Dancehallové semínko roste i v Německu

09.05.2006 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Dancehallová partička Seeed názorně ukazuje, jak vypadá Jamajka v Berlíně. Na svém nejnovějším, třetím albu "Next!", které vychází v nové mezinárodní verzi, kuchtí originální jamajské rytmy a nechá si přizvukovat slavnými rappery jako Cee Lo, Saian Supa Crew a Lady Saw. A v mnohém si nezadá ani se svými vzory z Kingstownu.
7/10

Seeed - Next!

Skladby: Good to know, Next...!, Rise & Shine feat. Cee-Lo Green, Stand Up, Waterpumpee, Music Monks (The See(e)dy Monks), She Got Me Twisted, Thing feat. Saian Supa Crew, Goosebumps, Slowlife, Please feat. Lady Saw, Respectness, Double Soul, End Of Days feat. Maya Dela Gwada, Papa Noah (bonus), Walk Upright (bonus), Dickes B feat. Black Kappa (bonus)
Celkový čas: 61:37
Vydavatel: Warner Music
Dancehall a reggae už dávno není jen čistě jamajská záležitost. Kapely tohoto stylu existují po celém světě a výjimkou není ani Německo. Od konce 90. let je hlavním městem německého reggae Berlín, odkud pochází mimo jiné i kapela Seeed, která se už dávno vyšplhala na špičku německého dancehallu. Existují už od roku 1998, koncertováním si získali proslulost po celé Evropě a vloni zazářili i na anglickém festivalu v Glastonbury jako předkapela Femi Kutiho. Jejich třetí album "Next!" vyšlo v Německu vloni v říjnu a singly "Aufstehn!" a "Ding" bodovaly i v místní Top 10. Na začátku května vychází album v mezinárodní verzi i v deseti zemích Evropy včetně České republiky. Uslyšíte na něm i amerického zpěváka Cee Lo, rapperku Lady Saw nebo francouzskou skupinu Saian Supa Crew.

Jedenáctičlenný kolektiv z Berlína na svém novém albu předvádí, jakou podobu má regaae/dancehall v prvním desetiletí nového tisíciletí. Místo UB40 nebo Maxi Priesta čekejte spíše výraznější hiphopové rytmy, ačkoliv Seeed uctívají otce žánru v 80. letech, mají blízko i k současným jamajským bouračům jako Elephant Man nebo Beenie Man, kteří už úspěšně vstoupili i na americký trh s urban music. O rytmické podklady se starají jejich dvorní producenti Pete Fox alias Pierre Baigorry aka Enuff (frontman a zakladatel kapely) a DJ Illvibe, v několika případech ("End Of Days", "Stand Up") přebírají riddims svých kolegů. Pro upřesnění, riddims jsou rytmické podklady, které si kapely vypůjčují a staví na nich své skladby. Pete Fox dokázal vloni se svojí rodeo riddim proniknout i do jamajských dancehallových kruhů, což je pro Evropany samozřejmě vysvědčení absolutní kvality. Na rodeo beat zpívaly i jamajské hvězdy Elephant Man nebo Wayne Marshall a vysloužil si i vlastní riddim album, což se ostatně stalo už s Doctor's Darling před několika lety. Sami Seeed ze svého rytmu vytěžili hit "Ding" v anglické verzi "Thing", na kterém je na mezinárodní verzi alba posílila francouzská rapová sestava Saian Supa Crew. Další hit z desky se jmenuje "Aufstehn!", v anglické verzi "Rise & Shine". V obou je doplnil americký zpěvák Cee Lo, člen atlantské hiphopové skupiny Goodie Mob, spolupracovník OutKast a také jeden z Gnarls Barkley. Stejně jako na hitu "Crazy" Cee Lo nerapuje, ale zpívá svým nezaměnitelným soulovým hlasem. Tyto skladby z alba vystupují, ale deska má několik dalších výrazných momentů, hudebně zajímavá je například pomalá "Slowlife", která vychází z rozjímavého rhythm and blues, "Goosebumps" je zase moc povedené ska.

Na samotný konec desky kapela zařadila tři raritní skladby, které na původní verzi nebyly. Mezi nimi je i jejich první hit "Dickes B", kterým se kapela zviditelnila už v roce 2000, B-strana ze singlu "Walk Upright" a "Papa Noah" z jejich o rok staršího debutu "New Dubby Conquerors". Skladby dokazují, že za šest let kapela nikam výrazně stylově nekvapila, Seeed si pořád jedou ve svém a vlastně jen pilují a profesionalizují svoji produkci. Evropská dancehallová kapela číslo jedna? Dost možná. Jejich album "Next!" to jen dokazuje. A to i přestože nejnovější album není v jejich diskografii nejlepší, "Music Monks" mělo méně hostů významných jmen, album ale znělo sevřeněji a provázaněji. Některé nové skladby jako třeba "Good To Know" nebo "Music Monks" mi už přijdou přeskandovaně popové. Hudbě do určité míry vadí také detailní produkce, což možná zní divně, ale když si poslechnete dancehallové album z Jamajky, kterých místní nasekají i několik ročně, pochopíte že vůbec není důležité pilovat zvuk měsíce, naopak tím ztratíte syrovost hudby. Seeed to mají hudebně i produkčně zmáknuté, ale minimalismus třeba takového Seana Paula bude u mě vždy o stupínek výše. A to, že kapele chybí výrazný frontman, také nepřidá.

Album "Next!" určitě sedne fanouškům dancehallu, skandujících vícehlasů a vypohodovaných rytmů, které nikam nespěchají. Nečekejte ale, že Seeed přijcházejí s něčím novým. Dancehallovou gramatiku zvládají na sto procent, na Jamajce se teď ale dělá tvrdší a hiphopovější podoba tohoto stylu, která je ale pro Evropu, jež se drží tradičnějších roots verzí, možná až moc agresivní. Malým minusem je i to, že Seeed svoji původně německou desku poangličtili, jenomže zatímco jamajská angličtina má svoje kouzlo, německá zní jaksi zvláštně. Prostě dávám přednost "Schwinger" před "Good To Know", ačkoliv většina evropských posluchačů možná ne, ale kdo ví...



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY