Rapující jazzmani Us3 proberou v LMB svoji schizofonii

23.10.2006 10:46 - Tisková zpráva | foto: facebook interpreta

Us3 N
© D_Smack_U Promotion
Britská jazz-rapová legenda US3, která vznikla již počátkem devadesátých let, opět dorazí do Prahy, aby nám představila své poslední album "Schizophonic". Těšit se na ně můžete 23. listopadu ve 21:00 v Lucerna Music Baru.

US3 je projektem londýnského producenta Geoffa Wilkinsona. Kapela se zformovala v roce 1992, když se Geoff dal dohromady se svým parťákem Melem Simpsonem. Vznikly nahrávky "Where Will We Be In The 21st Century" s raperem MC Honey B a jazzovou pianistkou Jessicou Lauren a "The Band Played The Boogie", do které Geoff nasamploval melodii ze slavné písničky "Sookie Sookie" od Granta Greena, původně vydané u Blue Note Records. "The Band Played The Boogie" se dostala do rádia, načež Geoffovi přišla výzva, ať se dostaví do kanceláře londýnské EMI. Geoff měl důvod k obavám, protože na použití svého samplu neměl povolení. Nakonec však nejenže nebyl stíhán, ale dokonce dostal přístup ke všem nahrávkám od Blue Note Records, které pak mohl volně využívat pro svoje samply.

V březnu roku 1992 bylo vytvořeno demo "Cantaloop (Flip Fantasia)", které se přesně o dva roky později usadilo v americké Top 10. V té době už se následné album "Hand on the Torch" stalo všeobecným fenoménem. Jednalo se o první platinové album Blue Note Records s více než miliónem prodaných kopií.

Celosvětový úspěch US3 byl velkým překvapením a pro Geoffa zároveň potvrzením, že jeho práce má smysl. "Vždy jsem byl přesvědčen, že jazz má potenciál přitáhnout ve větším měřítku i mladé lidi. Chtěl jsem, aby pro ně US3 byla jakousi bránou do tohoto žánru. Samplováním klasických jazzových melodií a jejich mixováním s beaty a rapem jsem propojil minulost s přítomností, abych vytvořil novou budoucnost."

Po několika světových turné opustil kapelu Mel Simpson a Geoff se rozhodl, že je potřeba US3 trochu oživit. Newyorští rappeři KCB a Shabaam Sahdeeq vystřídali Kobieho Powella, Rahsaana Kellyho a Tukku Yoota a výsledkem bylo album "Broadway & 52nd", které obsahovalo několik experimentálních skladeb jako např. "Snakes" v 5/4 rytmu nebo recitovanou báseň "Sheep".

Po několika dalších turné se kapela rozešla s Blue Note Records a zakotvila u Sony. Samply od Blue Note se staly minulostí a do kapely přišli raper Michelob a zpěvák Alison Crockett. Kvůli rozsáhlým personálním změnám v Sony bylo třetí album US3 nakonec vydáno v roce 2001 v Japonsku u Toshiby EMI a v Evropě u Universalu. Album se jmenovalo "An Ordinary Day In An Unusual Place" a představovalo další posun v tvorbě US3, když se zde objevily prvky drum'n'bass a jihoamerické a indické muziky. Deska byla přijata velice příznivě a kapela absolvovala několik turné po Evropě a Japonsku.

Čtvrtá deska "Questions" byla vydaná v roce 2003. Tentokrát se Geoff zřekl samplů úplně a vytvořil album ovlivněné především jihoamerickou muzikou a tehdy velice populárním nu-soul proudem. Jako vokalisty obsadil Geoff brooklynského rapera Reggiho Wynse a zpěvačku Mpho Skeef, kteří přidali albu na aktuálnosti. "S každým dalším albem jsme se na samply spoléhali méně a méně a 'Questions' jsou vrcholem tohoto trendu. Je svým způsobem příjemnější pracovat s živými muzikanty než s těmi mrtvými," uzavírá Geoff.

Páté album "Schizophonic" zastihuje Geoffa a jeho tým raperů a hudebníků opět ve snaze složit střípky jazzu a hip hopu do jednoho kaleidoskopického celku. Deska je charakteristická živelností, drsností a svižným tempem. Velký důraz se kladl právě na spojení živé muziky s hiphopovými beaty. Album představuje dva nové rappery, Akila Dasana a Gastona, stejně tak jsou zastoupeni všichni členové US3, kteří s kapelou hrají naživo, včetně trumpetisty Chrise Storra, saxofonisty Eda Jonese, basáka Neville Malcolma a DJe First Ratea. Mike Gorman, Sean Hargreaves a John Crawford se střídají u piana, zatímco šedesátiletý (!), nově příchozí Ernie Cranenburgh promlouvá k posluchačům svou jazzově laděnou kytarou. "Schizophonic" manévruje od školy brazilské samby v "Kick This" k lyrickému hiphopovému sarkasmu v "Huff & Puff", přes soul-jazzové melodie šedesátých let v "Girls U Like" až k divokému jazzovému bubnování v "Get Busy". Gaston líčí zoufalý příběh týraného dítěte v "Don't Even Ask", doplněný pochmurným pianem a zadumanými žesti. A pokud máte chuť tančit, bossa-groove skladba "Much 2 Much" je právě pro vás. Je to hip hop. Je to jazz. Je to "Schizophonic".


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY