Elektronická hudba bez samplování? Ne, to skutečně nesedí. Proč, co, jak a v čem vytvářet vlastní zvuky si povíme už v téměř jubilejním čtvrtém dílu našeho seriálu o skládání hudby na PC.
Hudba sestává obvykle z méně či více příjemných zvuků řazených do logického celku. Tímto celkem není nic menšího než písnička, skladba, song nebo prostě hudební dílo. My se dnes nebudeme zabývat přímo skládáním, ale podíváme se na samotný zvuk a jeho vytváření v počítačových programech.
Zvuk. Co je to vlastně zvuk? Ne, nebojte, nebude následovat žádné vědecké pojednání na téma fyzikální podstata zvuku a jeho působení na světové dění. Na druhou stranu byste o zvuku přeci jen něco vědět mohli. Zvuk je v podstatě obyčejné chvění hmoty, vibrace a změna tlaku vzduchu. Samotné zvuky se dělí na tóny, které se vyznačují pravidelností kmitání (výška tónu), a na hluky, kdy dochází k nepravidelnému kmitání částic vzduchu. U těchto hluků se jedná o jakousi změť všemožných tónů v neharmonickém poměru. Dalšími vlastnostmi zvuku jsou jeho zabarvení (timbre), hlasitost (amplituda), rychlost a způsob vibrace. V elektronické hudbě se zvuky tvoří buď hardwarovou cestou prostřednictvím nejrůznějších mašinek, nečastěji tedy vzorkovníky (samplery), nebo pomocí počítačových programů, kterých je v současné době skutečně dost. Jelikož je tento seriál určen především pro nadšené začátečníky, tak nepředpokládám, že byste hned běželi do nejbližšího obchodu pro nejnovější sampler za statisíce korun. Proto se zaměříme na software, který je díky své ceně dostupný každému. Až na výjimky to budou programy z řad freeware a shareware. Blíže si představíme tónové generátory, vokodéry, softwarové samplery a některé triky, jak získat zajímavé zvuky (samply).
© Dysmusax A nemůžeme začít ničím jiným než programem Sound Forge od firmy Sonic Foundry. Výjimečně se jedná o profesionální produkt, který nepatří zrovna k těm nejlevnějším, ale i tak by si ho měl pořídit každý pc hudebník. Ořezaná verze s označením XP určená pro domácí užití sice nenabízí takový komfort, ale za to je několikrát levnější. A co tedy ten Sound Forge (SF) umí? No, kromě standardních editačních funkcí jako je kopírování, stříhání, ořezávání nebo mixování má další zvláštní funkce. Mezi ně patří možnost konvertování 16-bitových vzorků na 8-bitové, inverze vzorku (převrácení dat kolem horizontální osy), 3 typy ekvalizérů (grafický, paragrafický a parametrický), nezávislé mixování stereo kanálů, přesamplování (změna vzorkovací frekvence) či normalizace (změna hlasitosti). Zvuk se dá do SF nahrát přes obyčejný mikrofon nebo z externího zařízení (sampler, groovebox, klávesy). Vlastní zvuky můžete vytvářet přes 3 druhy syntéz. První je DTMF/MF syntéza, se kterou vyloudíte pouze zvuky podobné vytáčení telefonního čísla. Zajímavější už je jednoduchá syntéza, která nabízí několik forem zvuku (čtvercová, sinusová, trojúhelníková, "pilový list" a hluk). Tady se už dá docílit sympaticky syrového zvuku. Co se z něj nakonec vyklube záleží pouze na tom, jaké další efekty při procesorování použijete. Pro vyznavače elektronické hudby ve stylu legendárních
Kraftwerk bude asi jedničkou klasická fm syntéza (frekvenční modulace). A v programu Sound Forge si s fm syntézou skutečně vyhrajete. K dispozici jsou celkem 4 operátoři, každý s vlastní charakteristikou (tvar, křivka, frekvence). Vzájemnou kombinací lze dosáhnout vskutku prazvláštních počítačových zvuků. FM syntézou snadno vytvoříte i napodobeniny reálných nástrojů (basa, trubka atd.), ale ty pak znějí trochu tupě a syrově. Na druhou stranu je bez obtíží zasmyčkujete, čímž se může snížit celková velikost samplu. Sound Forge ovšem neslouží jen jako útočiště relativně primitivních syntéz. Jeho největší síla spočívá v podpoře tzv. DirectX Plug-inů, o kterých jsem se již několikrát zmínil, a v propojení s jiným hudebním softwarem (typicky Cubase - Acid - Wavelab - Cakewalk atd.). Díky externím efektům je vytváření vlastních zvuků snadné a mnohdy i zábavné. A věřte nebo ne, existují efekty, které jsou úplně zadarmo.
Mezi nejznámější výrobce freewarových efektů patří firmička Analog X. Jednotlivé produkty jsou na první pohled velmi jednoduché. Na druhý pohled sice zjistíte, že jsou opravdu jednoduché, ale i tak si na vašem harddisku své místečko určitě najdou. Některé pracují samostatně, jiné jako zásuvné moduly DirectX. Z těch povedených bych rád zmínil třeba prográmek "Say it". Práce s ním je velmi jednoduchá. Do jednoho okýnka napíšete text (nejlépe v angličtině), pomocí několika hejblátek vychytáte celkový zvuk, nakonec to celé ještě uložíte jako wav (zatím pouze mono), a je to. Hlas, který program generuje, je trochu divný. Výslovnost je na úrovni elektronické "cockney" angličtiny, ale dá se to vylepšit odlišným psaním slovíček. Výsledný vzorek, po odstranění loupání, zní celkem dobře. Z DirectX Plug-inů stojí za zmínku automatický vylaďovač samplů, phaser a nezbytný reverb. Moduly nabízejí poměrně malé možnosti nastavení zvuku, o přednastavených presetech si můžeme nechat jen zdát.
© Dysmusax Při tvorbě originálních samplů nemohu nezmínit nahrávání vokálů. Každého zřejmě hned napadne mikrofon a hlasivky. Ano, takto asi každý začne. V elektronické hudbě by však přirozený hlas mohl znít takříkajíc nepřirozeně, takže je nutné je nějak pozměnit. K tomu nám poslouží tzv. vokodery (VOice enCODER). Princip vokoderu je prostý. Vezmou se dva zvukové vzorky, tzv. modulator (původní zvuk) a tzv.carrier. Tyto dva zvuky se vzájemně smíchají, čímž vznikne charakteristické zkreslení původního samplu. Celý fígl spočívá ve správném použití vzorku carrier. Například pro hlas podobný skupině Music Instructor je vhodné jako carrier vzít krátký sampl vytvořený jednoduchou syntézou. Velmi působivě zní vokoder aplikovaný na bicí smyčky. Z dostupných freeware vokoderů se velké oblibě těší AnalogX Vocoder a Zerius Vocoder.
V poslední době jsou velmi populární různé simulátory skutečných analogových mašinek. Mezi ně se řadí produkty ReBirth, RubberDuck a SimSynth. Všechny tři prakticky zosobňují legendární basový generátor TB-303 od firmy Roland. ReBirth obsahuje hned dvě věrné kopie, RubberDuck je poněkud jiný, ale produkuje stejné acidové zvuky. To v programu SimSynth vyloudíte i jiné zvuky než jen klasické kyselé bublání. SimSynth disponuje širokou škálou oscilátorů, hejblátek a jiných udělátek. Do tohoto programu se určitě vyplatí investovat. K vynikajícím softwarovým syntetizérům patří program Smorphi. Jedná se o 32 hlasý zvukový generátor, se kterým snadno vytvoříte bicí samply ve stylu automatů TR-808 a CR-78 nebo jedinečné zvukové efekty a ruchy. Podobně pracuje i Stomper Ultra++, který zvládne až neuvěřitelných 54 oscilátorů. Je zadarmo, pokud se se svými zvuky podělíte s autorem.
© Dysmusax Pro výrobu samplů bicích je celá řada programů. Mým oblíbeným je software DrumSynth. Má již přednastaveny bicí sady automatů, které se nesmazatelně zapsaly do historie počítačové hudby (Tr-909, Tr-808, Cr-78, Cr-8000). Celá editace probíhá v jediném okně naprosto intuitivním způsobem. Spektrum zvuků je velmi bohaté a nemusí se týkat jen perkusivních nástrojů. Pro celé bicí smyčky slouží program B.Box od firmy Steinberg. S touto hračkou zažijete určitě dost zábavných chvil, protože toho umí skutečně dost. Z hlavních předností budu jmenovat jen možnost vlastních zvukových bank a samozřejmě funkci shuffle, která vytváří neodolatelný houpavý rytmus. Obdobný program HammerHead je k mání zadarmo.
© Dysmusax Tak, to by bylo k tvorbě zvuků. Nakonec ještě pár triků, jak lovit cizí zvuky. Nejsnadnější metodou je ripovat zvuky z klasických audio cdček. Když si pořídíte alternativní ovladač pro cd-rom mechaniku (cdfs.vxd), tak můžete v kterémkoliv editoru přímo otevřít jakoukoliv zvukovou stopu. Pak už jen najdete místo, kde hraje jen jeden zvuk (v klubových verzích skladeb žádný problém) a vystřihnete ho. Dostávat zvuky přímo z mp3 skladeb je také jednoduché. Můžete je buď konvertovat zpět do wavu nebo přímo editovat například programem Real Edit MP3 nebo Sound Forge (od verze 4.5f, tuším). Jestli máte zálusk dostat do svých mixů nějaké známé vokály, tak se vám určitě bude hodit prográmek AnalogX Vocal Remover, který vyjme vokál z 90% vzorků. V programu Sound Forge docílíte stejného efektu mixem stereo kanálů, ekvalizéry nebo efekty (Noise Reduction, Vinyl Restoration). Ovšem pozor. Použití cizích samplů bez svolení autora je v rozporu s autorským zákonem. Z MusicServeru už určitě znáte pár takovýchto aférek známých skupin.