na to jsem s kytarou a magnetofonem vymyslel melodickou linku. Jiná věc, a možná dokonce složitější, potom byla politická rovina písní - člověk se musí zamyslet, kam je skladba zasazena a jaký musí například být její myšlenkový podtext.

Chystá se z filmu nějaký sestříhaný videoklip na vaši hudbu?

Klip nechystáme, bylo by to asi znehodnocení filmu, vyjmout jen nějakou písničky a nějaké pasáže snímku.

Jsou nějaké písničky, které z vybraných songů pro "Rebely" vypadly například na poslední chvíli?

Takových samozřejmě pár je. Na poslední chvíli se tam třeba nedostala překrásná písnička "Brána milenců" od sourozenců Ulrychových. Nebo tam není žádná skladba Karla Gotta. Ten při premiéře filmu v Praze za Filipem Renčem přišel a tvářil se, že mu hodně vadí, že tam žádná jeho písnička není, jenže Rebelové nejsou dokumentární film o hudbě ze 60. let, ale příběhový muzikál. Bylo důležité, aby všechny písně korespondovaly s dějem.

Jednou z hlavních melodií filmu je píseň Scotta McKenzieho "San Francisco", kterou jsi pro muzikál Rebelové přezpíval. Jak se ti pracovalo s tak legendárním kouskem?

Pro mě kultovní záležitost. Myslím, že jsou určitý písničky, na který se nesahá a tato patří jednoznačně mezi ně. Takže z toho úkolu ji přezpívat jsem nadšen nebyl. Byla to ale nutnost, protože my jsme dostali povolení od autorů skladby, že to můžeme natočit, ale nemohli jsme si pochopitelně dovolit koupit práva k použití od majitelů originální nahrávky. Jenom pro představu, pro majitele nahrávky je její prodej denním chlebem a když si představíte, že ta skladba byla například použita ve "Forestu Gumpovi", tak si můžete představit také cenu, jaká by asi za její použití byla požadována.

Se svojí verzí písně jsi spokojený?

Já měl snahu se maximálně přiblížit náladou i frázováním Mc Kenziemu, ale zároveň jsem tam asi dal trochu sebe, protože vždy, když nahrávám, jsem zvyklý se do písničky vložit tak, jak mi to je přirozené. Filip Renč je náročný a tvrdohlavý, takže když si to poslechl a řekl docela nadšeně to svoje "Jo! ", věděl jsem, že je to v pořádku.

Měl jsi ve svých nápadech od Filipa Renče naprostou volnost, nebo tě režisér v něčem korigoval?

Měl jsem poměrně volnou ruku, jenom v některých věcech si Filip prosadil svoje. Mrzí mě například jedna scéna, kdy jsme se neshodli na hudebním podkladu.

O jakou scénu se jedná?

Honza Kalousek
© facebook interpreta
Je to velice emotivní scéna, kdy se ke konci filmu potkává malý český člověk s přijíždějícím ruským tankem, symbolizujícím příchod Rusů na naše území. Původně jsem k této situaci chtěl mít jeden z hlavních motivů filmu, píseň "Jó, třešně zrály", zpracovanou pro tento moment nikoliv v durové tónině, ale v zádumčivém mol. Mně to připadlo jako velice sugestivní, proto jsem trošku zklamán, že pro Filipa byl tento nápad pouze prvoplánovitý a že nakonec použil zvukový efekt, v němž je smícháno šumění moře, zpěv racků a houkání parníku. S tím nesouhlasím, protože jsem přesvědčen, že každý hudební motiv je sugestivnější než sebelepší zvukový efekt.

"Rebelové" byl první film, ke kterému jsi dělal hudbu?

Byl to můj první film. Práce mě hodně zaujala, protože ve filmu máte paradoxně možná větší volnost, než v populární hudbě. Můžu v něm například použít jiný charakter hudby, třeba jazzové akordy, které se do jiných písniček nehodí. Film dává člověku prostor a to je velice osvěžující.

Myslíš, že po této první zkušenosti s filmem pro tebe přijdou další nabídky?

Vzhledem k tomu, kolik filmů se u nás točí, není zadání zakázky otázkou náhody, ale spíš osobního kontaktu, kdy režisér požádá o spolupráci nějakého svého kamaráda. Práce je to sice velice zajímavá, ale vzhledem k tomu malému trhu, který tady je, si nemyslím, že by se mně teď nějak začaly hrnout spousty nabídek...


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY