Reklama

Barrandovský most přístupné hudby

17.07.2008 05:00 - Honza Průša

Čas od času se některý z umělců rozhodne vytvořit dílo, kterým chce přiblížit vážnou hudbu současnému posluchači. A ať už jsou motivace k takovému činu bohulibé či nikoliv, někdy to vyjde a jindy ne. Povedlo se to Michalovi Dvořákovi a Jaroslavu Svěcenému na "Vivaldianno MMVIII"?
5/10

Jaroslav Svěcený a Michal Dvořák - Vivaldianno MMVIII

Skladby: Vivaldianno, Cochabamba, Bengal Fire, Chatterbox, Little Squib, Secret Landscape, Nightingales From Dakar, Antonio, Indiada, Strings On The Ice, Supersonic Baroque, Carnevalissimo
Vydáno: duben 2008
Celkový čas: 42:15
Vydavatel: Subiton
Přáním a snahou autorů nadčasového projektu "Vivaldianno MMVIII" bylo vytvořit most mezi dnešní hudební současností a barokní hudbou, na jejíchž základech jej vztyčovali. Most mezi dnešním elektronickým světem, nejrůznějšími kulturami a barokem. Mezi tajemnou atmosférou kostela Navštívení Panny Marie v Horním Vítkově a červenou LED diodou, rezistorem a osmikanálovým multiplexorem M74HC151B1. Výsledek je ale poněkud rozpačitý.

Jako nápad to znělo slibně. Spojit málo známé lidové nástroje z celého světa s klasickými houslemi a klasickou hudbou vůbec. A i když to není nijak originální idea, výsledek mohl překvapit. Stačilo jen být odvážný a nesnažit se za každou cenu o popularizaci, tedy o vytvoření díla, jež by byly schopny konzumovat masy.

Jaroslav Svěcený je v bookletu mimo jiné vykreslen právě jako jeden z našich nejproslulejších popularizátorů houslové hry. Mimo to je dle bookletu téměř polobohem, stejně tak Michal Dvořák i ostatní muzikanti, co "Vivaldianno" nahráli. A ano, jde o výjimečné osobnosti. Ale právě popularizace je to, co sráží celé "Vivaldianno" na kolena.

Všechno je tu totiž moc nablejskané, moc pro všechny, moc líbivé a hrané tak říkajíc na jistotu. Hlavně neurazit konzervativní posluchače. A tím dochází k zajímavému paradoxu - a sice k přiblížení současných a etnických vlivů posluchačům vážné hudby, namísto, a tak to alespoň chápu já, plánovaného opaku.

Personální obsazení Vivaldianna

Nahrávání "Vivaldianna" se účastnila řada zajímavých a výborných muzikantů, jejich propojení s duchovními otci projektu ale není náhodné a lze vystopovat dřívější spolupráci jinde. Jaroslav Svěcený hrál na housle se skupinou Lucie a tedy i s Michalem Dvořákem při vystoupení v pražské opeře v roce 2002. Radim Hladík zas spolu s Dvořákem pracoval na hudbě k filmům "Zapomenuté světlo" a "Báječná léta pod psa". Jiří Janouch připravoval stejně jako Michal Dvořák projekt "Pandurango - cesta za bohem hudby" a také sólovou desku Lenky Nové. Miloš Vacík hrál na perkuse na řadě desek, které Dvořák produkoval, i na albech Lucie, Jaime Garvitzu zas hrál na charangu na desce "Dobrá kočzka která nemlsá" i ve skladbě "Amerika".

Most, který Svěcený s Dvořákem pracně budovali tři roky, je totiž příliš bezpečný. Přejdete jej bez kapky vzrušení tam i zpátky a i když vás cestou zaujme pár zajímavostí (třeba výborné didgeridoo Ondřeje Smeykala, ale i ty ostatní zajímavé instrumenty) a oceníte, s jakou technickou dokonalostí byl vystaven, je to žalostně málo k tomu, abyste se po něm radostně opakovaně procházeli a hledali další nové a skryté zajímavosti.

"Vivaldianno" totiž není visutý most, jehož překonání vnáší do vašich žil adrenalin, euforii a obohacuje vás radostí. Je moderním betonovým Barrandovským mostem, přes který projedou denně statisíce aut. Bez potřeby zastavit se a vychutnat jeho majestátnost. Škoda.


Reklama

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Pěkná recenze (Morf, 17.07.2008 23:39) Reagovat

    ;-)

  • image (Dan, 18.07.2008 11:44) Reagovat

    Imidž vobšlehnutá od The Knife ))

  • Nic nového (Tom, 29.03.2010 13:11) Reagovat

    Tento žánr hudby není nic nového natož originálního. Spojení moderních hudebních prvků z vážnou hudbou, je již velice rozšířený styl muziky. Podmalování filmů je toho plné, stačí se zaměřit na immediately music a naleznete téměř to samé, jen se tam neobjevují tak známé tituly vážné hudby. Nemám proti této hudbě nic, sám ji poslouchám, jen mě udivuje, jak se tu až pozasatavuje nad ideou, která ale není v ničem nová.

Reklama

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY