Byly časy, kdy světové hudební scéně nevládli drsní hiphopeři s eskortami polonahých modelek za zády, ale chlapecké kapely s písničkami plnými něhy a lásky. Projděte se s námi nedávnou minulostí i současností. Dozvíte se, které boybandy se dají poslouchat i dnes, aniž byste museli být náctiletými děvčaty.
Vzpomínáme si na to skoro všichni. Tři až pět sladkých tvářiček, kluci opálení, texty výhradně o lásce, hudba převážně k ploužení a slzení. Byly holt doby, kdy chlapecké kapely obývaly skrze plakáty nejen stěny pokojů náctiletých dívek, ale také titulní strany časopisů, rádia a hudební televize. Jakkoli většina z nich vznikla na konkurzech a nebyla to vždy hudební stránka, co zapříčinilo jejich úspěch, bylo by příliš snadné je všechny hodit do jednoho pytle. S časovým odstupem by bylo chybou nepřiznat, že některé skladby byly výtečným popem, jaký má šanci uspět i dnes. Z chlapců se totiž v průběhu kariéry stali chlapy a začalo jim mnohdy záležet na muzice, kterou podepisují svými jmény. Na druhé straně právě toto uvědomění a snaha zlepšit se jim většinou po komerční stránce zlomily vaz. Takže pokud se i vy občas přistihnete, že si spolu s rádiem pobrukujete jeden z dávných i nedávných hitů některého z boybandů a následně si se zděšením uvědomíte, že to vlastně nebyla taková s***a, jak jste si vždycky mysleli, něco pro vás máme. Žebříček deseti nejlepších chlapeckých kapel...
10. Westlife
Westlife jako jediní z našeho žebříčku fungují bez přestávky dodnes, v listopadu by mělo vyjít jejich nové album. Z počátku byl jejich managerem
Ronan Keating z
Boyzone, a snad i proto se do britského singlového žebříčku zapsali sedmi po sobě jdoucími čísly jedna. Jejich repertoár se však z valné části skládá z přeslazených balad, mezi nimiž těžko hledat něco, co by přetrvalo. Komerčně se přesto jedná o jeden z nejúspěšnějších boybandů vůbec.
9. Boyzone
Irská
pětičlenná formace svou kariéru vystavěla převážně na coververzích, a to hlavně baladických skladeb. V rádiích zdomácněl jak jejich první hit "Love Me For A Reason", tak i třeba "Father And Son" nebo "Words". Že byli převážně kapelou frontmana a zbytek zpěváků mu tvořil jen křoví, dokázala úspěšná kariéra Ronana Keatinga, která trvá dodnes, i když je populární spíše na britských ostrovech, jinde se mu už tak nedaří.
8. Backstreet Boys
Americká formace musela nejdříve dobýt Evropu, než ji začali vnímat i posluchači doma. Jako jedni z mála přežili přerod v dospělou popovou kapelu, když jejich zatím poslední album po několikaleté pauze "Never Gone" přineslo příjemný kytarový pop s povedeným pilotním singlem "Incomplete". Kapela svého času bojovala s
'NSync o nejprodávanější chlapeckou kapelu ve Spojených státech, v současnosti ochuzena o jednoho člena připravuje na rok 2007 další album.
7. New Kids On The Block
New Kids On The Block byli v podstatě první skutečně slavnou chlapeckou kapelou, která navíc dokázala dobýt obě části Atlantiku. V branži bublegumového popu je zcela neobyčejná skutečnost, že opravdu úspěšní se stali až se svou třetí deskou "Step By Step". Ta obsahovala výtečný titulní singl či "Tonight". Po remixové nahrávce "No More Games" se kluci rozhodli dělat skutečnou muziku, rozešli se se svým manažerem a natočili hudebně povedenou, komerčně však zcela neúspěšnou desku "Face The Music". Do říše zapomnění je poslal singl "Dirty Dawg", jehož videoklip mnohé televizní stanice odmítly vysílat.
6. Blue
Další z
úspěšných britských boybandů vsadil ve svém repertoáru hlavně na r'n'b, čímž se od ostatních výrazně odlišoval. Trojice řadových alb přinesla několik velkých hitů, k těm nejznámějším mezi nimi patřily třeba "One Love", "Guilty" nebo duet s
Eltonem Johnem "Sorry Seems To Be The Hardest Word". Ač se jejich tvorba nesla spíše v pomalejší rovině, vokální úroveň jednotlivých členů na to dávala zapomenout.
5. A1
Jako jedni z mála v chlapeckých kapelách si
A1 psali většinu svých skladeb a také hráli na hudební nástroje, ostatně na tom byla postavena jejich image. Prvního výrazného úspěchu dosáhli s coververzí "Take On Me" původně od
A-ha, definitivně prorazili se svým třetím a bohužel posledním albem "Make It Good". To obsahovalo výborný pop dospělejšího charakteru a hity "Make It Good" nebo "Caught In The Middle".
4. 'NSync
Podobně jako
Backstreet Boys, i přesto že rovněž pocházejí z USA, prvních úspěchů dosáhli
'NSync v Evropě, hlavně v Německu. Brzy se však prosadili také na domácí půdě a stali se největšími rivaly právě
Backstreet Boys, s nimiž později sdíleli stejnou nahrávací společnost. Hudební dospělost jim na rozdíl od jiných kolegů z chlapeckých kapel jednoznačně prospěla, což dokázali hudebním i komerčním úspěchem posledního alba "Celebrity". Hudební směřování bylo později plně v rukou
Justina Timberlakea, jenž v současnosti svým druhým sólovým albem "FutureSex/LoveSounds" kraluje žebříčkům i recenzím hudebních kritiků. Dalšího alba
'NSync se díky jeho sólovým úspěchům pravděpodobně nedočkáme, oficiálně se však kapela nerozpadla.
3. East 17
© facebook interpreta
Londýnští
East 17 (konkrétně z čtvrti Walthamstow, jak se ostatně jmenovalo jejich debutové album) jsou v našem žebříčku malou výjimkou - nevznikli tak úplně na konkurzu a o hudbu se téměř výhradně staral jeden ze členů Tony Mortimer. Vždy byli bráni spíše jako alternativnější verze boybandu, ač se jejich největším hitem stala sladká balada "Stay Another Day" (ta ovšem klame tělem - je o sebevraždě Mortimerova bratra). Většina jejich singlů byla však tanečními kousky, kde velmi často zpívané sloky nahrazoval rap. Skladby jako "Slow It Down", "It's Alright", "Let It Rain" nebo "Do U Still?" představují i dnes velmi vkusný pop. Kapela se sice počátkem roku 2006 sešla po několika letech na společném koncertě, ale na skutečný comeback to prozatím nevypadá.
2. Take That
© facebook interpreta
Jedna z nejslavnějších chlapeckých formací, kterou všichni mí vrstevníci ve své době nenáviděli, aby jim po letech přiznali několik skutečně výtečných skladeb. Z první desky "Take That And Party" vyšlo hned sedm singlů, ač velká část z nich byly coververze, druhá deska ("Everything Changes") přinesla singlů šest, tedy čísla jinak nevídaná. Dnes je třeba o skladbách jako "Babe", "Pray" či "Back For Good" říct, že se jedná o povedené popové hity, stejně tak je třeba ocenit skladatelský potenciál Garyho Barlowa. Ten se navzdory svému talentu ale nedokázal prosadit na sólové dráze, přesný opak čekal původně odpadlíka
Robbieho Williamse. Na sólovou dráhu odešel i
Mark Owen, jehož desky jsou sice hudebně vydařené, komerčně však neúspěšné. V současnosti
Take That pracují na comebacku, jehož součástí bude jak nová deska, tak rozsáhlé turné. Ovšem bez Robbieho účasti.
1. Five
© worldoffive.com
Za úspěchem britských
Five stál kromě talentů jednotlivých členů také prvotní nápad vytvořit protipól všem přeslazeným boybandům a stvořit chlapeckou kapelu, která bude možná trochu pít, občas dělat binec a možná někdy i souložit. I když byla kapela vytvořena na objednávku "postavte klučičí Spice Girls", brzy vzali členové do ruky jak psaní vlastních písní, tak i věci týkající se hudby a kapely obecně. Hlavně v Británii posílali do rádií hit za hitem, mezi nejlepší kousky patří určitě "Keep On Movin'" či "Let's Dance". Se zbytkem
Queen taky natočili úspěšnou coververzi "We Will Rock You". Na rozdíl od jiných boybandů se rozpadli na vrcholu slávy, kdy umístění jejich singlů v hitparádách mělo vzestupnou tendenci. Snad i proto se přesně po pěti letech rozhodli vrátit opět do showbusinessu a spolu s Guyem Chambersem pracují na nové desce, která by měla vyjít počátkem příštího roku.
Snad není náhoda, že se právě dvě nejúspěšnější chlapecké kapely v našem žebříčku,
Take That a
Five, rozhodly po letech znovu obnovit svou činnost. Jakkoli v počátcích své kariéry mohli být jen nablýskaným lákadlem na peněženky nezletilých slečen, v současnosti jde o dospělé hudebníky, kteří by mohli vrátit pojmu pop dnes zašlý lesk a slávu. Snad jejich comebackové desky má slova naplní.
CZ bonus - Lunetic
Na závěr malá domů... Jediní čeští zástupci se do našeho žebříčku (či spíše těsně pod něj) nedostali proto, že by skvěle zpívali či alespoň tancovali, ale protože v Česku byli svého času skutečným fenoménem. I s odstupem je těžko pochopit, proč zrovna tato čtveřice chlapců, z nichž obstojně uměl zpívat snad jen
Vašek Jelínek, tak dokonale obsadila srdce českých dívek a prodala statisíce svých desek. Přitom jejich konkurence v podobě kapel
A-Tak!,
T-Boyz a dalších byla většinou profesionálně na mnohem vyšší úrovni, ale přesto se jejich úspěchu nepřiblížily ani na dohled.