Měsíc v hip hopu (5/2008)

16.05.2008 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

V květnovém vydání real měsíčníku si posvítíme na fenomén vokodérového rapu, představíme kandidáty na ocenění nejlepšího rappera současnosti, koukneme na žhavé novinky ze světa hip hopu a r'n'b a představíme si nejlepší desky posledních čtyř týdnů.
Vokodérový rap
Snoop Dogg
© facebook interpreta
Žebříčkové podobě černé hudby v posledních dvou letech vládne zvláštní manýra elektronické modulace hlasu. Začal s tím Akona, pak mainstreamová rádia infikoval T-Pain a letos tu máme velké "vokodérové" hity v podobě "Sexual Erruption", "Lollipop" nebo "Migrate". Když už i takoví rappeři jako Snoop a Weezy a zpěvačky kalibru Mariah Carey nechají svůj hlavní poznávací znak měnit přes elektronická udělátka, je to důkaz, že vokodérová horečka ještě není u konce.

Jako kdyby rappeři nebo r'n'b interpreti přestali věřit svému vlastnímu hlasu a dávali ho všanc nejrůznějším modulacím, říká pesimista. Optimista namítá: hudební pokrok je nezastavitelný, díky elektronice jsou všechny klasické hudební postupy podrobeny proměně a konečně došlo i na poslední baštu staré hudby - lidský hlas. Přitom na tom není nic nového, hlasové modulace s v popu používají už od 70. let a u posluchačů s nimi bodovali Stevie Wonder, Herbie Hancock nebo třeba Pink Floyd.

Vše se ale ještě komplikuje tím, že typický "vokodérový hlas" mají na svědomí tři různé efektové přístroje. Když se Snoop Dogg s vyfoukaným účesem svůdně vlní v "Sexual Erruption", z pusy mu trčí zvláštní hadička. Snoop neinhaluje opium, nýbrž používá krabičkový efekt talk box. Ten je připojený ke krabičce, která modifikuje zvuk nástroje nebo hlasu pohyby úst interpreta. Talk box mezi prvními používal Peter Frampton, který jím efektoval zvuk kytary, v černé hudbě ho ale proslavila v 80. letech funková kapela Zapp.

Talk Box
© facebook interpreta
Hity Zapp jako "More Bounce To The Ounce" nebo "Computer Love" vysamplovali o dekádu později na kostní dřeň G-funkoví producenti a šéf kapely Roger Troutman si v roce 1995 vystřihl nezapomenutelný part v refrénu 2Pacova megahitu "California Love".

Efekt, který proslavil T-Paina, je ve skutečnosti produktem samoladícího software (patrně plug-in v nahrávacím programu Pro Tools), který opravuje intonační nedostatky interpreta. Je veřejným tajemstvím, že software využívá celá řada pěveckých hvězd, nedávno se například k použití na koncertech přiznalo několik country hvězd, určitě ale nejsou jediní. Refrény značka T-Pain ("Kiss Kiss", "Good Life", "Shawty") vznikly nadužitím samoladícího efektu, který vyústil ve zvuk podobný vokodéru. Aplikací auto-tune vznikly výše zmíněné modulace hlasů Lil Waynea a Mariah Carey. Aktuálně na této vlně jede také "Rider Pt.2" 50 Centa či "Put On" Young Jeezyho a Kanye Westa.

Nejstarší ze tří přístrojů je vokodér, což je syntezátor, kterým se původně za 2. světové války kódovaly zprávy vojenské rozvědky. Vokodér lidský hlas převádí do digitální podoby a přetváří podle potřeby. V 70. letech ho používali The Alan Parsons Project, později Pink Floyd, Giorgio Moroder, Herbie Hancock a v 90. letech Daft Punk. V druhé polovině minulé dekády vokodér vrátila do žebříčků Cher s hitem "Believe". Ten v Evropě modulování hlasů všem definitivně znechutil. V Americe jsou, jak se zdá, nepoučitelní. Jak dlouho ještě?

Bonus:
Jak to vypadá, když se potkají T-Pain a Akon.

MTV znovu vyhlásí nejlepšího rappera
Pokud čtete Měsíc v hip hopu a je zrovna sobota, tak už víte, kdo je podle MTV momentálně nejžhavější rapper na světě. Na večer 16. května totiž hudební stanice připravila vyhlášení druhého ročníku hlasování "Hottest MCs In The Game". Pokud si říkáte, že je to jen další trapná anketa, kterých je všude spousta, pak si vzpomeňte na loňský rok. Když MTV vyhlásilo na konci července vítěznou desítku s Lil Waynem v čele, odstartovalo to nekonečné debaty nejen fanoušků, ale i rapperů samotných. 50 Cent skončil osmý a na koncertech nespokojeně vykřikoval "Fuck MTV", Lupe Fiasco se neumístil a hlasitě vyjadřoval svoji nespokojenost, naopak Jim Jones se nechal slyšet, že byl umístěním na čísle deset velmi příjemně překvapený. Výsledky si okomentujeme v příštím vydání MiHH. A jaká je moje pětka? Jay-Z, Ghostface, Beans, Common a Lil Wayne.

ANKETA
Kdo je nejlepší rapper současnosti?










Podívat se na výsledky

Common slibuje elektro album
Common
© www.common-music.com
Chicagský rapper Common řekl sbohem starému parťákovi Kanye Westovi, který se výrazně podepsal na jeho posledních dvou deskách, a nový materiál natočil s Neptunes a Mr. DJ (kdysi spolupracovník OutKast). Výsledek by se měl objevit na albu "Invincible Summer", které vyjde toto léto a bude prý výrazně ovlivněno současnou vlnou electro hip hopu. Mezi hosty se ukáží také Cee-Lo, Chester French a čerstvý objev Santogold. Hazarduje Common se svojí kariérou podobně, jako to kdysi udělal na svém psychedelickém opusu "Electric Circus"? Tehdy to byl komerční propadák a zároveň jedno z nejoriginálnějších hiphopových alb posledních deseti let. Nechme se překvapit.

Will.i.am má internetovou cenu
Frontman Black Eyed Peas Will.i.am neslaví na sólové dráze zdaleka takové úspěchy, jak se čekalo, teď se ale dočká jisté satisfakce. V polovině června totiž převezme jednu z hlavních cen na dvanáctém ročníku internetových cen Webby. Stane se umělcem roku a děkovat za to může internetem šířeném videoklipu "Yes We Can", který natočil na podporu prezidentské kandidatury Baracka Obamy. Viralní video, jež mělo premiéru na začátku února, obsahuje audio i video samply z Obamových projevů a po boku rappera v kostkované čepici se v něm objevili Scarlett Johansson, Kareem Abdul-Jabbar nebo třeba Herbie Hancock. Will.i.am si stejný formát zopakoval ještě o několik týdnů později s obdobným projektem "We Are The Ones". Podle organizátorů ankety přispěl rapper k ozvláštnění "politické krajiny".

Čeká nás žebříčkový souboj G-Unit vs. The Game?
The Game
© rap-wallpapers.com
Někdejší válka mezi 50 Centem a The Game nějaký čas spala, teď to ale vypadá, že šéf G-Unit se ji snaží obnovit. Zalíbil se mu totiž marketingový trik z loňského září, kdy mu prodejní souboj mezi "Curtis" a "Graduation" pomohl k slušným prodejům. Teď chce podobný žebříčkový střet zinscenovat mezi deskami G-Unit a The Game. Nové album Fiddyho kolektivu se bude jmenovat "Terminate On Sight" a vyjít by mělo někdy na přelomu června a července. Stejný termín si naplánoval pro svoje třetí album "L.A.X." i The Game, paradoxně vydávající u stejného labelu. Pikantní je i to, že v přibližně stejném termínu se do obchodů chystá i dlouho odkládaná novinka jižanské hvězdy Nellyho "Brass Knuckles". Zda se desky nakonec v žebříčku opravdu utkají v jednom týdnu jako Fiddy a Kanye West, je ovšem stále ve hvězdách.

Blueprint dává zadarmo desku
Undergroundový rapper z Ohia Blueprint natočil třicetiminutové album, na kterém rapuje výhradně do samplů z desek Funkadelic. "Blueprint vs. Funkadelic" vyšlo v limitované vinylové edici pro skalní fanoušky, dá se ale také stáhnout z internetu a to zcela zdarma. Člen dvojice Soul Position (s RJD2) a týmu kolem Rhymesayers Entertainment chtěl deskou složit poklonu funkovým klasikům a vrátit se k syrovému soundu svého pět let starého debutu "1983". "Blueprint vs. Funkadelic" si můžete stáhnout zde.

Další novinky

• Rapperka Remy Ma byla odsouzena k sedmi letům vězení za zastřelení své kamarádky v afektu. Její ohlášený sňatek s kolegou Papoosem se nakonec za mřížemi konat nebude.
• Soudce v Los Angeles znovu otevře případ zabití Notoriouse B.I.G. Pokračuje také přelíčení proti R Kellymu.
• Pepa ze Salt'n'Pepa vydá biografii.
Lil Wayne nevyjede na turné s G-Unit. Weezy nejspíše dá přednost společným koncertům s r'n'b divou Keysihou Cole.
• Zprávy o smrti Nate Dogga, které se objevily v minulém týdnu, jsou nepravdivé.

Top alba měsíce

The Roots - Rising Down
The Roots - Rising Down
Temnější, tvrdší a pesimističtější jsou The Roots na svém devátém studiovém albu a pokud od hudby čekáte únik do idylického světa bez starostí, "Rising Down" si v žádném případě nepouštějte. Možná snad závěrečnou "Rising Up" nebo bonusovou "Birthday Girl", jinak ale ?uestlove, Black Thought a spol. namíchali koktejl černočerné barvy s pořádně hořkými příchutěmi. A ačkoliv to není vůbec jednoduchý poslech, The Roots to mimořádně sluší. "Criminal", "75 Bars (Black's Reconstruction)" nebo "Get Up" dokonale kombinují atak perkusí ?uestlove s temnými vizemi rapperů (třeba Mos Def, Saigon, Talib Kweli, Common, Wale), kteří vykreslují hodně nevábný obraz Ameriky v roce 2008. Přes všechen pesimismus ale The Roots na "Rising Down" nikdy nesklouznou do samoúčelného lamentování a vidí světlo na konci tunelu.

Prodigy - H.N.I.C. 2
Prodigy - H.N.I.C. 2
Když Jay-Z v létě 2001 ukazoval na koncertech jeho dětské fotografie v oblečku baleríny, vypadalo to na konec kariéry newyorského rappera Prodigy. Pak se ještě navíc jeho Mobb Deep vetřeli do přízně G-Unit a po bídném albu "Blood Money" by na někdejší undergroundovou hvězdu už nikdo nevsadil ani pětník. Prodigy se ale dokázal vrátit, syrové album/mixtape "Return Of The Mac" připomnělo jeho někdejší skills a "H.N.I.C. 2" (pokračování jeho debutu z roku 1999) tento přerod dovršuje. Prodigy už není energií nadopovaným zajícem jako kdysi na "Infamous", teď je z něho paranoidní pouliční mizera, kterému jdou všichni po krku. Jen ty minimalistické beaty zůstaly (The Alchemist) a nevábné historky z podsvětí. Prodigy bude do roku 2011 sedět ve vězení, alespoň si můžeme syrovou krásu "H.N.I.C. 2" užívat dále, než ji zkazí další album Mobb Deep.

Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
Králové indie rapu z Minnesoty Atmosphere nakonec díky labelu Rhymesayers skončili u velké značky, a jejich šesté studiové album tak mohlo zažít nečekaný úspěch v Top 5 amerického žebříčku. Žádný strach, Slug a Ant se příliš nezměnili. Slug i nadále vypráví příběhy obyčejných lidí, kteří se hádají, rozchází, vydělávají peníze v podřadných zaměstnáních a nakonec umírají do neobvyklých beatů svého mravenčího parťáka. Jen Slug možná ztratil něco ze své dřívější jiskry a Antovy beaty někdy působí příliš chtěně. Naštvanost předchozích desek vystřídala rafinovanost. Přesto v kategorii emo-rap jsou Atmosphere pořád nedostižní.

Kidz In The Hall - The IN Crowd
Kidz In The Hall - The In Crowd
Kidz In The Hall před dvěma lety překvapili skvostným debutem "School My Hustle", který oživoval atmosféru pozitivního hip hopu začátku 90. let. Druhé album "The IN Crowd" je mělo posunout více k mainstreamu, což naznačoval pilotní singl "Drivin' Down The Block" s mohutným electro beatem. Zbytek novinky je ale nakonec docela věrný jejich stylu z debutu, což je trochu zklamání. Vypadá to, že rapper Nalegde a producent Double-O jsou až po uši zamilovaní do zlatých časů alternativního rapu, že mají velké problémy odrazit se k něčemu současnějšímu. Závěrečný remix singlu ukazuje, kam až mohli na druhé desce dojet. Takhle může jen konstatovat, že šprti zůstali šprti a na večírku zase zůstanou bez holek. Jejich chyba.

Chystané desky
(podle NetWeed, datum platí pro Evropu)

Bun B - "II Trill" (19.5.)
Giant Panda - "Electric Laser" (19.5.)
Flobots - "Fight With Tools" (19.5.)
Killah Priest - "Behind The Stained Glass" (19.5.)
Subtle - "Exiting Arm" (19.5.)
Little Brother - "And Justus For All" (2.6.)
Lil Wayne - "The Carter III" (9.6.)
Keak da Sneak - "Deified" (9.6.)
JR Writer - "Politics & Bullshit" (9.6.)
Plies - "Definition Of Real" (9.6.)
Busta Rhymes - "Blessed" (15.6.)
2 Pistols - "Death Before Dishonor" (15.6.)


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY