© facebook interpreta V následném
přepisu debaty, kterou
vážená rada vedla, se třeba dočtete, že se
"jedná se o velmi kontroverzní, radikální rap metalové skupiny, která na svých koncertech zastává revoluční stanovisko, velmi kritické vůči domácí americké a zahraniční politice." To prohlásil jednatel rady Antonín Zelenka a předseda Rady Jiří Florian k tomu rozhořčeně dodává, že
Radio Wave tolerovali, ale
"tahle mimořádná tolerantnost nás už vede k fašismu. (...) Jestliže tady už narážíme na problémy hákových křížů a podobné věci, tak tady končí veškerá trpělivost. Já se ptám, jak dlouho ještě bude zneužíváno trpělivosti rady, a ptám se, co s tím hodláte dělat."
Pokud vám uniká spojitost
Primal Scream a fašismu, vítejte na jedné lodi. Ostatně celé zasedání si můžete poslechnout v
záznamu nebo přečíst
zde. Možná budete mít jako já pocit, že posloucháte nikdy neodvysílanou epizodu z "Monty Pythonova Létajícího cirkusu". Je to švanda k popukání, tedy alespoň do chvíle, než si uvědomíte souvislosti soustavného tažení rady proti Radiu Wave. Fašismus totiž začíná právě tady.
Radio Wave vzniklo v roce 2006 jako stanice veřejnoprávního rozhlasu určená pro alternativní kulturu mladých. Po dvou letech se radě na základě nedořešených technických detailů podařilo Wave
vyštípat z FM frekvence (která stejně pokrývala jen středočeský kraj) do digitálních sítí. I tady ale radu, která má za úkol hlídat, aby veřejnoprávní média plnila účel, k němuž jsou určená, provokuje. Nespokojený je také programový ředitel ČRo Richard Medek, který se podle DigiZone dokonce nahlas táže,
"zda bychom se neměli zamýšlet nad tím, jestli Rádio Wave má vůbec právo v takového formě a obsahu, v tomto záměru, právo na život." Útoky rady a rozhlasových papalášů na Wave jsou už pravidelným koloritem našeho mediálního rybníčku a směřují k jasnému cíli: k postupnému zrušení stanice v té podobě, v jaké existuje dnes. Nad Wave se snáší černý mrak, ale nejen nad ním. Zároveň s ním totiž nad celou domácí alternativní kulturou.
© allmusic.com Je běžnou praxí všude v Evropě, že stát alternativní kulturu podporuje. Dává granty na knihy, výstavy, divadelní nebo hudební představení, která by jinak neměla šanci se v tržním kapitalismu uživit. Proč to dělá? Podporuje kulturní diverzitu, která je nedílnou součástí demokracie. Proti konzumní monokultuře, kterou zajímá jen to, jestli jí zaplatíte, nabízí alternativní pohled podnět k přemýšlení. Příliš mnoho alternativy škodí, shodnou se ale někteří členové rady a pan ředitel Medek.
"Ten projekt nám nějak lehce jaksi přerostl, přerůstá přes hlavu," cituje ho DigiZone. Menšinový posluchač, pro kterého vysílají, je stejně nějaký podezřelý.
"Tato menšinová skupina (posluchači Wave, poznámka KV) podle mého názoru není budoucností tohoto národa, anebo jenom velice ojediněle," říká jinde. Posílá tím vedení a dramaturgům Wave jednoznačný vzkaz: staňte se součástí establishmentu, buďte poslušní a možná ještě dostanete nějaké peníze.
Spor o Wave má ještě jeden děsivý podtext. Někde v jeho kořenech je vidět narůstající klientelismus, který se nutně vytváří ve strukturách, do nichž putují státní peníze. Stará garda reprezentovaná radou a vedením rozhlasu má prostě strach, že jim mladá generace přeroste přes hlavu a za každou cenu se snaží udržet na mediálním trhu stávající stav věcí. Proto dostal v kauze frekvencí přednost regionální rozhlas hrající dechovku před Wave a proto se při příštích škrtech v rozpočtu Českého rozhlasu zjistí, že na provoz stanice pro mladé už nejsou peníze. Oni by nejraději viděli pořady z Wave na soukromých stanicích, kde už si trh vyreguluje, co je "dobré" (tj. konzumní) a co ne. A státní rozhlas bude dál hrát neškodnou dechovku, časem prověřenou vážnou hudbu a otřesný normalizační pop. S Hankou Zagorovou, Kotvaltem a Hložkem si budeme notovat, že
"mám věci brát jaké jsou, protože jinak to nejde" a ani nás nenapadne se ptát, co se děje s penězi daňových poplatníků. A to je pro mě fašismus! A ne "Swastika Eyes" od
Primal Scream. Což je mimochodem celkem dobrá písnička.