Před dvěma lety Sheryl Crow rekapitulovala výběrovkou "The Very Best Of" a vypadá to, že to bylo uzavření jedné etapy její hudební kariéry. Na novince "Wildflower" se Sheryl vydala trochu jinou cestou. Jakou, to vám může prozradit naše recenze. Přivoňte si s námi k "Divoké květině".
V jedné recenzi aktuálního alba "Wildflower" americké písničkářky
Sheryl Crow se jízlivě zmiňuje věnování desky zpěvaččině snoubenci Lanci Armstrongovi s douškou, že by příště mohla nahrávku věnovat nám, posluchačům. Naráží se tak zde na přílišnou "zamilovanost" a "pomalost" desky. "Wildflower" je skutečně v diskografii Sheryl nejklidnějším, nejjemnějším a nejvíce
unplugged albem. Je téměř monotematickým počinem (láska a věci související) a je také nejméně pestré, co se týče hudebních stylů nebo experimentů - s eponymním a zřejmě stále nejlepším albem z roku 1996 se v tomto ohledu nemůže rovnat.
Převážná část skladeb vznikala loni na cestách, kdy Sheryl doprovázela Lance Armstronga, a ve větší míře než v minulosti byl u komponování použit klavír (Sheryl kromě akustické kytary skládá i s baskytarou). I přesto, že nálada alba je převážně melancholická, byla zřejmě zpěvačka v dobrém duševním rozpoložení a pohodě. Ještě nedávno se díky množství připraveného materiálu dokonce uvažovalo o vydání hned dvou stylově odlišných desek v průběhu půl roku. "Wildflower" je nakonec jedno jemné album, které bych se skoro bál označit slovem "rockové" - jen málo skladeb je zde hybnějších jako "Lifetimes" a "Live It Up", které jsou decentně šmrncnuté funkem.
Pro vytvoření představy o vyznění alba si můžeme dát dohromady pár souvislostí: "Wildflower" obsahuje speciální poděkování
Eltonu Johnovi ("Always On Your Side" je pak mistrovskou poctou tomuto umělci) a zpěvačka sama jmenuje jako inspiraci Neila Younga a
George Harrisona. Při nejlepších momentech s akustickou kytarou vytane na mysl Sherylina zmínka, že asi moc poslouchala "Blackbird" od Beatles, a klidně můžeme přidat i McCartneyovu "Here Today". Aranžmá smyčcových partů tvořil pan David Campbell, jinak otec
Becka, jehož výtečné intimní (a trochu nedoceněné) album "Sea Changes" zde můžeme také vzpomenout. Smyčce hrají na "Wildflower" vůbec důležitou roli, v písničkách absentují málokdy a významně ovlivňují hořkosladký nádech nahrávky (viz například "I Don't Wanna Know").
Ano,
hořkosladký, to je asi to nejtrefnější slovo. V písních je cítit něžná radost z nalezené lásky i vzpomínky na zklamání minulosti. Vyrovnanost ženy po čtyřicítce svádí tichý souboj se strachem a pochybnostmi o lidech a světě ("Letter To God", "Where Has All The Love Gone"). Dvěma největšími klenoty desky jsou "Perfect Lie" - vzdušná, vzletná píseň s mrazivým textem o posledním sbohem a dokonalé lži - a "Chances Are" - překrásná balada s orientálními motivy, která v odlišné verzi vyšla již jako béčko singlu "Soak Up The Sun" před třemi lety.
"Wildflower" je na první pohled trochu ospalé album, dost odlišné od svého předchůdce "C'Mon C'Mon", ale téhle divoké květině se vyplatí dostat nablízko. Mezi ostatními kytkami a rostlinami, které jsou barevnější a větší, je nenápadně schovaná, dá se snadno přehlédnout. Když ale přijdete blíže, zjistíte, že má krásně omamnou vůni.
P. S.: V limitované edici vychází CD ve výpravném digipacku obohaceno o akustickou verzi titulní písně a hlavně o výborné DVD - pokud jsem Sheryl v minulosti tepal za slabší úroveň DVD (zejména "The Very Best Of" bylo trestuhodné), pak bonusový disk k "Wildflower" je ukázkový. Kromě videa k singlu "Good Is Good" obsahuje živé akustické nahrávky sedmi písní z alba - Sheryl jen s akustickou kytarou nebo klavírem, bez zesilovačů na jeden mikrofon, sama, nebo s kytaristou Jeffem Shanksem v překrásně filmově nasnímaných klipech a v pětikanálovém prostorovém zvuku.