Poslední album Robbieho Williamse "Intensive Care" vyšlo sotva před rokem a možná i proto, že se shledalo s dosud nejchladnějším zájmem od posluchačů i kritiků, nahrál Robbie tanečněji znějící "Rudebox". A z prosté radosti skládat písničky a nahrávat je vznikla nejlepší deska jeho diskografie.
I v takovém hejskovi, jako je
Robbie Williams, který prodává miliony desek a zpívá před desetitisíci lidí, asi bude něco jako touha natočit dobrou desku a posunout se hudebně někam dále. Pod tíhou kontraktu s EMI, na němž se skvěla cifra osmdesát miliónů liber, sice v podobě dvou singlů z
"Greatest Hits" a celé desky
"Intensive Care" na pár let zblbnul a nahrával hlavně to, co se po něm chtělo (= stadiónový pop-rock a kvanta balad), ale naštěstí si to včas uvědomil a vrátil nám zase toho pravého Robbieho. "Rudebox" měl mít původně jiné jméno, stejně tak měl vyjít pod pseudonymem, ale asi se na vydavatelství nakonec rozhodli, že i když deska vyjde jen rok po té minulé a zní úplně jinak, přece jen s Williamsovým jménem na jejím obalu mohou prodat více kusů než s nějakým jeho alter egem. A to je fajn, protože jinak by nejlepší Robbieho album nemělo v titulu jeho jméno.
Z celé novinky a každé její noty je jasná hlavně jedna věc - jak ohromně to hlavního aktéra bavilo nahrávat. "Rudebox" je jednoznačně deska pro radost, natočená bez objednávky gramofirmy a je to na ní slyšet. Pětasedmdesát minut, sedmnáct skladeb a z toho šest coververzí (viz poznámku pod čarou). Spousta různých spoluautorů a producentů, známých (
Pet Shop Boys,
William Orbit) či méně známých (Soul Mekanik,
Mark Ronson). Bonus v podobě v několika skladbách zpívající
Lily Allen, která v době nahrávání "Rudeboxu" ještě byla neznámá zpěvačka; písně veselé, občas (ale velmi málo!) smutné, vždy ovšem velmi zábavné. To vše dohromady tvoří bezpochyby nejzdařilejší položku ve Williamsově diskografii.
Hodně se mluvilo o tom, že novinka bude výrazně taneční. Berme to s rezervou. Robbie na ní sice zcela opustil svou pop-rockovou polohu, kytar se moc nedočkáte, zato elektroniky a výrazných bicích ano. Přesto se stále jedná o robopop, jen trochu jiného ražení. Pilotní singl, jenž dal albu jméno, zcela mate. To jen pokud vás natolik vylekal, že byste si díky tomu šoku z něj ani nezkusili poslechnout dosud nejpovedenější Robbieho desku vůbec.
Čtenáři mají rádi, když v recenzích napíšeme, které písničky jsou nejlepší. U "Rudeboxu" mi to činí docela problém, protože první skladba, která se mi zas tolik nelíbí, že mám tendenci ji někdy přeskočit, má pořadové číslo deset. A navíc zrovna o "Louise", původně z repertoáru
Human League, napsali dva čtenáři musicserveru v názorech k jedné novince o Robbiem, že se jedná o skladbu nejlepší. S klidným srdcem vám však mohu doporučit "Viva Life On Mars" s úžasným banjem a foukací harmonikou, "Keep On" s okouzlující
Lily Allen, na diskotéku volající "Never Touch That Switch" či "Kiss Me". A pokud se chcete dozvědět něco o umělcově životě, v "The 80's" a "The 90's" toho uslyšíte více než dost, samozřejmě podáno z ironickým nadhledem. Ale i ostatní nezmíněné skladby mají na nejvyzrálejší Robbieho desce své místo.
Závěrečné shrnutí je jednoznačné a pravděpodobně jste to výše v recenzi už zaznamenali. "Rudebox" je naprosto nejlepším albem, které
Robbie Williams kdy natočil. Možná neobsahuje tolik jednoznačných hitů jako na prvních nahrávkách, ale jako celek se zachvěje jen v několika slabších kouscích ("Lousie", "Burslem Normals"), jinak stojí pevně na podstavci s vytesaným nápisem "Nejlepší popová deska roku 2006". Po slabé "Intensive Care" je to obrovské překvapení. Ale také obrovsky příjemné.
P. S.: Jsem moc zvědavý, jesli se mnou v chystané makrorecenzi bude někdo souhlasit.
Šest coververzí? Z novinek na webu, natož tiskových zpráv se to nedozvíte, ale "Rudebox" obsahuje celkem šest coververzí. "Lovelight" (
Lewis Taylor), "Bongo Bong And Je Ne T'Aime Plus" (
Manu Chao) a "Louise" (
Human League) jsou jasné. Převzatými skladbami jsou však také "Kiss Me", kterou složil už před pětadvaceti lety Robbieho spoluskladatel na "Intensive Care" Stephen
Duffy pro svou kapelu Tin Tin; "We're The Pet Shop Boys", která je dílem newyorské taneční undergroundové formace My Robot Friend a kterou samotní
Pet Shop Boys přezpívali pro béčko jednoho svého singlu; coververzí je také "Never Touch That Switch", již Soul Mekanik vydali bez Robbieho jako singl už v létě 2005.