Mistr Švejdík v podzimní Praze

22.10.2006 15:00 - Benjamin Slavík | foto: facebook interpreta

Jeseničtí kytaroví básníci Priessnitz na jaře vydali skvělou desku "Stereo", kterou pokřtili doma, ale žádné turné se tehdy nekonalo. Nechali ho až na podzim. Jako vrchol celé šňůry měl zafungovat pražský dvoják v Paláci Akropolis. První koncert ve vyprodaném sálu proběhl v pátek 20. října a musicserver byl u toho.
Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small c
© Eva Balaštíková / musicserver.cz
Celé to podzimní objíždění republiky s jakoby novým albem "Stereo" může být ze strany Priessnitz bráno jako solidní kalkul, zvláště pak dvojitý koncert v pražské Akropoli. Desku už totiž pokřtili na jaře doma v Jeseníku s domácími fanoušky a těmi věrnými. To mohlo u Švejdíkovy party zafungovat jako svého druhu splnění snu. Mohli si to dovolit: několik alb už nahraných mají a jejich pozice na české scéně je dost silná na to, aby s albem nemuseli hned pádit do metropole. Vždyť by to ani nebylo ono, kdyby zrovna Priessnitz dorazili do zrychlené Prahy, věčně žijící pod stresem, s další dávkou melancholie na jaře, kdy deska vyšla, a nikoli během barevného podzimu. Mohlo by to působit i jako rezignace na Švejdíkovy romantické ideály, kterých má v sobě stále plno. Na podzim se to zkrátka hodí víc. Mimo jiné i z toho důvodu, že nové písničky mezitím u fanoušků tak nějak zklasičtěly. Nebo proto, že Priessnitz nejsou letní kapela.

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small h
© Eva Balaštíková / musicserver.cz
Díky osobním vazbám logicky zvolená předkapela Selfbrush zahrála více než velmi dobře. S folkovým minimalismem dostal Vašek Havelka Akropoli tam, kam ji dostat měl - do správné nálady. Určitě i proto, že se svou houslistkou dostal docela dost času, aby mohl přehrát značnou část svého repertoáru. Na jednu skladbu si stydlivě působící Havelka vypůjčil i kytaristu Priessnitz Kružíka. Nejen v tuto chvíli už slušně zaplněná Akropole pozorně sledovala jeho vystoupení a každou skladbu kvitovala spokojeným potleskem. Rozhodně nedošlo k situaci, že by Selfbrush fanoušky Priessnitz nezajímali, jak to často u předkapel chodí. Když Selfbrush skončili, nikdo už ze sálu neodcházel.

Priessnitz spustili krátké intro, s výrazem "že se jako nic neděje" na pódium přišel Jaromír Švejdík a polohlasně do publika prohodil: "Čau." Pak se svou partou spustil první věc večera: romantickou "V parku". S třetí skladbou "Střepy" se zaplněná Akropole poprvé naplno roztleskala, s následujícím starším "Havranem" i rozezpívala. Obojí pak vydrželo až do konce koncertu. Jednou z věcí, na nichž Priessnitz stojí, je to zvláštní dění mezi Švejdíkem a Kružíkem: obrovská interakce, neustálá komunikace beze slov a gest - nemusí se na ničem domlouvat a oba vědí, co ten druhý udělá. Kružíkova kytarová hra je věc sama pro sebe, nezahraje jediné sólo a přitom sóluje pořád. Jaromír Švejdík je zvláštní hvězda, nicméně až v jeho případě nabírají recenzenty oblíbené výrazy jako civilnost, upřímnost, bezprostřednost nebo skromnost toho pravého významu.

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small g
© Eva Balaštíková / musicserver.cz
Ze svých textů Jaromír vychází jako utrápený, unavený rockový básník v prvorepublikovém čerstvě vykartáčovaném saku, který to pořád ještě nevzdal - na pódiu z něj ale vyzařuje hlavně radost a pohoda. Ani v této chvíli rozhodně jeho nepříliš pozitivní texty neztrácejí na významu, autentičnosti a sdělení. Švejdík se za mikrofonem pohybuje tak jako dříve John Lennon nebo dnes starý známý z Manchestru Liam Gallagher, své fanoušky nechává zpívat více než kdo jiný. Když si s nimi uprostřed písní podává ruce a sem tam něco prohodí, tak právě zde mladému hudebnímu publicistovi dochází řada vazeb, souvislostí i hodnot.

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small e
© Eva Balaštíková / musicserver.cz
Písničky z poslední desky "Stereo" působily tvrdším a razantnějším dojmem, a to ve své melancholii, zamyšlenosti či pouze zvukové stránce. Starší věci naopak připomínaly léty prověřené hity s nadčasovým přesahem, což v rámci české scény z určité úhlu pohledu u Švejdíkových citlivých výpovědí platí. Nemyslím, že by slovo generační výpověď nebylo právě u Priessnitz na místě. Dostalo se na většinu fanoušky oblíbených skladeb i na povedenou desku "Stereo". Právě "Stereo" se údajně mělo křtít, křest proběhl nejlépe jak mohl: nepřetržitou hrou až do deseti večer, kdy se v Akropoli musí končit. Celé vystoupení fungovalo skvěle, takže nakonec nebylo dvakrát příjemné se vydat do studené Prahy plné smogu. A to byl jediný mínus ve skvěle načasovaném turné.

Priessnitz, Selfbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006

Fotogalerie:

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small b
© Eva Balaštíková / musicserver.cz

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small a
© Eva Balaštíková / musicserver.cz

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small d
© Eva Balaštíková / musicserver.cz

Priessnitz, SeLFbrush, Palác Akropolis, Praha, 20.10.2006 small f
© Eva Balaštíková / musicserver.cz


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY