Německé jazzově-elektronické kvarteto Conjoint koncertuje a těch pár volných míst v hledišti je pro vás. "A Few Empty Chairs" je třetím počinem kapely kolem vibrafonisty Karla Bergera a dvou laptopistů, která rozhodně nebere jazz příliš konzervativně.
7/10
Conjoint - A Few Empty Chairs
Vydáno: 23.08.2006
Celkový čas: 76:25
Skladby: Blue & White, Seven Quarters, Teste, A Few Empty Chairs, Conjoint With Clarity, Klangwolke #1, Ice Tango, Detajam, Kranky, Frentic, Loopholes In My Lawn, Ruit Silvermoon, Reversed-Reserved
Vydavatel: Starcastic
Nedávno jsem přemýšlel, proč se ještě v nových mp3 přehrávačích přednastavuje ekvalizér na hodnotu "jazz". Jednak si nejsem jistý, jestli by si milovníci jazzu vůbec pustili Milese Davise do pecek, které se k přehrávačům prodávají, a taky si myslím, že mladá generace jazz neposlouchá. Zdá se mi, že jazz má pověst zatuchlé hudby pro nudné patrony a šosáky. Neberte mě za slovo, jazz mám rád a občas si ho pustím i v tom zatraceném přehrávači, ale že má špatnou pověst popírat nebudu.
Miles Davis a
John Coltrane ho dotáhli na evoluční vrchol,
Ornette Coleman to všechno zbořil a pak už nebylo nic. Že je to příliš zjednodušující pohled? Možná, ale zkuste mi ho vyvrátit.
Zajímavé věci se dnes v jazzu dějí na jeho okraji, mimo mainstream. Hodně projektů třeba z klubové scény ze žánru vychází, ale vesměs u nich platí, že čím méně jazzu, tím je to vlastně lepší. I takový Eric Truffaz, Nils Petter Molvar nebo St. Germain lákají posluchače hlavně na elementy, které znají z jiných žánrů. Promiňte mi ten dlouhý úvod, recenze má být na desku německého kvarteta
Conjoint (
MySpace.com) "A Few Empty Chairs". Soubor tvoří slavný hráč na vibrafon
Karl Berger (hrál s Donem Cherrym nebo Colemanem), kytarista Gunter "Ruit" Kraus a dva elektroničtí manipulátoři David Moufang a Jamie Hodge (oba už vydali desky s minimalistickým technem). Vypadá to jako typický příklad nějaké současné jazzové fúze, nicméně
Conjoint jsou pořád ještě více jazz a méně elektronika.
Prvních deset skladeb "A Few Empty Chairs" je vlastně skoro čistý jazz. Náladové a na první poslech obtížně "čitelné" kompozice občas naruší elektronické lupance či rovný beat, ale teprve u osmé stopy "Ice Tango" si jich pořádně všimnete. Výrazněji pak elektronické zvuky promlouvají do dění až v závěrečných skladbách, kde se ozvou i stařičké klávesy Moog. Conjoit nahráli své třetí album naživo a je jasné, že chemie mezi členy kvarteta funguje na výbornou, ale teprve závěrečné tři skladby, takový elektro-akustický jam, vnesou do drážek desky pořádný vzruch.
Sedět na jedné z těch prázdných židlí, které kapela inzeruje v názvu desky, možná bych v průběhu produkce
Conjoint usnul, odešel na záchod nebo vytáhl z kapsy mobil a začal promazávat přijaté zprávy. Nejlepší jazz náladu vytváří, "A Few Empty Chair" spíše čekají, jestli se posluchači nenaladí sami.