shop.musicserver.cz

Tvoříme hudbu na počítači (2)

Vydáno: 10.07.2000 05:00 v sekci Publicistika - Petr Novotný | foto: facebook interpreta

V druhém díle našeho seriálu o tvoření hudby na počítači se blíže podíváme na hardware související s trackovanou hudbou. Na staré 286-ce toho totiž zrovna moc nenaskládáte.

V minulém díle našeho seriálu o počítačové hudbě jsme si rozebrali základní rysy tzv. trackované hudby. Nyní, když již víte o co jde, si můžeme představit hlavní prvky z oblasti hardware.

Nejdůležitějším prvkem vaší tvořivosti je samotné PC. Většinu starších trackerů rozběhnete už na astmatickém staříkovi 286, ovšem pro seriozní a ničím nerušenou práci je nutné minimálně Pentium (alespoň 200 MHz). Právě samotný procesor je srdcem vašeho systému a rozhodně byste na něm neměli šetřit. Volba také závisí na vašich osobních ambicích. Chcete-li si jen tak skládat doma pro svou vlastní potěchu, postačí vám obyčejné Pentium, 16 MB operační paměti, 16 bitová zvuková karta a program FastTracker 2 či windowsovský ModPlug Tracker. Na vyšší amatérskou činnost neřkuli na živé hraní vám však takovéto "železo" bohajistě stačit nebude. Podle internetového serveru ComputerMusic.co.uk, zabývající se všemi aspekty počítačové hudby, je standardem tzv. Systém 500+, čili počítač v minimální cenové hladině 500 dolarů. Nyní se podíváme důkladněji na jednotlivé vnitřnosti pc, kterým byste měli věnovat patřičnou pozornost.

Otázka procesoru je již vyřešena. Z vlastní zkušenosti doporučuji Pentium II od 400 MHz výše. Při samotném trackování sílu takového procesoru ztěží využijete, ovšem s příchodem samplování (postup výroby vlastních zvuků očekávejte v některém z příštích dílů) nebo při dalším zpracování hudebních výtvorů budete za vyšší výkon určitě vděční. Při výběru typu procesoru dejte přednost Intelu, s jinými značkami (AMD, IBM) mohou mít některé programy nepředvídatelné problémy. Rozšířený Intel Celeron je sice relativně levný, ale při výpočtu složitých efektů vám na optimismu nepřidá.

V poslední době se začínají objevovat programy, které disponují zatím poměrně omezenou nabídkou tzv. fx efektů (distorze, flange, echo, ... vše v reálném čase). Pionýrem v této oblasti je software Mad Tracker, který už má celkem drzé hardwarové nároky. V takovém případě se CPU skutečně nadře a potřebuje pomoc. Tu zajistí věc, které se i nám příslušníkům lidské rasy mnohdy nedostává, zvláště v poslední době. Ano, je jí paměť. Jen vysmátí prodejci počítačových sestav se dnes mohou domnívat, že optimem pro vašeho miláčka je 32 MB RAM. Nenechte se ošálit, skutečné minimum hraničící již s hazardem je 64 MB, výkonově stabilních je 128 MB RAM. Ano, jistě, je to trochu přehnané. Ovšem s výhledem na budoucnost je právě operační paměť prioritou číslo jedna. Ve vývojovém týmu kolem solidního ModPlug Trackera se již cosi šušká o podpoře tzv. DirectX pluginů (externí softwarové efekty), které jsou schopny na jedné straně proměnit vaše PC v komfortní softwarové studio, na straně druhé vám mohou díky svým nárokům přidat pár vrásek. Mé doporučení zní 128 MB RAM. Tečka.

AWE 64
© Creative Labs
Konečná zvuková kvalita vaší hudební produkce se nepochybně odvíjí od použité zvukové karty. Ta má několik zásadních funkcí. Předně je to zdroj pro rozhraní MIDI, tedy soubor 128 základních nástrojů midi sady (GM - General Midi) umístěných obvykle v čipu přímo na kartě (wavetable). Kvalitní karty disponují vlastní RAM pamětí, do které můžete nahrávat vlastní zvukové banky (nástroje pro XG, MT32 atd.). Velikost této paměti se pohybuje od 4 po desítky Mb. Mnohé z tzv. on-board (implementované v základní desce) a neznačkových karet využívají pro uložení nástrojové banky operační paměť počítače. Takový způsob však neúměrně zatěžuje systém a rozhodně tím nic nezískáte. Ještě dnes se ale najdou karty, které pro midi rozhraní využívají pouze FM syntézu (zastaralá syntéza na základě frekvenční modulace, vynalezl ji jistý John Chowning). Obvykle je lze rozšířit pouze prostřednictvím softwarového wavetable modulu. Na takové produkty raději zapomeňte. Pro trackovanou hudbu není MIDI rozhraní zase tak důležité. Existují trackery, které podporují midi banky pouze určitých karet (např. GUS) a nebo jejich zacházení s RAM vzorky na zvukové kartě nabývá poněkud rozpačité formy (např. ModPlug Tracker - z mé 4 Mb banky mi nadělal podivné zvuky blížící se fm syntéze). Budete-li v budoucnu přejít z trackované hudby na profesionální audio-midi tvorbu, měla by být zvuková karta osazena alespoň 8 Mb RAM.

Významnou roli hraje i nejvyšší možná kvalita vzorkování zvuku. Všechny novější karty běžně zvládají samply (zvukové vzorky) o rozlišení 16 bitů 48 kHz stereo. Pro naše poměry to bohatě stačí. Ostatně mnohé programy ani vyšší frekvence či počet bitů nepodporují, a pokud ano, tak s drobnými obtížemi. Občas se na trhu sice objeví dvacetibitová děla, která někdy svými vlastnostmi působí velmi nevyrovnaně. (Navíc pro vypálení audio cd musíte stejně použít 16bit 44.1 kHz). Při výběru karty je nutné dále sledovat maximální počet hlasů (16-1024 a více) a počet nezávislých výstupů (u SB Live! je to tuším až 8 výstupů, což v praxi znamená, že můžete mít spuštěno 8 zároveň hrajících přehrávačů, aniž by došlo ke kolizi). To využijete zejména při práci s více programy najednou. Největším problémem u karet střední třídy (cena 5-10 tis. Kč) je D/A-A/D převodník, který bývá nepochopitelně umístěn přímo na kartě, čímž vysává všechna elektromagnetická vlnění z útrob vašeho počítače a s lehkostí sobě vlastní je přeměňuje na šum. Tento neduh je nejvíce patrný u karet ESS AudioDrive, konkrétně u modelu 1868, který jsem osobně vyzkoušel. Odstup signálu od šumu by měl být minimálně 90 db, harmonické zkreslení pak 0.005%. Standardem v doplňcích se stává digitální výstup S/PDIF (Sony/Phillips Digital Interface Format), který využijete v případě, že hodláte používat externí zařízení jako např. DATku na záznam. Tradičně kvalitní zvukové karty vyrábí Creative Labs (legendární AWE32, AWE64, Live!), Terratec a hlavně firma Turtle Beach (vynikající Pinnacle, Montego, Tropez). Zajímavým tipem pro vás může být profesionální HD-R (harddisc-recording) karta Midiman DMAN-2044, která za přijatelnou cenu kolem 13 tis. nabízí rozlišení 20 bitů při frekvenci 48 kHz, odstup signál/šum 98 db(!) a harmonické zkreslení 0.003%.

Repro
© Creative Labs
Ke křišťálově čirému zvuku ovšem nestačí jen nadupané pc s nejmodernější zvukovou kartou. Pro kvalitní tvorbu jsou zásadní kvalitní reproduktory. Mnohdy to je právě druholigová reprosoustava, která dokáže dokonale potopit výkon jinak dobré zvukové karty. Jediným doporučením je koupit repro se subwooferem. Sem tam se vyplatí sledovat testy v odborných časopisech. Svým výkonem může posloužit třeba sestava SoundWorks od Creative Labs.

Pro vyjádření vašich hudebních kreací je dobré si obstarat levný midi keyboard. Stačí i pouhé klávesy bez vlastních zvuků a různých efektů. (Ty se dají snadno naprogramovat přímo v trackeru). Drobnou, leč důležitou, věcičkou je mikrofon, který se dá využít k lovu nejrůznějších zvuků nebo k digitalizaci hlasu. Já používám mikrofon Creative Labs. v hodnotě asi 200 Kč, pro mé občasné lyrické výjevy bohatě stačí. Drobné zkreslení a šum se dá celkem snadno odstranit softwarovými odšumovači. Na dokonalé vychytání všech stereo efektů jsou nepostradatelná sluchátka. Zde při koupi rozhodně nejděte pod hranici 1 tis. Korun. V každém případě si je pečlivě vyzkoušejte ať nekupujete zajíce v pytli. Když vás pak při skládání začnou po 20 minutách bolet uši (ne kvůli hudbě, ale díky špatným sluchátkům), tak je to špatný, moc špatný...

Další zajímavé informace o počítačové hudbě získáte na adresách:
www.emuzika.sk
www.dysmusax.cz
ezone.techno.cz

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pět nejlepších skladeb Seala včetně hitu, který nejprve on sám zavrhl
Nejvíc nej: Pět nejlepších skladeb Seala včetně hitu, který nejprve on sám zavrhl Seal o sobě dal poprvé výrazněji vědět už v roce 1990, kdy nazpíval vokály pro britského DJe Adamskiho do taneční skladby "Killer". O několik let později se stal s klasikou "Kiss From A Rose" králem devadesátkových power balad. Jaké... čtěte zde
Vydáno: 17.09.2024 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
The Weeknd - Dancing In The Flames 8/10
Video: The Weeknd s "Dancing In The Flames" otevírá svou další tvůrčí fázi Zkraje září odehrál The Weeknd letos ojedinělý stadionový koncert v brazilském Sao Paulu. Mimo jiné tam proběhla živá premiéra skladby "Dancing In The Flames", která nyní vyšla coby první singl z chystané albové novinky "Hurry Up... čtěte zde
Vydáno: 16.09.2024 12:30 v sekci Audio / Video | Video
David Gilmour - Luck and Strange 8/10
Recenze: Sympaticky skromný David Gilmour spojuje na "Luck and Strange" písničkářský přístup s hudební nostalgií Devět let trvalo studiové mlčení bývalého hlasu a kytary Pink Floyd Davida Gilmoura. Ohlášení kolekce "Luck and Strange" pochopitelně vyvolalo velká očekávání - ostatně jako každé nové album dlouze studiově spících veteránů. A... čtěte zde
Vydáno: 16.09.2024 00:00 v sekci Recenze
Beatsteaks, Lucerna Music Bar, Praha, 14.9.2024
Naživo: Stadionová kapela v klubu a ryzí radost z hudby. To byli Beatsteaks v Praze Twenty One Pilots, Kensington, Katy Perry nebo Biffy Clyro. Dlouhodobě platí, že když se skupina v zahraničí vyprodávající stadiony dostane nějakou náhodou do malého klubu, patří tyto zážitky k tomu nejlepšímu, co můžete v rámci... čtěte zde
Vydáno: 15.09.2024 11:01 v sekci Naživo
ADONXS, Rock Café, Praha, 13.9.2024
Naživo: Pátek třináctého se snažil, ADONXS ale navzdory smolným okolnostem odehrál v Praze skvělý koncert "My nie sme zrušený, my sme tu!" volal vítězoslavně Adam Pavlovčin alias ADONXS, když konečně mohl nastoupit před narvaný klub a odehrát svůj dlouho plánovaný koncert v Praze. Někdejší hvězda SuperStar měla co dělat, aby se akce... čtěte zde
Vydáno: 14.09.2024 12:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Publicistika: Tvoříme hudbu na počítači (4) (07.08.2000 05:00)
- Publicistika: Tvoříme hudbu na počítači (3) (24.07.2000 05:00)
- Publicistika: Tvoříme hudbu na počítači (1) (26.06.2000 05:00)

ALBUM TÝDNE 38/2024

David Gilmour
Luck and Strange

Devět let trvalo studiové mlčení bývalého hlasu a kytary Pink Floyd Davida Gilmoura. Ohlášení kolekce "Luck and Strange" pochopitelně vyvolalo velká očekávání - ostatně jako každé nové album dlouze studiově spících veteránů. A vždycky jsou na místě otázky, jak se podaří na slavnou minulost navázat.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 18.09.
Avi Kaplan (US) (Roxy, Praha)
Pá 20.09.
Elán (SK) (O2 arena, Praha)
So 21.09.
Elán (SK) (O2 arena, Praha)
So 21.09.
Aurora (NOR) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
So 21.09.
Maro (POR) (MeetFactory, Praha)
So 21.09.
Marcus & Martinus (NOR) (Forum Karlín, Praha)
Po 23.09.
Girl In Red (NOR) (Forum Karlín, Praha)
St 25.09.
Cirque De Soleil - Corteo (CAN) (O2 arena, Praha)
Po 30.09.
Tindersticks (UK) (Divadlo Hybernia, Praha)
Čt 03.10.
Mighty Oaks (DE) (Palác Akropolis, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber Prince The Prodigy Lucie Vondráčková Imagine Dragons Billie Eilish Linkin Park Madonna Dua Lipa Coldplay Taylor Swift Oasis Queen Abba Viktor Sheen Ed Sheeran Biffy Clyro BTS Dead Sara
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe