Povedený restart Arakainu

20.03.2009 13:00 - Petr Bláha | foto: facebook interpreta

Restart je velice oblíbenou opravářskou metodou všech počítačových maniaků. Hudebníci ji již tolik neuznávají, ale možná by měli začít. Metalová partička Arakain se rozhodla restartovat a výsledky jsou lepší, než se mohlo čekat. Je to, jako když restartujete počítač a načte se vám lepší systém.
8/10

Arakain - Restart

Skladby: Pojď dál, Prázdno v hlavě, Paganini, 1492: Dobytí ráje, Končí den, Kam bůh se dívá, Vzít čas na splátky, Skrytá kamera, Právo máš, Osudnej den, Lámou, Zabiják v nás, Postavy z obrazů, Hvězda, Maraton - bonus track
Vydáno: 20.3.2009
Celkový čas: 68:32
Vydavatel: Sony Music
Předchozí deska dostala v recenzi od Petry Hubáčkové sedmičku s tím, že se jedná o příslib a nastolení dobré cesty. Já se přiznám, že z celého "Labyrintu" mě zaujala pouze "Ďábelská hra" a ze zbytku jsem měl dosti smíšené pocity. O to víc jsem byl překvapen z ukázek nové desky na Bandzone.cz profilu kapely. Kvintet metalistů se hudebně našel a s trochou nadsázky řeknu, že tohle je první opravdová deska Arakain od odchodu Aleše Brichty. Honza Toužimský je zpěvák, který kapele věří, a je to sakra slyšet.

Jasně, Brichta byl Brichta a pro mnohé fanoušky bude navždy jediným zpěvákem Arakainu, ale jeho hlasový fond neodpovídal nárokům moderního rock-metalového nářezu, kterým se chtěla kapela prezentovat. Takový zpěvák na "Restartu" je a náramně mu to svědčí. Pokud někdo kapelu odepisoval, teď ví, že to byla radikální chyba a česká rocková scéna má konečně skupinu, která zní světově. Démonický bubeník Lukáš Doksanský má snad rychlejší nohy než světoví rekordmani ve sprintu a vyhýbá se primitivním rytmickým schématům, která obvykle zabíjejí veškeré pokusy o nečeský sound. Jirka Urban a hlavně Mirek Mach jsou kytaristé, kteří jdou s dobou a vědí, co se v moderní hře sluší a patří. Sečteno a podtrženo: konečně tu máme českou Panteru.

Dost bylo obecných keců a pojďme se podívat na nahrávku. Z prvních pár poslechů vyplynuly tři jasné hitovky a každá od jiného autora. Machův "Paganini", Urbanovy "Postavy z obrazů" a "Skrytá kamera", kterou napsal Zdeněk Kub. Tři lidé v kapele jsou schopní napsat hit, což je velmi pozitivní fakt. Arakain často střídá rychlé vypalovačky a pomalejší kousky, takže nahrávka je pestrá a vždy brilantní zpěvák dostává dost prostoru, aby ukázal všechny svoje trumfy. Možná jen je těch pomalých kusů víc, než by se slušelo, ale proti gustu... Trochu znepokojující je i to, že veškeré sbory si na desce nazpíval Toužimský sám a koncertní program tím může utrpět, protože při vší úctě k ostatním členům se pěvecky zpěvákovi ani nepřibližují. Na nahrávce je k zaslechnutí i efektovaný zpěv, kterým se dohání brutální metalový řev.

Velký plus dávám partě i za texty. "1942: Dobytí ráje" nebo "Osudnej den" jsou literární díla opravdu na úrovni a v záplavě konkurence jako Škwor se jedná o projevy opravdu bezkonkurenční. Ale nedá mi to, abych si neodpustil jednu výtku k bookletu: v křesťansky zaměřeném textu, jakým je "Kam bůh se dívá", se píše Bůh s velkým B. Ale to je jedná z mála chybiček, která je ve výsledku nepodstatná, protože slyšet není. Trošku větší zádrhel je délka alba. Kdyby bylo o nějakou čtvrthodinu kratší, tak by to kompaktnosti neubralo, spíše naopak.

Jaký je tedy výsledek? Není to ten samý Arakain z Brichtových let, je úplně jiný. Ani lepší, ani horší, jen jiný a kvalitní. Ale oproti tomu s Kolářem je lepší kategoricky. Metalový kvintet nám představil velice kvalitní nahrávku, která reflektuje všechny aspekty moderního rocku. "Labyrint" byl opravdu příslibem do budoucna a "Restart" je výborný počin, který ale, dle mého názoru, ještě neukazuje všechny trumfy. Proto volím osmičku.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY