shop.musicserver.cz
Alec Empire - Bílý muž ztrácí moc. A je agresivní

Alec Empire - Bílý muž ztrácí moc. A je agresivní

Vydáno: 23.10.2009 05:00 v sekci Rozhovory - Ondřej Michal | foto: facebook interpreta

Pro mnohé je jeho hudba prakticky neposlouchatelná. Nikdy netoužil po postu celebrity, přesto si ho ke spolupráci zvou renomovaní hudebníci. Nedávno v Praze zahrál po boku Nine Inch Nails a do Česka se chystá znovu. Nastal tedy čas, abychom se Aleca Empira zeptali na pár otázek.

Alec Empire
© redbullacademyradio.com
V úvodu musím pochválit tvé nedávné pražské vystoupení s Nine Inch Nails. Jak se ti hrálo před českým publikem?

Hrálo se mi skvěle. Normálně coby předskokan už nehraju, ale když mě o to Trent poprosil, přišlo mi, že bych to měl udělat. V současné době jsem s Atari Teenage Riot na turné The Past - The Present - The Future, které reflektuje všechny vývojové fáze mé hudby. Nine Inch Nails a ATR měli společné turné před deseti lety. Bylo to, jako kdyby se uzavřel kruh. Také mi přišlo, že toto naše společné vystupování tenkrát publikum velmi vřele přijalo. Na Trentovi mi přijde úžasné, že si stále vybírá ke spolupráci kapely, ve kterých pro sebe spatřuje určitou výzvu, a dává je za vzor i členům svého ansámblu NIN, který si tak svým způsobem "školí". Moc skupin tohle nedělá.

Chvíli před koncertem Trent Renzor napsal na svůj blog, jak se na tvé vystoupení těší. Jaký je váš vztah?

Dobrý. Neustále jsem cítil Trentovu silnou podporu. Je to jeden z mála muzikantů úspěšných v mainstreamu, které respektuju. Myslím, že jsme se dali dohromady proto, že ačkoliv jsme často srovnáváni, jsme odlišní umělci, kteří spolu nesoutěží.

Na koncertě mě překvapily reakce některých lidí. Pro mnoho z nich je tvoje hudba nestravitelná. Jak vnímáš, že i po letech lidé při skladbách jako "Revolution Action" utíkají pryč?

Moje hudba je stále dost jiná než cokoliv ostatního. Když ji lidé slyší poprvé, zvláště pak konzumenti mainstreamových záležitostí, tak reagují stejně, jako většinou reagují lidé na něco, co neznají. Většinou se tomu vzpírají, vím to. A to je přesně důvod, proč to děláme. Za ta léta jsem poznal mnoho lidí, kteří se nemohli vrátit do normálu poté, co pronikli do naší hudby. Často se říká, že moje hudba působí podobně jako droga nebo zkrátka jako něco, co dokáže posunout jinam. Musím zdůraznit, že doprovodné show má samozřejmě svá omezení. Připadá mi to jako snažit se během dvouminutového reklamního spotu v televizi ukázat, o čem je moje hudba.

Hudba, kterou tvoříš nyní, je v porovnání s Atari Teenage Riot o poznání přístupnější. Jak se to stalo, že jsi od digital hardcoru přešel k hudbě, kterou děláš nyní?

To je zajímavá otázka. Udělal jsem řadu sólových alb a všechna byla kritiky označena jako "přístupnější" vzhledem k ATR. Ale vždy šly více na odbyt moje tvrdší a zvukově vypjaté věci (např. deska "Intelligence And Sacrifice" je má nejúspěšnější, co se týče počtu prodaných nosičů, takového ATR nikdy nedosáhli). Domnívám se, že když děláte muziku, která šokuje, tak právě to může, ač se to na první pohled nezdá, vyzývat lidi k tomu, snažit se do ní proniknout. Píšu takovou muziku, jakou cítím potřebu psát. Opravdovost, autenticita, to je nejdůležitější součást mé tvorby. Nepřizpůsobuju svoji hudbu tomu, aby se lépe prodávala. Takový přístup mě naplňuje a jsem přesvědčen, že to je důvod, proč jsem pořád tady.

Alec Empire...

Alec Empire
... vlastním jménem Aleksandr Wilke-Steinhof. Narodil se zkraje sedmdesátých let za zdmi západního Berlína. Jeho dědeček zahynul za druhé světové války v koncentračním táboře. Odtud také patrně pochází jeho radikální přístup k jakýmkoliv projevům rasismu a neonacismu. Do hudební historie se Alec Empire zapsal především coby zakládající člen jedné z nejzásadnějších formací digital hardcoru Atari Teenage Riot. Ačkoliv kapela vznikla před sedmnácti lety, její nekompromisní tvorba šokuje dodnes. Od počátku své hudební kariéry cítiÍ potřebu vyjadřovat se k nejrůznějším politickým tématům. Fakt, že se jedná o názory mírně řečeno nekonvenční, není snad třeba dodávat. Na svém kontě má spolupráci s interprety zvučných jmen, například Rammstein, Primal Scream, Stereo Total nebo Björk. Alec Empire vystoupí 27. října v pražském Lucerna Music Baru.

Atari Teenage Riot byla hodně politická kapela. Je pro tebe politika stále důležitá?

Ano, politika mě zajímala odjakživa a stále píšu politické písně. Na mém posledním EP "Shivers" jich pár bylo: "Control Drug" a "Baby Skull." Na svých koncertech stále hraju hodně svých starších skladeb. Pořád mají co říct, protože já se zajímám spíše o obecnější otázky. Každý, kdo se nestará o politiku, dělá velkou chybu. Lidé si často myslí, že politika na ně nemá vliv. Už jsme si mohli uvědomit, jaký dopad může mít na naše životy. Dobrým příkladem toho je třeba válka v Iráku. Spousta lidí ji brala, jako kdyby to byl jen nějaký fotbalový zápas. Stál ale hodně lidských životů a každý z nás za něj už zaplatil spoustu peněz.

První singl Atari Teenage Riot se jmenoval "Hunting For Nazis", co říkáš na sílící projevy neonacismu v Evropě?

Je smutné, kam se vývoj ubírá. Ale potvrzuje se přesně to, co jsem tvrdil už při zrodu Atari Teenage Riot: Pokud lidé budou k neonacismu lhostejní a nebudou proti němu bojovat, tak jenom víc posílí. To je také důvod, proč je důležité dělat politickou muziku. V okamžiku, kdy s tím přestaneme, dají se na pochod. Proto se vlastně všechno dotýká politiky. I popmusic, která o sobě tvrdí, že je nepolitická, je pořád politická. Viním mainstream jen z toho, že z jeho řad nejsou lidem předkládána žádná jasná sdělení. Bílý muž v dnešní společnosti ztrácí svoji moc, a tak reaguje agresivně. Problém je, že násilí jen zraňuje a zabíjí. Jsem si jist, že pokud se nebude z hudební scény ozývat odpor, situace se bude zhoršovat.

Proč myslíš, že je idea neonacismu pro dnešní mladé lidi stále tak zajímavá?

Alec Empire
© facebook interpreta
Tohle je sám o sobě dost fascinující jev. Zlo svojí podstatou vždy vzbuzuje zvýšený zájem. Na odbyt jde tisk, zvyšuje se sledovanost televizních pořadů, i desky se lépe prodávají... Myslím, že je důležité znát historii rasismu a nacistické ideologie. Smutné je, že pokud nejste dostatečně inteligentní, může vás to snadno zlákat. To samé platí, když lidé čtou nesprávně bibli nebo nesprávně poslouchají hudbu. V Německu máme takové pořekadlo: "Chlapec je chlapcem, dva chlapci jsou polovičním chlapcem, tři chlapci už není nikdo." Jsou lidé, a bohužel se to silně odráží na jejich inteligenci, kteří se cítí bezpečně jenom ve skupině. Je to pro ně jednodušší, než se snažit individuálně vyniknout. Právě tohle je velký příslib neonacistické myšlenky. Ale není to tak. Je to jeden z důvodů, proč Hitler neuspěl. Jsme lidské bytosti, jsme společenské bytosti, jsme propojeni na mezinárodní úrovni. Být nacionalista v globalizovaném světe nefunguje. Vlastenectví jenom nutí lidi dělat věci jinak. Jako třeba jít do války za někoho jiného.

Většinová společnost musí přijmout menšiny a přijmout fakt, že zlo a agrese je způsobem vyjadřování se místo toho, aby je prohlásila za tabu. Tahle myšlenka tvoří velkou část mé hudby. Každý z nás se uchyluje k násilí, když je v extrémní situaci. Proto musíme takové emoce konfrontovat a ne je ignorovat. Mladí lidé se připojují k neonacistickým skupinám často i proto, že je to jediný způsob, jak mohou prezentovat svůj hněv, když jim veřejná média tento prostor nedávají. K neonacistické ideologii většinou rychle přilnou tak, že už pro ně není nikdy cesty zpět.

Politická angažovanost je typická hlavně pro punkové kapely. Čím to je, že elektronické kapely nemají potřebu se vyjadřovat k politickým tématům?

Řekl bych, že punkové kapely jsou stejně politické jako ty elektronické. Jde o to, že všechny proslulé kapely z konce 70. let byly politické. Ale zrovna tak byly politické elektronické kapely z té doby. Vzpomeňte na The Clash, a pak třeba na DAF. Kraftwerk dokonce pozměnili skladbu "Radioactivity", aby jí dodali na kritičnosti. Punková hudba je založena svojí podstatou na textech. V elektronické hudbě většinou vokály chybí, a myslím si, že to má s tím, jak pomocí ní reflektovat politiku, dost co dělat. Hodně lidí mi řeklo, že měli dojem, že Atari Teenage Riot jako první přišli na to, jak elektronickou hudbou reagovat na politiku. Zkrátka jen své názory tlumočíte do hudebního jazyka dnešní doby. Když jsem začínal, chtěl jsem najít hudební jazyk, který by v sobě zahrnoval politické texty. MC Carl Crack z ATR měl úplně stejnou ideu. To byl důvod, proč pracoval s vokály tak, jak pracoval. Chtěl rozbít rytmus slov, aby se lidé více soustředili a neztráceli se v řetězcích slov, které často nic neznamenají. To je tragédie dnešního rapu, většina songů ztratila význam. Příliš slov o ničem.

Alec Empire
© myspace.com/alecempire
Sleduješ německou elektronickou scénu? Je nějaká kapela, která tě v poslední době zaujala?

Docela ji sleduju, ale není nic, co by mě zrovna nějak nadchlo. Často mě lidé upozorňují na "nové" kapely, ale když si je poslechnu, zjistím, že zní jako něco starého. To je ostatně fenomén naší doby. Hodně kapel zní staře ještě dřív, než stihnou zestárnout. Řekl bych, že za to může situace v hudebním průmyslu. Všichni se bojí, že nevydělají peníze nebo že o ně přijdou. Proto opakují to, co už tu bylo. To je velká chyba. Ale mohou za to i uživatelé, kteří ilegálně stahují. Uvidíme, jestli to v příštím desetiletí bude jinak, když se nám to první teď chýlí ke konci. Já jsem přesvědčen, že ke změně dojde.

Jak skládáš svoji hudbu? Pracuješ sám nebo spolupracuješ s dalšími lidmi?

To opravdu záleží na konkrétním projektu. V tuhle chvíli pracuju pouze s Nic Endo, nicméně na předchozích deskách, jako "Futurist" nebo "Intelligence & Sacrifice", jsem spolupracoval s dalšími lidmi, například s Davem Grohlem. Proces vzniku své hudby mám celý vždy osobně pod dohledem, od napsání skladby, přes nahrávání až po produkci. Tím se mé sólové desky liší od ostatních projektů. Používám mnoho způsobů, jak zachytit atmosféru skladby. Za ty roky jsem natočil mnoho skladeb, spolupracoval se spoustou muzikantů v celé řadě zemí. Pokaždé používám nové postupy. Je pro mě důležité nesklouznout do rutiny, to zabíjí kreativitu.

Nedávno vyšla kompilace "Rauschgold: Alec Empire Plays Staubgold", co bys o ní mohl říct? V porovnání s tvojí předchozí tvorbou je to dost odlišná hudba.

Jsem fanouškem vydavatelství Staubgold už řadu let. Pracovat na tomhle projektu bylo vzrušující. Dost jsem se v něm vrátil do doby, kdy jsem vydal svých pět alb u frankfurtského labelu Mille Plateaux (Generation Star Wars, Hypermodern Jazz, Les Etoiles des Filles Mortes, Low On Ice, Limited Editions). V elektronické experimentální hudbě toho mám už hodně za sebou. Více na kontě toho mám právě z téhle oblasti, "hardcore" záležitostí jsem tolik neskládal. Experimentální elektronika měla pro svoji častou komplikovanost a velkou nekonvenčnost vždy úzký okruh posluchačů, nicméně zde vzniklo mnoho dobrých nápadů, které si jistě za pár let, ne-li desetiletí, najdou svoji cestu do mainstreamu. Již existujícími příklady jsou např. Daftpunk, kteří by nebyli bez Pierra Henryho, nebo hip hop by nebyl bez Pierra Schäffera a jeho musique concréte. Nepřestanu investovat čas a peníze do takových projektů, ať už jako autor nebo spoluautor, protože mě po muzikální stránce naprosto fascinují.

  • chytrej jak radio (jakub, 26.10.2009 14:36) Reagovat

    me se zda byt tenhle alec empire ponekud prilis chytrej - jako radio, z rozhovoru to pusobi, ze by dokazal odpovedet na vsechny otazky na svete a vsechny odpovedi by mohly koncit nejak jakoze "...stejne tak v my hudbe."

  • divnej člověk/divná hudba (jakub, 26.10.2009 18:56) Reagovat

    na koncertu nin jsem byl, ale ten kravál co tvořil alec empire byl strašnej. jsem zvyklej na leccos (no aby taky né, když jsem přišel na koncert nin), ale to se fakt nedalo poslouchat. nerozumím a nechápu. zatleskal jsem až když po půlhodině, a nevěřili byste jak moc se vlekla, když zmizel z podia. nevermore.....

    • Re: divnej člověk/divná hudba (daalbarizer, 26.10.2009 19:58) Reagovat

      No vidis, a vetsine lidi se to zase libilo. Jinak nejak nechapu tu poznamku o NIN, vyzniva to jako kdyby snad zachazeli do nejakych zvukovych extremu.

      • Re: divnej člověk/divná hudba (jakub, 26.10.2009 21:16) Reagovat

        myslíš té většině v prostoru pod podiem, která se stejně jako já po začátku alecka empira stáhla až k zábranám oddělujícím je od zbytku plochy? nějakého extra nadšení sem si tam teda nevšiml. a budeš se divit, ale nin jsou ve vztahu k tomu co se na lidi valí z rádia extrém - ikdyž je fakt, že česká rádia hrají téměř bez vyjimky samé sr**ky. nin jsou ale pořád ještě hudba, kdežto podle mě a pro mě už je alec empire jen rachot - monotonní a nepříjemný. ale jak zpívá vysací zámek "každé zboží najde svého kupce."

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Dream Theater - Parasomnia 8/10
Recenze: Dream Theater našli v temnotě desky "Parasomnia" ztracenou energii Jak je důležité míti Portnoye! Hojně skloňovaný návrat ztraceného syna do řad Dream Theater notně rozbouřil fanouškovské vody a vyvolal velká očekávání. Americká formace se ocitla v nesmírně komfortní situaci, kterou navíc... čtěte zde
Vydáno: 16.02.2025 08:00 v sekci Recenze
Marilyn Manson, Starez Arena Vodova, Brno, 14.2.2025
Naživo: Marilyn Manson v Brně: Bez excesů a s koňskou dávkou energie Marilyn Manson se po šestnácti letech vrátil do Brna a jeho show se diametrálně lišila od extrémních excesů tehdejšího koncertu. Tentokrát precizně ovládl pódium a testosteronová energie potvrdila jeho kultovní status. S novou deskou... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2025 16:36 v sekci Naživo
Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve
Blogísek ultrapopaře: Backing tracky nahrazují muzikanty stále víc. A to mě štve Není to zase tak dávno, co mě u mnoha kapel, hlavně na multižánrových Colours of Ostrava, fascinovalo množství hudebníků na pódiu, kteří navíc ovládali několik různých nástrojů. Loni jsem ale získal pocit, že muzikanti už brzy... čtěte zde
Vydáno: 15.02.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
Kmotra rock'n'rollu Sister Rosetta Tharpe by letos oslavila své 110. narozeniny
Publicistika: Kmotra rock'n'rollu Sister Rosetta Tharpe by letos oslavila své 110. narozeniny Dnes již snad každý hudební nadšenec moc dobře ví, že za otce rock'n'rollu platí Alan Freed, zatímco Tina Turner si vybudovala pověst rockové královny. Nyní se ale ponořme o něco hlouběji do historie a připomeňme si život... čtěte zde
Vydáno: 14.02.2025 08:00 v sekci Publicistika
FKA twigs - Eusexua 9/10
Recenze: FKA twigs chce na desce "Eusexua" dostat posluchače mimo jejich smysly Inspiraci pro tvorbu své třetí desky "Eusexua" vyrazila FKA twigs hledat do Prahy. Ne že by to měla v plánu - natáčela zde novou verzi filmu "Vrána" a prý se zamilovala do místní techno scény. Jak se tedy pobyt v naší metropoli a... čtěte zde
Vydáno: 13.02.2025 16:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nine Inch Nails vyrazí na turné (15.01.2025 12:53)
- Rammstein zveřejnili hodinový dokument z příprav posledního turné (03.01.2025 10:33)
- Trent Reznor naznačil práci na nové hudbě Nine Inch Nails (16.12.2024 09:55)
- Rammstein letos oslaví Vánoce. Tedy vlastně jen jejich klávesák Flake (22.11.2024 19:18)
- Nové desky 45/2024 - od Tomáše Kluse přes Primal Scream po Čechomor (14.11.2024 11:30)
- Básně Tilla Lindemanna z Rammstein konečně vycházejí i v češtině (11.11.2024 14:56)
- Naživo: Rammstein tribute s orchestrem: Český Till, ohně i bizarní zážitky (02.10.2024 20:15)
- Naživo: Okoukané triky stále uhranou davy. Rammstein se vrátili do Letňan (12.05.2024 09:00)
- Fotogalerie: Rammstein se opět pokusili podpálit Letňany (12.05.2024 06:59)
- Trent Reznor: "Streamovací služby jsou pro umělce smrtelnou ránou" (13.04.2024 14:38)

ALBUM TÝDNE 06/2025

The Vices
Before It Might Be Gone

Nizozemská indierocková formace The Vices zůstává pro podstatnou část českého publika stále velká neznámá. Skvadru, která v roce 2021 vydala své debutové album "Looking For Faces", poznají jen ti opravdoví fajnšmekři. Jak si skupina vede se svým novým počinem "Before It Might Be Gone"?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)
Čt 27.02.
Loreen (SWE) (Roxy, Praha)
Čt 27.02.
JJ Grey & Mofro (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 28.02.
Kiasmos (ISL) (SaSaZu, Praha)
Út 04.03.
Dean Lewis (AUS) (Forum Karlín, Praha)
Út 04.03.
Animals As Leaders (US) / Night Verses (US) (Roxy, Praha)
St 05.03.
Alex Warren (US) (Roxy, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Lady Gaga Beyoncé Lucie Vondráčková Kabát The Weeknd Madonna Queen Mirai Taylor Swift Pink Floyd Viktor Sheen Linkin Park Coldplay Vypsaná fiXa Karel Gott Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe