shop.musicserver.cz

Průvodce po desce 'Surprise' Paula Simona

Vydáno: 24.04.2006 05:00 v sekci Publicistika - Martin Svetlík | foto: facebook interpreta

Člověk občas rád vzpomíná i na časy, které nikdy nezažil. Když mu pak taková legenda jako Paul Simon nabídne možnost vzpomínat na současnost, prostě nejde odmítnout. Pokud vás tedy zajímá, jak tvoří a zpívá Simon dnes, projděte se s námi po jeho nové sólové desce "Surprise".

Paul Simon - Surprise
© facebook interpreta
Bonnie a Clyde. Dalziel a Pascoe. Dempsey a Makepeacová. Paul Simon. Také vám to zní trochu zvláštně? Nejspíš nebudu úplně sám, komu se při vyřčení jména Paul Simon automaticky vybaví i jeho druhá polovička, tedy Art Garfunkel. Na jejich hudbě jsem částečně vyrůstal, pouštěl jsem si stále dokola výběr toho nejlepšího na ohrané gramodesce a později záznam jejich koncertu v Central Parku. Hudební značka Simon a Garfunkel bezpochyby byla a stále ještě je jedinečná a neopakovatelná. A když se mi teď po dlouhých letech dostalo do ruky moje první Simonovo sólové CD, byl jsem opravdu zvědav. Žádnou jinou desku jednoho či druhého jsem neslyšel, a tak jsem netušil, co se dá čekat od té černé díry, kterou mám mezi koncem kariéry slavného dua a dneškem, kdy mi na stole leží "Surprise". Zdali se Simon, řídce nahrávající nové desky, i díky produkci Briana Ena někam posunul, nebo zda stále dělá písničky na rozhraní folku a rocku. Dokonce se mi vloudila do hlavy kacířská myšlenka, že když o něm není prakticky vůbec slyšet, že to musí mít nějaký důvod. Ale pak jsem si řekl: vždyť je to Paul Simon, na toho je přece vždycky spolehnutí. A vložil jsem "Surprise" do discmana.

1. How Can You Live In The Northeast (3:42)

Hned úvodní píseň prozrazuje, v jakém duchu se bude "Surprise" unášet. Taneční rytmika (považte!) a kytara rozprostřená spíše do plochy než do čehokoliv jiného je střídána pasáží vybrnkávané španělky, ve které Simon vznáší otázku tolerance. Texty s obsahem tedy zůstávají, stejně jako Simonův skvělý vokál, který se v silným melodiích klene nad jakýmkoliv podkladem. Ve vygradovaném refrénu jako bych slyšel tak specifickou naléhavost a přitom melodičnost kytar Fruscianteho (opět považte!) z jeho posledních sólových alb.

2. Everything About It Is A Love Song (3:57)

Počáteční tóny melancholické kytary by mohly zavádět někam ke starým pořádkům šedesátých a sedmdesátých let, ale hned v zápětí potvrdí gliss elektrické kytary a po šestnáctkách běhající elektronické bicí, že dojem z první písně byl správný. Opět tu máme taneční spodek a přes něj tradiční Simonův písničkový, folkový vokál, jen s trochu odvážnějšími harmonicko-melodickými postupy. Tento kontrast si dobře zapamatujte, bude se nám ještě hodit.

3. Outrageous (3:24)

První opravdu našlápnutá píseň. Alespoň ze začátku, kde naprosto současná kytara s výrazným rytmem a nádechem funkrocku a Simonův hlas, sekající slovo za slovem, rozjedou sloku do neuvěřitelného odpichu. Pak ale přijde refrén a velká změna. Téměř ordinérní country, které je proloženo drobnou modernou, naprosto změní běh skladby a energie ze sloky je ta tam. Navíc ke konci skladba v tomto duchu ústí ještě do jakéhosi přechodu, čímž celá druhá polovina výrazně ztrácí oproti té úvodní.

4. Sure Don't Feel Like Love (3:57)

Basová linka, prohnaná snad všemi efekty, co jich najdete, pokouší posluchače, že by se mohlo udát něco podobně zajímavého jako v předchozí "Outrageous". Vokální part sice není tak jednoznačný a přímočarý, ale na druhou stranu se celá píseň udrží tam, kde má, a až do konce máte pocit, že posloucháte opravdu zajímavou současnou muziku. Trochu mi připomíná Freakpower, jen pochopitelně s trochu simonovštějším hlasem, který se na úplném konci dostane do celkem zajímavé polohy.

5. Wartime (4:49)

Co by to bylo za album, kdyby se na něm neobjevila pořádná balada. A když není o lásce, pak jedině o válce. Tklivou melodií sloky Simon dokazuje, že jeho síla byla, je a vždycky asi bude především v silné písničce. A když se v refrénu přidá gospelový sbor, zahraje přesně na moji notu, protože gospel, to je moje. Škoda jen, že místo parádní gradace na konci, kde by se síla sboru ukázala naplno, volí Simon komorní závěr. Dává tak jen ochutnat něčeho, co by měl servírovat v plné síle a člověk si nemůže nevzpomenout na "Bridge Over Troubled Water", asi největší hit Simona a Garfunkela, kde v momentě největší energie a síly skladby se jde ještě o kousek dál a pak ještě jednou, dokud vás zcela neochromí svojí jedinečností.

6. Beautiful (3:07)

První polovička písně se nese v poměrně poklidném duchu. Ovšem uprostřed je stejný, trochu nostalgický motiv podán živěji, aby se na konci vrátil do klidnější uvolněné roviny. Ta plynule přechází v další píseň...

7. I Don't Believe (4:09)

...která je typickým příkladem onoho zmiňovaného kontrastu tradičního Simonova vokálu a odvážnější rytmiky (tak by mne zajímalo, do jaké míry ji má na svědomí Eno). Vše, co ve sloce může působit trochu moc rozháraně, se ale v refrénu spojí to výtečného fóru, ve kterém Simon na konci každého verše používá krátkou slabiku a tehdy si uvědomíte, jak neobvyklé to vlastně je. A jak nepoměrně dobrý je refrén této písně proti průměrné sloce.

8. Another Galaxy (5:22)

Intro této skladby jako by bylo opravdu z jiné galaxie než Paul Simon. Vskutku elektronické. Až když se objeví kytara, ujistíte se, že (v rámci alba) nepůjde o žádný velký převrat. Skoro se vkrádá myšlenka, že tenhle tanečně-folk-country recept by se mohl poměrně záhy přejíst. Naštěstí právě v tomto momentě Simon kontruje vyklenutou melodií refrénu, která by za starých časů určitě zasloužila za doprovodu pouze španělky velké ovace publika v potemnělém Central Parku. Místo toho se ale vracíme do Enova kosmického vyznění v outru, které spolu se zmíněným úvodem lemuje celou píseň.

9. Once Upon The Time There Was An Ocean (3:55)

Kdybych nevěděl, že Simon moc dobře ví, co dělá, měl bych ho snad za rozštěpenou osobnost, kterou projevuje i v této písni. Echt american country refrén a sloka připomínající třetí "Outrageous" jsou navzájem tak odlišné, že se až divím, jak je dokázal poměrně přijatelně spojit dohromady. Klíčová věta, možná klíčová pro celé album, pak zní závěrem této písně: "Nic se nezměnilo, jen všechno je jinak."

10. That's Me (4:43)

Jestli chcete vědět, jaký je opravdu Paul Simon, pak tahle skladba má vaše velké ano. Tohle je totiž starý dobrý Simon, který jde s dobou tak, jak se sluší a patří, a přitom zůstává stále stejný. Myslím, že právě tahle skladba se (spolu s poslední "Father And Daughter") nejvíce přibližuje tomu, jak jsem si představoval zvuk téhle desky, tradiční a moderní zároveň, ale tak, aby to netrhalo uši.

11. Father And Daughter (4:11)

Poslední skladba má za sebou přece jen už nějaký ten pátek, původně totiž vznikla do animovaného filmu "Thornberryovi na cestách" (2003). Je to na ní pochopitelně slyšet, je velmi, řekl bych, animovaná. Folkový refrén s mírnými názvuky country, písnička jako řemen, písnička až na kost. Žádné (skoro žádné) zbytečné kudrlinky, prostě tak, jak známe starého dobrého Paula.

Pokud se podařilo a průvodce ve vás vzbudil zájem o to, jak že tohle album nakonec budeme hodnotit, vězte, že hned po vydání, které je naplánováno v Evropě na 22. května (v Americe na devátého), se zde pochopitelně objeví plnohodnotná recenze se vším všudy.

  • Ronald (Ronald, 13.09.2006 16:10) Reagovat

    Skvělé, jen mi připadá zvláštní, že člověk, který píše hudební kritiky v životě neslyšel žádné album od Paula Simona, který za ně obdržel tucet GRAMMY a nezná ani Graceland, album, které bylo multiplatinové a bývá standartně řazeno mezi 50 nejlepších desek všech dob... Když už je tak upřímný, že to přizná, může být i dost svědomitý na to, aby si tyto informace doplnil a ty věci si poslechl. Pak by mohl napsat něco přesvědčivějšího a nesrovnávat pozdní dílo Paula Simona s jeho rannými pracemi a klidně přehlédl jeho střední a vrcholné období...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Abba - The First Fifty Years (4LP) 8/10
Recenze: Komplet "The Singles: The First Fifty Years" Abby může být opravdovým epitafem nejslavnější popové skupiny světa Abba překvapila fanoušky v roce 2021, kdy zničehonic vydala své možná už poslední studiové album "Voyage". Nynější výběr "The Singles: The First Fifty Years" lze proto brát jako konečně definitivní a příjemné ohlédnutí za... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 16:00 v sekci Recenze
Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání
Rozhovory: Štěpán Suchochleb (Blues Alive) - Chceme, aby byl festival nejen o zábavě, ale taky trochu o poznání Už v polovině listopadu se v Šumperku uskuteční další ročník festivalu Blues Alive. S klíčovým mužem celého týmu, bookerem Štěpánem Suchochlebem, jsme v rozhovoru probrali nejen aktuální ročník, ale i výzvy, které stále... čtěte zde
Vydáno: 05.11.2024 08:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
The Branford Marsalis Quartet, Velký sál Lucerny, Praha, 3.11.2024
Naživo: The Branford Marsalis Quartet famózně otevřel letošní Prague Sounds Multižánrový festival Prague Sounds vstoupil do svého nového ročníku. Ve Velkém sále pražské Lucerny jej pomyslně odemkl americký jazzový saxofonista Branford Marsalis se svými třemi spoluhráči a pro řadu fanoušků žánru se na... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 19:45 v sekci Naživo
Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky
Rozhovory: Ensoul - Kdo si poslechne naši desku, začne se prý usmívat a cítí se hezky Začátkem října vydali Petr Vaněk se Sárou Bukovskou debutové album svého projektu Ensoul - "Roztáhnout křídla". Svou hudbu chtějí formou netradičního audiovizuálního konceptu představit také naživo. Povídali jsme si s nimi o... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 12:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mirek Kemel - Mordyjé 9/10
Recenze: Mirek Kemel koncipoval album "Mordyjé" jako sbírku povídek pro každou náladu Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje... čtěte zde
Vydáno: 04.11.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 21/2024 - od Bring Me The Horizon přes Lennyho Kravitze po Twenty One Pilots (29.05.2024 12:00)
- Video: Brian Eno se v nevydané skladbě "All I Remeber" noří do mozaiky své vlastní paměti (24.03.2024 13:07)
- Nové desky 20/2023 - od Paula Simona přes Keshu po Lewise Capaldiho (24.05.2023 20:00)
- Paul Simon oznámil "ne-album" "Seven Psalms", vyjde v květnu (18.04.2023 17:46)
- Recenze: Osmdesátník John Cale zve na "Mercy" do temného halucinačního světa. Veselo tu není (22.02.2023 08:00)
- Recenze: Nový album Briana Ena "FOREVERANDEVERNOMORE" je silnou hudobnou meditáciou na tému klimatickej zmeny (05.11.2022 08:30)
- Nové desky 41/2022 - od Tove Lo přes Red Hot Chili Peppers po Richarda Müllera (20.10.2022 08:00)
- Brian Eno ohlásil vokální desku "ForeverAndEverNoMore" (30.07.2022 12:58)
- Slavná alba: Z napětí mezi mytickou a skutečnou Amerikou vzešlo "The Joshua Tree", nejslavnější album U2 (27.02.2021 08:30)
- Nové desky 11/2020 - od The Weeknda přes Adama Lamberta po Heaven Shall Burn (23.03.2020 08:15)

ALBUM TÝDNE 45/2024

Mirek Kemel
Mordyjé

Patrně to zaznít musí, protože tyto dvě role nelze oddělit: Mirek Kemel je karikaturista - a písničkář. Obě povolání v sobě nesou aspekt pečlivého pozorování lidského pinožení a jeho vtělení do média, jež vyžaduje výstižnou zkratku. Třináct takových vhledů přináší deska nadepsaná výkřikem "Mordyjé".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 07.11.
November 2nd (CZ) (Stará střelnice, Hranice)
Pá 08.11.
McKinley Dixon (US) (Kasárna Karlín, Praha)
Pá 08.11.
Mezzoforte (ISL) (Metro Music Bar, Brno)
Pá 08.11.
Miles Kane (UK) (Rock Café, Praha)
So 09.11.
Royel Otis (Lucerna Music Bar, Praha)
So 09.11.
Palace (UK) (MeetFactory, Praha)
Ne 10.11.
Sum 41 (US) (O2 arena, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
The Last Dinner Party (UK) (Roxy, Praha)
Ne 10.11.
Been Stellar (US) (Café V Lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince The Cure Lady Gaga Coldplay Queen Lucie Vondráčková Madonna Kabát Taylor Swift Ed Sheeran Linkin Park Beyoncé Billie Eilish Viktor Sheen Katy Perry Dua Lipa Adele
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe