Za osmnáct let od sametové revoluce se u nás muzikály zabydlely. Nenáročné české publikum, zvyklé na estrády TV Nova, si je oblíbilo a po nastudování děl zahraničních vznikají i díla domácí. Karla Svobodu můžeme považovat za jejich úspěšného autora. "Noc na Karlštejně" se opravdu povedla, "Dracula" měl zas obrovský komerční úspěch. Jaký bude aktuální "Golem"?
4/10
Různí - Golem
Celkový čas: 43:59
Skladby: Předehra, Jesu Christe Deus Rex, Bůh ví zda se rána dožijem, Hledám dál, Koupím směním prodám, Proč jen chvíli, Císař to je vědy mecenáš, Přísahám, Z lásky k Tobě císaři, Branou ghetta do nebes, Tak tu je máš, Tvou líbeznou tvář, Adonai, Golemovo vyznání, Modlitba za usmíření
Vydavatel: EMI
Největší z legend ožívá. Alespoň tak praví reklamní slogan nového českého muzikálu z pera Karla Svobody a Lou Fanánka Hagena. Jenže není to tak úplně pravda. Pokud čekáte zhudebněnou legendu o Golemovi (ať už v jakékoli její podobě), máte smůlu.
Muzikál "Golem" nechal legendy legendami a jde svou vlastní cestou, ve které o Golema vůbec nejde (alespoň na desce dostane prostor jen ve skladbě "Golemovo vyznání"). Autoři připravili nový, tisíckrát obměňovaný příběh křesťanského Romea Vojty a židovské Julie Rebeky, jejichž láska nemůže být, jak už to tak bývá, naplněna. To celé v kulisách konce 16. století, kdy v Praze řádí mor ("Bůh ví zda se rána dožijem", "Židovský mor") a vládne císař Rudolf II. ("Císař, to je vědy mecenáš", "Z lásky k Tobě, císaři" ).
"Golem" je
muzikál, který poprvé spojil skladatele Karla Svobodu s textařem Lou Fanánkem Hagenem, a zdá se, že je to spojení šťastné.
Fanánek dokáže napsat text snad k čemukoliv (od Třech sester přes Šmouly až po
Těžkej Pokondr) a zachází se slovem mnohem lépe než Zdeněk Borovec, který psal libreto ke dvěma předešlým Svobodovým muzikálům.
Karel Svoboda také překvapil. V "Golemovi" se povedlo poučit se z propadáku "Monte Christo" a zúročit svých obrovských zkušeností a nesporného talentu. "Golem" sice nedosáhne na Svobodova nejlepší díla, za které považuji "Noc na Karlštejně", hudbu k seriálům "Návštěvníci" nebo "Cirkusu Humberto", je ale příjemným průměrem a to pro
muzikál určený široké veřejnosti může stačit. Navíc se tu ani nevykrádá tolik jako dříve (vzpomínám na "Draculu", ve kterém použil snad vše od "Včelky Máji", přes "Cirkus Humberto" po "Létajícího Čestmíra"). Pravda, i zde můžeme slyšet náznaky třeba písně "Ještě že tě lásko mám" ("Proč jen chvíli"), ale to bych tentokrát Svobodovi odpustil. Každý skladatel má svůj rukopis a zažité postupy.
Co ale může vadit, je absence velkého rádiového hitu. Ten se zde nenachází, žádná skladba extrémně nevybočuje ani jedním směrem. Na druhou stranu možná i proto drží
muzikál velmi slušně pohromadě. Jedinou výjimkou a vybočením až na samý vrchol trapnosti je (asi?) komická vložka v podobě songu šišlavých (protože cizinců) alchymistů "Císař to je vědy mecenáš". Slyšet
"Za liziko popálení odměna je mlzká" víckrát než jednou je téměř nadlidský úkol. Další chybou CD je snaha předvést v šestnácti písních co nejvíce alternací. Můžete si tedy porovnat, zda je lepší Vojta Střihavka, Vojta Vojtek nebo Vojta Kolář. Různé hlasy u stejných postav bohužel příběh rozbijí a posluchače dezorientují.
Muzikálové CD by mělo v první řadě oslovit posluchače a přivést jej do divadla. Mne CD po opakovaném poslechu úplně nepřesvědčilo, že je nutné
muzikál "Golem" vidět naživo. Nicméně mne nepatrně nahlodalo. Nemusel by to být zas tak velký průšvih jako třeba "Monte Christo". Otázka návštěvy představení pro mne zatím zůstává otevřená.