shop.musicserver.cz

Pluto se blíží naší planetě

Vydáno: 14.06.2000 05:00 v sekci Naživo - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Kapela Pluto, ve které hraje známý Pavel Fajt, vystoupila nedávno v pražském klubu Delta. Večer to byl zajímavý a plný nevšední hudby. S naší recenzí jej alespoň částečně můžete prožít také.

Pluto, Delta 1997
© Pluto, Delta 1997
Pluto - dříve nazývané Pavel Fajt & Pluto, kapela zpočátku cílená převážně k příznivcům alternativních projektů Pavla Fajta a vnímaná pouze jako jako jeden z dalších. Těžko odhadnout, jestli se plány skupiny v jejím počátku (první album 1996) kryjí se stávající realitou... tušili, že svým přístupem přesahujícím do více hudebních žánrů a přístupů přilákají zrovna tak fanoušky z více stylových rovin? Napadlo je, že kombinace čehosi etnického s čímsi tanečním bude přesně to, co hledají současně ti "popověji" založení z alternativní scény stejně jako ti alternativnější z tanečních sfér?

Dohromady čtyři pánové oblečení v černých kostýmech mohou na pódiu působit (pro ty, kdo je vidí poprvé) malinko stylizovaně a příliš umělecky, člověk by očekával pořádnou porci intelektuálně přebujelých a nikým nepochopených výlevů, které s vážnou tváři vyslechne a s důležitým výrazem ve tváři sál opustí, doufaje, že nebude muset nikomu vysvětlovat, jak a co a kde pochopil... ale pozor, namísto toho přichází řada většinu očekávání pokořujících překvapení. Představte si, basista (Tomáš Frohlich) se celou dobu docela přirozeně usmívá, střídavě směrem k divákům, střídavě na ostatní spoluhráče, bubeník (rytmický motor kapely Pavel Fajt) mu dokonce čas od času přitaká a úsměv vrací (no kdo to kdy viděl, aby sám velký Fajt změnil svou zamyšlenou vážnou tvář v docela přirozený a lidský výraz...). Nástrojové složení mají to nejjednodušší, ve kterém se dá bigbít provozovat (basa, buben, kytara, zpěv), obohacené o ohromné množství perkusí - bubínků, bubnů, částí plechových barelů, kozích kopýtek, které ovládají vesměs všichni. Svou důležitou, přesto ne moc tradiční úlohu hraje sampler, který je programován natolik citlivě a nenápaditě, že nebýt jeho fyzické přítomnosti, člověk by si ho pomalu ani nevšiml.

Styl, který Pluto produkuje, je sympatický svou skromností, pročištěností, zvukovou nápaditostí a především všudypřítomnou hravostí. Silné rytmy, hrané často jen velmi slabě a tiše tvoří krásně jednoduché, jemné a tepající plochy, které jsou (s citlivostí pro dynamiku a rytmus všem muzikantům vlastní) čas od času narušovány těkavými až nervózními mezihrami. Přes všeobjímající rytmus, který plyne dál, se do popředí dostává tu drsný a přitom uhlazený a melodický zpěv Václava Bartoše, tu někdy až punkový výraz kytary Petra Zavadila, tu rytmické úlety Pavla Fajta (vždy pečlivě zkoordinované s basovou linkou Tomáše Frohlicha). Způsob hry jednotlivých muzikantů vůbec stojí za zmínku. Každý z nich – přes nepopiratelnou technickou zdatnost – používá svůj nástroj velmi netradičním a na naše poměry neobvyklým způsobem. Nemluvě o Pavlu Fajtovi, který je svým nekonvenčním stylem hry známý, je rozhodně zajímavé pozorovat i basistu, který se strun (po celé jejich délce, tedy od kolíků až po kobylku na těle nástroje) jen lehce dotýká a přesto hrají kolikrát silněji, než kdyby používal agresivní trsátkové techniky, nebo kytaristu, ten je zase schopen (přes řadu šlapátek a krabiček) vygenerovat zvuky, které by člověk od pohledu nečekal. Skladby jsou velmi pečlivě secvičené a zaranžované, přitom působí maximálně uvolněně a tvůrče, jen vzácné výjimky tvoří plochy pro improvizované výjevy jednotlivých muzikantů (nejčastěji se jich chápe Pavel Fajt). Třeba doplnit další příjemný fakt, a to, že koncertní verze skladeb se od těch studiových často velmi liší, většinou na základě samplového přearanžování. Abych byl konkrétní, jeden z hitů první desky "Tbilisi" bych, nebýt jediné zachovalé části - textu - nepoznal. A přitom poměrně silné "zesyntetizování" zvuku nepůsobí vůbec nepřizozeně či uměle. Pokud se Plutu podařilo vyhnout nějakým z muzikantských neřestí, pak je to instrumentální exhibice a přebujelost (P.Fajt je zkrátka věren vlastnímu několik let starému výroku, že řemeslo by nemělo přebíjet výraz).

Přes možný pocit z toho, že při poslechu převažují principy uplatňované v taneční muzice, nutno dodat, že Pluto hraje stále jenom písničky. Minutáž skladeb není nijak extrémní, málokdy překročí 5min., texty jsou velmi konkrétní a neimprovizované a každá ze skladeb je jim (tedy jejich délce a náladě) podřízena. Sahají pro ně často ke klasikům (Bohuslav Reynek, William Blake), velkou část tvoří jejich brněnský kolega Štěpán Rusín, výjimkou nejsou ani lidové nebo anonymní kousky z dávných časů či dalekých končin. Celý koncert uváděli eskymáckou lidovou, inspirace indiánskými rituálními zpěvy je rovněž velmi citelná (o svém vypovídají i dva portréty Indiánů na druhém albu – 1998).

Kdybych se měl pokusit nasměrovat jejich styl ke konkrétním zdrojům, nemohl bych neupozornit na Dunaj (to především výrazem zpěvu), silný vztah k lidové a etnické hudbě (to pročištěnými a skromnými aranžemi a texty) a zároveň na inspiraci taneční hudbou (ani ne tak jejími současnými mutacemi, jako spíš kořeny sahajícími k etnickým rituálům a obřadům) a přitom to ani náhodou není ani Dunaj ani lidová ani taneční muzika... a vůbec, dost škatulkování, třeba to je úplně jinak, hrají komerční pop a já to nepoznal. Nejlepší bude, zajdete-li na ně sami a vyvedete mne z omylu... (každopádně si předtím poslechněte zcela oficiální a legální ukázky MP3 verzí obou alb).

Pluto, klub Delta, 8.6.2000

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil
Rozhovory: Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil Album "Mordyjé" patří k nejsilnějším písničkářským počinům roku 2024. S jeho autorem Mirkem Kemelem jsme si ale povídali nejen o něm. Samozřejmě došlo i na karikatury a na to, jak se ty dva obory působnosti mohou doplňovat, dále... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip - Soul Retrieval 9/10
Recenze: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip hledají na "Soul Retrieval" duši. Tu svou ale nikdy neztratili Jaké to je ztratit duši a pokusit se ji zase získat zpět - tedy alespoň v tom rituálním slova smyslu? Tuto otázku si na říjnovém albu kladou domácí mnohotvární neo-psychedelici Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip. Na své páté... čtěte zde
Vydáno: 01.01.2025 10:00 v sekci Recenze
50m Znak - Nadechnout se 8/10
Recenze: 50m Znak debutují deskou "Nadechnout se". Naděje tu vítězí nad temnými myšlenkami Punk, který nezapře své hardcoreové kořeny, ale zároveň neseká a nekope kolem sebe, naopak se obrací do nitra? I takový, jakkoliv to nebývá zrovna běžné, se může občas urodit. Touto cestou se vydala formace 50m Znak, v níž se... čtěte zde
Vydáno: 31.12.2024 09:23 v sekci Recenze
Aleš Brichta - Výlet do bájí (3CD) 8/10
Recenze: "Výlet do bájí" Aleše Brichty je zpěvákovým doposud nejlepším výběrem Tak nějak potichu a mimo světla ramp oslavil letos své půlkulatiny Aleš Brichta. Dřív zásadní osobnost domácí rockové scény dostala od vydavatelství Supraphon lehce opožděný dárek v podobě pokračování trojalbové "Zlaté... čtěte zde
Vydáno: 30.12.2024 15:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Rozhovory: Pavel Fajt - Český mainstream je naprosto příšerný (04.06.2012 17:10)
- Nové desky pro 9. týden (26.02.2006 05:00)
- Rozhovory: Pavel Fajt - aristokrat spadlý z Pluta (02.04.2001 05:00)
- Naživo: Petr Váša a Ty syčáci dostali Koubkovo požehnání (08.10.2000 21:20)
- Naživo: Mikulov, Eurotrialog, burčák, to sedí (30.08.2000 12:18)
- Naživo: Boskovice mezi kapkami deště (20.07.2000 05:00)

ALBUM TÝDNE 00/2025

Načeva
Jdem temným dnem

Pro Načevu je nezařaditelnost stavem bytí. Už od devadesátých let platí za jednu z nejvýraznějších osobností domácí alternativy a o relevanci nepřichází ani v novém tisíciletí. S letošní deskou "Jdem temným dnem" se podruhé, po albu "Zdivočelí koně", obrátila směrem k textům perzekuovaných básníků.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Justin Bieber Prince Ewa Farna Coldplay Linkin Park Lady Gaga Lucie Vondráčková Madonna Kabát Viktor Sheen Karel Gott Mirai Queen Beyoncé Vypsaná fiXa Ed Sheeran Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe