Šest koncertů v pěti městech České republiky, to už se dá považovat za turné. Do naší vlasti se japonský bubenický soubor Yamato vrátil opět po roce. Je tu velmi oblíbený a náš po čertech nadšený report z ostravské zastávky vám řekne, proč tomu tak je.
Live: Yamato
místo: ČEZ Aréna, Ostrava
datum: 23. května 2009
Fotogalerie
© Marek Gerhard / musicserver.cz U ostravské ČEZ Arény visely vedle sebe tři billboardy na chystané akce:
Yamato,
Alexandrovci a
Slipknot. Říkal jsem si, jak by dopadlo spojení těchto těles na jednom koncertu. Aspoň
Yamato plus
Slipknot by mohlo znít přinejmenším zajímavě. Vždyť stačí vzpomenout na Sepulturu a jejich desku "Roots", nemluvě o tom, že vystoupení Yamata samotného bývá místy regulérní
nářez. A to je řečeno bez přehánění.
Koncert (nebo spíše představení) desetičlenného uskupení začal s mírným zpožděním rovnajícím se akademické čtvrthodince. Nebylo úplně vyprodáno, protože v sektoru nejdražších vstupenek se našlo několik desítek volných míst, ale pro průběh večera jsou předcházející řádky naprosto zbytečné poznámky. Během několika okamžiků se vytvořilo mezi účinkujícími a diváky vzrušující pouto, komunikace byla výborná, reakce diváků také a
Yamato si naprosto přirozeně vysloužilo několik frenetických potlesků, atmosféru jak na rockovém koncertě a na závěr ovace ve stoje.
Jak se to může podařit někomu, kdo dvě hodiny
jen bubnuje? Požadované ingredience jsou: přesnost, nadšení, dramaturgie, humor, fyzická kondice, choreografie, světla, radost; ty jsou známy. Pak jsou možná ještě nějaká tajná kouzla, jinak si nedokážu vysvětlit ty opakované vlny husí kůže, kroucení hlavou a bláznivého veselí.
Yamato do svého představení diváky nejen zatáhlo, ale aktivně zapojilo - jenže místo hlasových cvičení z běžných koncertů tentokrát dostaly zabrat ruce.
© Marek Gerhard / musicserver.cz Nesmírně důležitou roli hrálo výborné nazvučení, které bylo ostatně nutné pro zachycení dynamiky, od jemného cinknutí malinkého činelu až po dunění největšího bubnu "Odaiko". Významnou roli hrála světla, velice citlivá a přesná. Dokreslovala pohyb a choreografii, s hudebníky hrály i barvy a siluety.
Yamato publiku nabídlo krmi nejen pro uši, ale i pro zrak. Dění na pódiu, to byla hra, tanec, balet, souznění a místy velmi ladný sport.
Yamato překvapilo svým humorem, kdy některá čísla byla skvěle vygradovanými scénkami, za něž by se nemuseli stydět ani bratři Marxové a velmi živou komunikací s diváky, ale to, co je na souboru nejúžasnější, je jeho preciznost. To je naprosto dokonalý mechanismus složený z vynikajících sólistů. To už vám potom docházejí superlativy a chápete, že některé zážitky jsou zkrátka nepřenosné a stěží popsatelné. Bylo to nádherné.