Bojte se Fantoma na stříbrném plátně

04.02.2005 05:00 - Michal Koch | foto: facebook interpreta

Jsou díla, která tvůrce lákají ke stále novým a novým zpracováním. Příběh o Fantomovi opery je jedním z nich a zpracování muzikálového krále Andrew Lloyd Webbera patří rozhodně k těm nejzdařilejším a také nejúspěšnějším. Jak se vydařil soundtrack "The Phantom Of The Opera" k nejnovější, tentokráte filmové verzi tohoto muzikálu, se dozvíte z naší recenze.
8/10

Různí - The Phantom Of The Opera (soundtrack)

Skladby: Overture, Think Of Me, Angel Of Music, The Mirror (Angel Of Music), The Phantom Of The Oera, The Music Of The Night, Prima Donna, All I Ask Of You, All I Ask Of You (Reprise), Masquerade, Wishing You Were Somehow Here Again, The Point Of No Return, Down Once More / Track Down This Murderer, Learn To Be Lonely
Celkový čas: 63:37
Vydavatel: Sony BMG
Kniha Gastona Lerouxe s názvem "Le Fantôme De L'Opéra" se dočkala skutečně mnoha zpracování, několik filmových nevyjímaje. Možná nejslavnějším je dílo přeborníka muzikálů, anglického skladatele Andrew Lloyd Webbera, které vytvořil společně s libretistou Charlesem Hartem. V loňském roce se tohoto muzikálu ujal známý režisér Joel Schumacher (např. "Hráči se smrtí", "Volný pád", "8 mm"), aby jej převedl na stříbrné plátno. Premiéry snímku se v našich kinech dočkáme v únoru roku letošního, soundtrack k tomuto filmu je však k dispozici již nyní.

Pokud snad patříte mezi jistě malé procento hudbymilovných lidí, kteří tento muzikál neznají, vězte, že se jedná o dílo z pera zřejmě neslavnějšího a nejúspěšnějšího muzikálového skladatele, který složil takové skvosty jako "Jesus Christ Superstar", "Evita", "Cats" nebo u nás dosud neuvedený "Starlight Express". Temný, místy až hororový a zároveň láskyplný a romantický příběh Fantoma opery ztvárnil v roce 1987, od kteréhož roku se nepřetržitě a úspěšně uvádí jak v londýnském West Endu, tak na Broadwayi (pro přesnost: v Americe až od roku 1988). "The Phantom Of The Opera" již nemá mnoho společného s rockovými opusy z počátku Webberovy skladatelské kariéry, jedná se o muzikálové melodie v tradičním duchu (logicky inspirované klasickou operní hudbou), které ovšem mají, jak je u tohoto tvůrce zvykem, nebývalou sílu. Přes jejich občasný patos a teatrálnost se zkrátka nelze ubránit dojetí, mrazení v zádech, nadšení a kdo ví jakým dalším emocím, které u člověka vyvolává poslech nádherné hudby.

Na recenzi jsme obdrželi základní jednodiskovou verzi, která obsahuje nejdůležitější skladby muzikálu. V prodeji je též dvojdisková edice, na které je k nalezení kompletní záznam veškeré hudby, která ve filmu zazní. Na scénáři s Joelem Schumacherem spolupracoval osobně maestro Webber, který nahrávku též produkoval, tudíž se netřeba obávat žádných nepříjemných překvapení. Orchestrace vychází z tradiční podoby, jak jí mohou slýchat diváci v divadle, žádné experimenty se evidentně ve filmu neodehrávají. Jediné, co je tudíž u této nahrávky bezesporu nádherné a geniální hudby diskutabilní, je pochopitelně zpěv. Zcela logicky se nabízí srovnání s legendární nahrávkou londýnského nastudování s Michaelem Crawfordem v roli Fantoma a Sarah Brightman coby Christine. Emmy Rossum, která zde ztvárnila zpěvačku a Fantomovu tajnou lásku Christine, se s nesnadným úkolem popasovala se ctí, ba dokonce mně osobně při jejích áriích běhá mráz po zádech častěji než u verze se slavnější kolegyní Sarah Brightman. To u Gerarda Butlera aneb filmového Fantoma srovnání již tak dobře nevyznívá. Dočetl jsem se, že herecky roli zvládl dokonale, leč nemohu soudit, protože jsem film neměl zatím možnost vidět. Pěvecky ovšem na svého konkurenta Crawforda nemá a je otázkou, zda vůbec má na part Fantoma v tomto muzikálu. Pochopitelně nezpívá špatně (to by jej asi slovutný autor Lloyd Webber hnal), ale z jeho projevu je cítit urputná snaha vše bezchybně uzpívat a jaksi se již nedostává na emoce, které by jeho projevu dodaly náboj. K ostatním představitelům hlavních rolí včetně Patricka Wilsona v roli milého Christiny Raoula nelze mít výtek, ovšem pochopitelně nejdůležitějším jest Fantom.

Pro úplnost je ještě třeba dodat, že závěrečnou skladbu tohoto CD "Learn To Be Lonely" napsal Andrew Lloyd Webber s Charlesem Hartem speciálně pro tento film, nikde jinde než v něm a na tomto soundtracku ji tudíž neuslyšíte. Pro celek ale nemá valného významu. Tomuto ve světě prodejně velmi úspěšnému soundtracku lze tudíž kromě Butlerova výkonu v titulní roli vyčíst již jen to, že kompletní záznam nenaleznete na běžné edici alba.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY