Gottovy Odchody a návraty

30.09.2009 13:00 - Petr Balada | foto: facebook interpreta

Dvě události charakterizují tvorbu Karla Gotta té doby: Turné '90 nazýval rozlučkovým, konec kariéry mu ale fanoušci rozmluvili, v roce 1998 pak vydává singl "This World Is Magic" s DJ Bobem. Klíčovým slovem by tak mohlo být tápání. A DVD "Když muž se ženou snídá" se ho snaží zpřehlednit.
6/10

Karel Gott - Když muž se ženou snídá (hity 90. let)

Skladby: Eloise, Jarmark ve Scarborough, Devil In Disguise, Dívka z obrazu, Běž za svou láskou, Deštivý den, Pravda hlásí svůj návrat, Granada, Zas budeš krásná, Jezabel, Song hrál nám ten ďábel saxofon, Catari, Capri, Vše psát od prvních řádků, Buď mi sestrou, buď mi bráchou, Malagou když struny zvoní, Tiše den zhasíná, Lásko, tvoje jméno je Zkáza, Ráj bláznů, One Night, Rána hlavou do zdi, Žalu jsem dřív se smál, Hymna bližších, Být stále mlád; Videoklipy: Když muž se ženou snídá, Krášlím tě, lásko, vším, co mám, Hříšné boléro, Mží, Kakaová, Co sudičky přály nám, Svet lásku má, Miluj; Bonus: Pojď, půjdem spát do pohádky, Láska se v lásce ztrácí
Vydáno: 24.4.2009
Celkový čas: asi 114 minut
Vydavatel: Supraphon
Postavení Karla Gotta po Sametové revoluci nebylo jednoznačné. Zpívá sice v devětaosmdesátém po boku Karla Kryla hymnu při jedné z demonstrací, ale nakonec i toto je mu vyčítáno. Koresponduje s jeho obrazem zpěváka schopného přežít za každého režimu i s bumerangovým efektem citátu z knihy Milana Kundery o idiotovi hudby. Adorováni jsou do té doby zakázaní interpreti, vítána je západní produkce. Naopak dosavadní úspěšná domácí pěvecká smetánka zažívá mediální vlnu opovržení, odmítání, odstrkování. Nejspíše i pod jejím vlivem přichází Mistrovo rozhodnutí o konci kariéry. Oddaní fanoušci ho však z trůnu odejít nenechali.

Svou káru Gott sice znovu roztlačil, ale záhy se ukázalo, že nabídnout může opět jen dávný repertoár. Minimum nové původní tvorby kompenzoval dalšími cover verzemi světových hitů, tradicionálů či rozpomenutím si na dlouho nehrané kousky. Tomu odpovídá také převážná část prvního oddílu DVD "Když muž se ženou snídá", která je poskládána z televizního archívu. Celkem dvacet tři víceméně statických písniček (naživo i z playbacku) si lze okořenit sledováním měnící se délky a třpytivosti zpěvákových sak či pohybových experimentů. Samotný obsah pak baví především v souvislosti s kontextem. Například absurdní song "Buď mi sestrou, buď mi bráchou" je za doprovodu amerických mávátek téměř hymnou spřáteleného bratrství naruby.

V knize "Jak to vidí Gott" zpěvák hovoří o tom, že "bez dávky kalkulace, což je v podstatě profesionalita, nelze udělat hit." Jeho přístup se mu vyplatil v roce 1992. Coby hosty na nových skladbách oslovil mimo jiné tehdy velmi úspěšné autorské zpěváky Ledeckého a Haberu. Výsledkem bylo album "Když muž se ženou snídá", které se stalo nejprodávanějším nosičem vydavatelství Supraphon, ale hlavně přineslo titulní hit otevírající videoklipovou sekci DVD. Ani dalších sedm následovníků však nepřináší důvod pro její opětovné otevření. Snad jen že byste chtěli pobavit návštěvu "Kakaovou". Poslední část disku - Bonus - obsahuje dvě položky z ranku vážné hudby. Karel Gottpatřil k jejím předním popularizátorům u nás. A to nejen díky svému hlasu i citu pro ni, ale především díky spolupracovníkům, kteří mu pomáhali s výběrem a interpretací daných skladeb. Zde zastoupeni Josefem Sukem a Rudolfem Roklem.

DVD "Když muž se ženou snídá" se zdá být obsahově poměrně plné. Nezapomíná na profesionální splynutí s Lucií Bílou ("Co sudičky přály nám") ani na dopad muzikálového fenoménu Jesus Christ Superstar ("Vše psát od prvních řádků" s Bárou Basikovou). Přesto není stoprocentně vyčerpávající. Na něco se podle bookletu nepodařilo opatřit autorská práva (Koncert hvězd), o něčem možná ze stejného důvodu chybí zmínka úplně (estrády na Nově nebo již zmíněný DJ Bobo). Neuškodil by ani pokus o kooperaci s německými televizemi, protože i jejich teritorium patří do sféry působení Karla Gotta v 90. letech. Co se týká technické výbavy disku, opět se zapomnělo na textovou upoutávku k jednotlivým songům a u některých videoklipů není uveden jejich režisér ani v bookletu ("Když muž se ženou snídá"). Čemu také příliš nerozumím, je nechronologické řazení položek. Dá se říci, že úkol byl splněn, ale k dokonalému provedení má stejně daleko jako Gott k odchodu ze scény.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY