Tituly jako nejlepší rapper všech dob nebo největší hiphopový básník se nedávají zadarmo. Musíte být hodně slavný, rapovat o tom, jak je váš život křehký, pak se musíte nechat zastřelit a vstoupit tím do nebeské party nesmrtelných jmen. S trochou ironie řečeno - tohle byl život hiphopové legendy Tupaca Shakura. Byl a je, deset let po smrti je totiž paradoxně stále naživu.
© facebook interpreta Když přijedete na posvícení do nějaké zapadlé vesnice, kdekoliv po republice si představíte, náměstí lemují kolotoče, střelnice a stánky plné nevkusných cetek. Od teplého piva a studených párků se za čas přesunete k maringotce, kde na stojánku visí nekvalitní trička se špatně vytištěnými portréty hvězd. Stejně potřebujete zabít čas, tak se probíráte tou galerií idolů. Vedle Boba Marleyho, Kurta Cobaina nebo Johna Lennona tam určitě najdete i tričko s Tupacem Shakurem. Rapová ikona měla podobně jako jeho kolegové z věšáků to štěstí nebo smůlu (posuďte sami), že zemřela na vrcholu slávy. Nikdy nestačili zestárnout, ztratit ideály a glanc, nebo se ztrapnit. Osudy renegáta, potížisty i bojovníka, který
lived by the gun and died by the gun, jsou novodobým náboženstvím a obřím mýtem podobným hrdinským eposům. Před deseti lety ho v Las Vegas zasáhlo pět kulek, šest dní poté vydechl naposledy.
Když jsem před nějakými deseti lety začal poslouchat hip hop, ještě jako naprostý začátečník jsem se zkušenějších ptal:
"Kdo je nejlepší rapper všech dob?" Nad odpovědí nikdo ani chvíli neváhal, jedna polovina dotázaných řekla:
Notorious B.I.G., druhá
Tupac Shakur.
Dva rappeři, kteří svoji nesmiřitelnou nenávist zaplatili životem, nejsou jen jádrem věčných sporů fanoušků, jsou také především součástí jednoho z nejpopulárnějších mýtů, který jim zaručuje zcela výsostní postavení v hiphopové historii. Dnes po letech vím, že
Notorious B.I.G. je nejlepší rapper z čistě technického hlediska, jeho flow je jako parní válec a každá slabika, kterou vypustí, je součástí beatu. Pokud ale hledáte básníka ulice, zapisovatele příběhů, který vidí věci, jichž si ostatní nevšimnou, těžko se někdo vyrovná Tupacovi.
Za život vydal pět alb, po smrti zatím osm. Dohromady prodal 73 milionů desek a je komerčně nejúspěšnějším rapperem všech dob. Jeho příběh je zasazen do časů, kdy se hip hop stával mainstreamovou senzací, kdy se desky rapových hvězd začaly objevovat na vrcholu žebříčků a rappeři vydělávat obrovské sumy peněz.
Tupac, dost možná jako první rapper vůbec, spojil svůj život a svoji hudební a filmovou kariéru. Média kolem něho vytvořila auru celebrity, jeho potyčky se zákonem byly pro veřejnost něco jako nekonečný vzrušující seriál a slovní válka s někdejším přítelem Biggiem měla všechny atributy nejsledovanějšího sportovního duelu sezóny.
Tupac se stal stejně jako hrdina filmu "Truman Show" veřejnou komoditou, což sarkasticky komentoval v názvu své desky "All Eyez On Me". Když ho pak dostihly kulky vyslané jeho dodnes neznámými vrahy, dostal jeho příběh jako každá správná legenda i svůj konec.
Lepší je být mrtvý a bohatý než živý a chudý
Ačkoli se
Tupac narodil až na začátku 70. let, jeho příběh začíná paradoxně ještě o dekádu dříve. Šedesáté roky minulého století byly v Americe ve znamení boje černochů za občanská práva. Po původním optimismu se po smrti Martina Luthera Kinga a Malcolma X dostavila deziluze a velká část afro-americké inteligence začala upřednostňovat aktivní odpor s pomocí násilných prostředků. Vůdčí silou se stalo hnutí Černí panteři, ke kterým patřila i Afeni Shakur, Tupacova matka. Když se s pomocí FBI
Black Panthers na začátku 70. let rozdrobili a ztratili vliv, Afeni, v té době už závislá na drogách, zůstala v ulicích New Yorku sama s tříletým synem. Několikrát se přestěhovali a zkoušeli utéct od démonů jménem drogy a policie, ale kýžený klid nenašli ani v Kalifornii, kde zakotvili v roce 1988. Přesto bylo poslední stěhování k něčemu dobré,
Tupac, který si už prožil své rapové začátky, se tam seznámil s vlivnou hiphopovou partičkou Digital Underground a rozhodl se, že svůj život zasvětí rapu. Díky učinkování na jejich albu "This Is An EP Release" získal nahrávací smlouvu.
Světec hiphopové generace se dožil pouhých pětadvaceti let, ale díky své nezměrné energii toho za jediný rok zvládl víc než většina z nás za celý život. Své první sólové album vydal v roce 1991, o rok později hrál ve svém prvním filmu "Juice". Právě postava Bishopa, divokého harlemského teenagera, který nešťastnou náhodou zabije svého kamaráda, do určité míry předurčila obraz, kterým Tupaca vnímala veřejnost - jako uzlíček nervů, daný na pospas svým zvířeckým touhám a nezvládající svoji hyperaktivitu. Není to moc spravedlivé,
Tupac byl ve svých začátcích prototypem vzdělaného, sečtelého rappera, kritika rasismu a sociálních poměrů v ghettu. Jsou to právě první dvě desky "2Pacalypse Now" a "Strictly For My N.I.G.G.A.Z", na kterých je nejsilněji cítit vliv jeho matky.
Z kritika drsných poměrů se z Tupaca kolem roku 1993 stává to, co díky němu proniklo do rapového slangu pod pojmenováním
thug. Počínaje albem "Thug Life" jeho stejnojmenné kapely rapuje o životě na ulici, o lidech, kteří kromě své cti nemají nic a snaží se přežít. Nejsou to ale nutně podvodníci nebo gangsteři, jaký byl původní význam toho slova,
Tupac prvotně neglorifikuje násilí, ačkoliv to bylo to, co si z
thug life vzala následující generace gangsterských rapperů. Ve stejné době se na povrch dostávají i stinné stránky kariéry. Má problémy s policií, u soudu je stálým návštěvníkem a ostatní rappeři mu jdou po krku. Je také poprvé postřelen. Zlom v kariéře přišel s albem "Me Against The World".
Tupac si ale jeho obrovský úspěch užil ve vězení, kam byl odsouzen za údajnou účast na znásilnění jedné fanynky. Mimochodem,
Tupac je jediným interpretem, jehož album doputovalo na číslo jedna amerického žebříčku ve stejné chvíli, kdy byl jeho autor za mřížemi. Nijak slavný rekord, nicméně ušetřený čas věnoval rapper studiu filosofických knih. Jeho výběr byl, pravda, značně selektivní, ale když se o půl roku později dostává z vězení ven, jeho novým vzorem je renesanční myslitel Machiavelli a heslo
"účel světí prostředky".
Jeho návrat do rapové hry je po propuštění z vězení spojený s hiphopovým magnátem Suge Knightem, díky jehož penězům se z vězení dostal dříve. Chlapík nevalné pověsti a boss
Death Row Records (stojí za úspěchem "The Chronic"
Dr. Dre a deskami Snoop Doggy Dogga) zapojil Tupaca do své vlastní války s newyorským protivníkem Puffem Daddym a jeho labelem
Bad Boy.
Tupac a hlavní hvězda newyorského rapu
Notorious B.I.G. se na chvíli stali figurkami v bitvě o nadvládu nad americkým rapem, která měla navíc rozměry války mezi západním a východním pobřežím. Svoji roli vzali až příliš vážně,
Tupac přesvědčený, že
Bad Boy měli prsty v přestřelce, v níž byl zraněn, poslal Biggiemu několik urážek na devětkrát platinovém dvojalbu "All Eyez On Me" a později i skladbu "Hit 'Em Up" (natočil ji se svojí partičkou The Outlawz), ve které se zmínil, že se vyspal s jeho ženou
Faith Evans. Válka kulminovala 7. září, kdy cestou z boxerského klání Mike Tysona a Bruce Seldona o světový titul zasáhla auto, ve kterém jel
Tupac a Suge Knight, sprška kulek. Pět z nich zasáhlo rappera. O šest dní později, 13. září 1996 odpoledne,
Tupac Shakur zraněním podlehl.
Život po životě
© facebook interpreta Tupacova smrt je dodnes nevyřešená. Nikdo za ni nebyl potrestán, dokonce ani obviněn, takže nic nebrání nekonečným spekulacím, kdo je za střelbu z auta zodpovědný. Nejčastější teorie samozřejmě viní z rapperovy smrti konkurenty z
east coast, ostatně The
Notorious B.I.G. byl zastřelen o půl roku později patrně jako součást odplaty. Vyvracet jeho vinu je velmi těžké, ale ví se, že Biggie byl v době vraždy ve studiu a natáčel desku. Zároveň existují svědci, kteří tvrdí, že celý
beef bral jenom jako hru a třeba "Hit 'Em Up" několikrát v kruhu svých přátel pochválil. Dalším možným vrahem je podle spekulace, se kterou přišel před třemi lety britský novinář Nick Broomfield, sám Suge Knight. Podle autora dokumentárního filmu "Tupac & Biggie" nebyla náhoda, že Knight vyšel z incidentu bez škrábance, vraždu zosnoval on, aby nemusel Tupacovi platit údajný sedmnáctimilionový dluh a po jeho smrti mohl naopak kutat zlaťáky na pozůstalosti. A když si pustíte Tupacovy poslední nahrávky hodně nahlas, uslyšíte prý na úplném začátku v pozadí hlas, který křičí:
"Suge shot me."
Vedle seriózních teorií existují i ty, které snovají hypotézy na hraně absurdity. Milovníkům konspiračních teorií nahrává fakt, že rapper byl ke konci svého života posedlý obrazy své vlastní smrti. Verše jako
"Got the doctor standing over me screaming I can make it / got a body full of bullet holes, laying here naked" ("Only God Can Judge Me") samozřejmě spíše vyjadřují, že je pro svoji věc ochoten vsadit i život, ale v očích mnoha milovníků konspiračních teorií jsou důkazem toho, že
Tupac o své blížící se smrti dobře věděl. Existují ale i lidé, kteří si myslí, že
Tupac svoji smrt fingoval a podobně jako třeba
Elvis je stále naživu. Nahrává jim k tomu dešifrace symbolů v textech posledního alba "The Don Killuminati: The 7 Day Theory", které vyšlo těsně po jeho smrti. Pokud jste Tupaca také viděli, nahlašte to prosím na
této stránce, která pohyb nemrtvého rappera monitoruje.
Hity přicházejí ze záhrobí
Když se to vezme kolem a kolem, soudě podle žebříčků a hudebních televizních stanic,
Tupac opravdu nezemřel. Od listopadu 1996 byl šestkrát na čele amerického albového žebříčku a prodal několikanásobně více desek než za svého života. Záhrobní tupacomanie čerpá ze zdánlivě bezedné zásoby nahrávek, které rapper natočil po propuštění z vězení. Není se čemu divit, podle legendy nahrál hyperaktivní
Tupac v časech své největší slávy i tři skladby za den. Drtivá většina posmrtných alb nedosahuje kvality třeba "All Eyez On Me", ale protože na jejich vydávání dohlíží osobně jeho matka a její organizace Amaru Entertainment, není to bezhlavé brakování archívů, jako třeba v případě současné záplavy alb
Johnnyho Cashe. Pod hlavičkou Ameru Ent. zatím vyšlo sedm alb a také dokument "Tupac: Resurrection", nominovaný dokonce na Oskara. Další dokumenty jako třeba "Tupac Shakur: Thug Angel", "Tupac Shakur: Thug Immortal" nebo "2Pac 4 Ever" udržují rapperovu legendu naživu. Pokud vám přijde trh s Tupacovou minulostí už maličko
unavený, tak vězte, že letos ještě vyjde album duetů Tupaca a Scarface "2 Face" a na příští rok je připravený film "Live 2 Tell" natočený podle scénáře, který rapper sepsal před jedenácti lety ve vězení.
Až zase někdy potkáte někoho, kdo bude mít Tupaca vytetovaného na rameni a v otázce, kdo je nejlepší rapper všech dob, bude mít jasno, není třeba propadat panice. Hlavně se dotyčného nesnažte přesvědčit, že by to třeba mohlo být jinak. Jeho hrdina totiž dokázal to, co málokdo - naplnil svoji životní filosofii a jako mučedník padl za svoji pravdu. Jaká je to pravda, je trochu nejasné, ale to není podstatné. Tupacův mýtus dál sílí a jeho glorifikace už dávno přesáhla hranice rozumného úsudku. Na jeho jméně si dnes přihřívají polívčičku nejen bývalí spolupracovníci nebo rodinní příslušníci. Nemám na mysli ani tak oblečení
Tupac (pozor, není ani stylově ve tvaru rakve, ani v sobě nemá pět děr po kulkách) či sbírku poezie (
tady), ale spíše některé podivné hudební projekty, které by
Tupac, být živý, asi těžko překousl. Třeba jeho duet s
Eltonem Johnem "Ghetto Gospel", který patřil vloni k největším evropským hitům, nebo podivný Eminemův pokus spojit na jednu stopu Paca s Biggiem v "Thugs Get Lonely Too".
Pokud vám tupacomanie přijde už trochu přehnaná, nejste sami. Na vaší straně je i nejpopulárnější černošský komik současnosti
Dave Chappelle, který se ve své show strefil do zástupu tupacologů, kteří z rappera dělají přinejmenším novodobého Nostradama. Údajný dosud neznámý song mrtvého rappera se vyjadřuje k Bushově vládě, teroristickým útokům i hurikánu Katarina, až se Chappelle nestačí divit. Scénku si můžete pustit
zde.