© facebook interpreta
Mediální hon na senzace kolem kapely byl obrovský. Zvláště poté, co John Lennon v březnu roku 1966 přišel s tím, že Beatles jsou vlastně větší než Ježíš. A že rokenrol prý přežije křesťanství... Reportéry i fanoušky pronásledováni ve dne v noci ztratili Beatles i ty poslední zbytky svého soukromí. A začali vše výrazněji vnímat. Ne snad, že by tlak nepociťovali už předtím, ale teprve v této době si začali uvědomovat dopad věcí okolo. "Už jsme byli otráveni tím být The Beatles," prozradil o podzimu 1966 v jednom rozhovoru Paul McCartney. "Dospěli jsme. Lidsky i hudebně. Stali se z nás muži. A hlavně umělci." Liverpoolská Fab Four měla beatlemánie až po krk; konečně dostihla i je samotné. Paradoxně až jako ty poslední. Začali hledat únik sami od sebe. Utíkali k cizím kulturám a jejím náboženstvím, na veřejnosti chodili v převlecích a při komunikaci s vnějším světem používali falešných identit. Ač se vše z hlediska dnešní společnosti může zdát zcela samozřejmé, v šedesátých letech tomu tak ještě nebylo. A tak posledním (a nejzásadnějším) krokem celé téhle napjaté situace bylo rozhodnutí kapely praštit s koncertováním a veškeré úsilí vsadit do nahrávání dalšího alba. Následovníka veleúspěšného a nadčasového "Revolveru".
© www.nemsworld.com
© www.nemsworld.com
© www.nemsworld.com
Historicky první skladba, na které je hlavní vokál posunutý mimo střed levého a pravého kanálu. Skladba volně přechází do následující "With A Little Help From My Friends", kterou má podle závěrečných slov zpívat Billy Shears - fiktivní postava, která se ve spojitosti s Beatles skloňovala mnohokrát. Ve skladbě je publiku představována kapela "osamělých srdcí", která se měla dle původního McCartneyho konceptu skládat z alter-eg jednotlivých členů skupiny. Písničku živě hrával (ještě před jejím oficiálním vydáním) Jimmy Hendrix. 2. With A Little Help From My Friends (Lennon/McCartney)
Bezprostřední pokračování titulní písně zpívané Ringo Starrem (pod identitou Billyho Shearse). Na prvních kopiích alba byl název skladby zkrácen na "A Little Help From My Friends". V textu byla vyměněna pasáž o házení rajčat na zpěváka, pokud bude zpívat falešně. To prý pro případ, kdyby písničku musel Ringo zpívat živě a diváci by se textu "chytli"... Skladba dobyla třikrát vrchol britské hitparády, ani jednou však v podání The Beatles. Vždy šlo o její coververze. 3. Lucy In The Sky With Diamonds (Lennon/McCartney)
Spekulace, že název písničky odkazuje k LSD, se ukázaly jako liché, když Lennon v jednom rozhovoru prozradil, že inspirací pro písničku byl obrázek namalovaný jeho synem Jullianem. Během nahrávání v ní docházelo k pokusům se zpomalováním a zrychlováním nahrávacího pásku. Na pozdější coververzi zpívané Eltonem Johnem se pod pseudonymem podílel sám John Lennon. 4. Getting Better (Lennon/McCartney)
Název písničky odkazuje na výrok bubeníka Jimmy Nicola, který odbubnoval s Beatles australskou část turné v roce 1964. Na otázky novinářů, jak to jde, vždy odpovídal: "It's getting better all the time." Harrison v písničce mimo jiné hraje na netradiční indický nástroj tambura a George Martin sice na tradiční klavír, ale netradičním způsobem. Ignoroval klapky a mlátil přímo do strun... 5. Fixing A Hole (Lennon/McCartney)
První nahrávací pokusy museli Beatles absolvovat v Regent Sound Studiu, protože Abbey Road byla toho času uzavřeno. Podle některých historek se během nočního nahrávání před branou studia objevil muž, který o sobě tvrdil, že je Ježíš. McCartney (některé prameny uvádějí, že Lennon) jej tedy pozval dovnitř a nechal přihlížet. Poté muž odešel a nikdo o něm už samozřejmě nikdy neslyšel. 6. She's Leaving Home (Lennon/McCartney)
Píseň je inspirována skutečným příběhem dívky Melanie Coe. Lennon s McCartneym historku objevili v novinách a oslovila je natolik, že o ní McCartney chtěl napsat píseň. Shodou okolností se Paul s touto dívkou dokonce i ve skutečnosti setkal. O tři roky dříve v jedné televizní soutěži. Jde o první písničku Beatles, ke které aranžmá nedělal George Martin, nahradil jej Mike Leander. 7. Being For The Benefit Of Mr. Kite! (Lennon/McCartney)
John Lennon se nechal u této skladby inspirovat cirkusovým plakátem z devatenáctého století, který si při jedné příležitosti koupil v Kentu. Lennon chtěl písničce dodat kabaretní náladu a podle jedné historky George Martin po několika bezradných pokusech nechal pásek s částí písničky rozstříhat, zamíchat a následně náhodně spojit. 8. Within You Without You (Harrison)
Původně třicetiminutová písnička, kterou napsal George Harrison a nahrál ji s několika indickými muzikanty. Žádný z ostatních členů kapely do ní nepřispěl. Po "Love You To" se jednalo o druhou Harrisonovu skladbu inspirovanou indickou kulturou. Harrison ji napsal na harmoniu v domě svého kamaráda Klause Voormanna, přičemž během psaní se údajně nešetřilo jointama. 9. When I'm Sixty-Four (Lennon/McCartney)
Písnička na svou chvilku čekala pořádně dlouho, protože McCartney ji napsal již v šestnácti letech. Dle některých zdrojů byla na album zařazena proto, že téhož roku se McCartneyho otec dožil čtyřiašedesáti let. Původně měla vyjít jen jako béčko k singlu "Strawberry Fields Forever". Ten však nakonec vyšel jako dvojáčkový s "Penny Lane". 10. Lovely Rita (Lennon/McCartney)
Jedna z nejsvětlejších chvilek Ringo Starra za škopkama. Zároveň se k nahrávání písničky váže drogová historka o tom, že si Lennon omylem vzal větší dávku LSD a poté, co se mu udělalo nevolno, jej (důvod neznající) George Martin vyvedl na střechu, aby se nadýchal čerstvého vzduchu. McCartney s Harrisonem pak celou situaci rychle zachraňovali, aby nedošlo k nějaké nešťastné "letecké" náhodě... 11. Good Morning Good Morning (Lennon/McCartney)
Inspirací se Lennonovi stala televizní reklama na ovesné vločky Kellogg's Corn Flakes. Závěrečné kohoutí zakokrhání plynule přechází do kytarového riffu následujícího songu, což bývá označováno jako další náznak koncepčního alba. Ve skladbě se ale vyskytuje mnohem víc zvířecích zvuků. Jeden z nich si Lennon přál "přesně takový, aby jím zvíře zastrašilo zvíře, které bylo o chvilku dříve..." Ehm, neměl to Emerick s nimi zrovna nejjednodušší... 12. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise) (Lennon/McCartney)
S nápadem reprízy úvodní písně přišel člen koncertního týmu Beatles Neil Aspinall. Prý že když je na albu uvítací píseň, měla by tam být i píseň rozlučková. Repríza je v rychlejším tempu, v jiné stupnici a má odlišný text. Písničku nahrávali Beatles prvního dubna, tedy na apríl. 13. A Day In The Life (Lennon/McCartney)
Jedna písnička, dva motivy - jeden od Lennona, druhý od McCartneyho - spojené dohromady a doplněné o kakofonii. Stejně jako je úvodní akord písničky "A Hard Day's Night" považován za jeden z nejznámějších úvodních akordů vůbec, je zase ten závěrečný z "A Day In The Life" považován za jeden z nejznámějších závěrečných. Beatles na písničce pracovali dlouhých čtyřiatřicet hodin. Pro zajímavost: celé album "Please Please Me" jim zabralo hodin deset. PS: Všechno nejlepší, seržante!