Nebeští bojovníci a jejich výprava do Jeruzaléma

13.07.2005 05:00 - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

"Království nebeské" zavítalo i do našich kin. Doprovodnou hudbu napsal Harry Gregson-Williams a dočkáte se krásných smyčcových partů, které jsou doplněny o orientální prvky. Nevšedním hostem je zde Natacha Atlas. Pokud máte zalíbení v symfonických soundtracích, neměl by vám tento chybět.
7/10

Harry Gregson-Williams - Kingdom Of Heaven (soundtrack)

Skladby: Burning The Past, Crusaders, Swordplay, A New World, To Jerusalem, Sibylla, Ibelin, Rise A Knight, The King, The Battle Of Kerak, Terms, Better Man, Coronation, An Understanding, Wall Breached, The Pilgrim Road, Saladin, Path To Heaven, Light Of Light - Ibelin Reprise (feat. Natacha Atlas)
Celkový čas: 62:03
Vydavatel: Sony BMG
"Království nebeské" je epickým filmem o dávné historii v době jedenáctého století, který se odehrává v Evropě a na Středním východě. Děj tohoto snímku je postaven na skutečných událostech a vypráví o křižáckých bojových výpravách. Papež a jeho křižáci chtějí ochránit Jeruzalém od muslimů (tehdy byl křesťany ovládnutý), nakonec však dojde na boj o záchranu obyvatel a města samotného. Hudbu měl původně napsat Hans Zimmer, ale režisér Ridley Scott si nakonec vybral vycházející hvězdu filmové hudby Harryho Gregsona-Williamse. První zmínka o něm vyplavala na povrch současně s filmem "Lví král" a taktéž se podílel na obou dílech "Shreka". "Království nebeské" byla jeho první velká spolupráce a impozantní projekt, v kterém se spojuje vícero hudebních kultur. Přesto se toho chopil s velkým citem, záběrem pro danou věc a napsal poutavou muziku, jako by byl již velmi ostříleným fachmanem.

Hudba u "Království nebeského" vychází z klasických prvků smyčcové filmové hudby a Harry Gregson-Williams se nechal inspirovat velikány tohoto oboru. Většinu částí nahrál pod jeho taktovkou The London Session Orchestra za výpomoci houslového uskupení Fretwork. Sbory mají na svědomí The Bach Choir a Choir Of The Kings Consort, mezi sólo vokalisty hledejte Lisbeth Scott, Catherine Bott, Nicole Tibbles a Iestyn Davies. Počet lidí podílejících se na tomto cédéčku je mnohem rozšířenější o rytmickou složku, perkuse a orientální sóla, kterých tu je nespočet. Harry Gregson-Williams nic neponechal náhodě a napsal poutavou hudbu, která k tomuto dramatu našla patřičnou sounáležitost.

Hudba kopíruje decentně děj filmu, poklidné pasáže střídají ty, v kterých to jiskří souboji válečníků na život a na smrt. Vedle sborů jako protipól vystupuje arabsky zaobalený zpěv Abdelkadera Harira, jehož kouzlo umocňuje dějové zaměření na místa v Jeruzalémě. Hybnou silou jsou dynamická preludia, která jsou rozechvěna mnoha perkusemi, a dodávají tak onomu etnickému pnutí dramatičnosti. Snové sekvence stavějí na kráse tenorových a sopránových sól, ta podporují vzletné smyčce. Propletence původních symfonických ornamentů duchaplně proplouvají prvky world music. Za branami vokálního klenotu "Path To Heaven" čeká krátké, ale krásné rozloučení, v němž hostuje Natacha Atlas, která nazpívala a napsala slova pro "Light Of Life - Ibelin Reprise".

Harry Gregson-Williams odvedl slušnou práci. Jeho hudba dokáže zaujmout i bez filmového plátna. Vsadil na klasické a orientální nástroje. Vyhnul se tak nejrůznějším elektronickým a uměle znějícím fíglům, které by dokrášlily výsledek. V tomto oboru se jedná o povedené dílo. Nedosahuje sice onoho vrcholu, který tato hudba může nabídnout nebo dát, o tomto autorovi však v blízké budoucnosti ještě hodně uslyšíme.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY