11. června 2004 uspořádal Daniel Landa "Večer s písní Karla Kryla pro český národ", který byl pojat jednak coby vzpomínka na vynikajícího písničkáře a básníka, jednak jako pokus o přiblížení stále aktuálního odkazu Krylova díla národu. Jak se věc podařila po hudební stránce, se můžete dočíst v naší recenzi, která se věnuje CD záznamu tohoto večera.
Hned na počátku musím upozornit, že tato recenze ani v nejmenším nehodnotí samotné Krylovy písně, kterým bych jednoznačně udělil 10/10. Jelikož je ale považuji za notoricky známé a v čase prověřené, rád bych se věnoval výhradně tomu, jak se s nimi popasoval interpret jistě stále poněkud kontroverzní, nicméně v zemích českých, moravských a slezských veskrze úspěšný, tedy
Daniel Landa.
O čem není sporu, je fakt, že v Landově interpretaci není ani náznak vypočítavosti. Rozhodně tato deska není ten případ, kdy se někdo snaží zviditelnit cizí tvorbou. Landa je skutečně Krylem fascinován, do zpěvu dává veškeré srdce a zpívá místy dokonce snad s větším zaujetím než některé vlastní skladby. Pravda, občas má tendenci sklouzávat k didaktice (před "Bratříčkem":
"Tato píseň hovoří sama za sebe, tak poslouchejte pozorně!"), kterou v jednom případě dokonce zcela zabije kouzlo okamžiku právě přednesenou skladbou vyvolaného, to když vzápětí po doznění posledního tónu překrásné písně "Lilie" pronese do nastalého ticha:
"Toto je touha!". Jakoby to snad posluchač sám nebyl schopen cítit a poznat...
Co mě poněkud zklamalo, jsou aranže. Pochopitelně se do prostředí Basiliky Minor sv. Petra a Pavla na Vyšehradě nehodí elektrické kytary a hřmotné bicí, jak je známe z úžasné verze "Moritury te salutant" z Landova "Vltava Tour", leč ani Komorní orchestr, ani Pěvecký sbor (oboje Konzervatoře Jana Deyla v Praze) neobohacují písně nijak zásadně. Nazval bych to ve většině případů spíše takovým neslaným nemastným přicmrdáváním. Hlavní slovo má akustická kytara, která se poměrně věrně drží původních aranží, jak je hrával sám
Karel Kryl. A pokud k tomu připočteme, že Landa má občas problémy se sejít se sborem ve frázování (nějaké tři přeřeky budiž samozřejmě odpuštěny, nervy jistě pracovaly), vyjde nám, že to celé zní tak nějak celkem slušně, ale možná zbytečně. K čemu tam vlastně ten sbor a orchestr byl? Neplatí to pochopitelně absolutně, v takové "Salome" nebo "Karavaně mraků" je pár vydařených aranžérských nápadů, jenže zase tu prvně jmenovanou má
Daniel Landa problém uzpívat. Vše si tudíž musíte nechat vynahradit v jednom ze dvou studiových bonusů. "Bílá Hora" je nahrána přesně tak, jak bych od Landy čekal - má nápad, švih, údernost. Je to jediná píseň na desce, která mě nadchla stejně jako již výše zmíněná "Morituri te salutant".
Daniel Landa uskutečnil bezpochyby zajímavý pokus, jehož rozměr poznávací má zcela určitě velký smysl zejména pro mladší ročníky mezi jeho fanoušky, kteří možná znají jméno
Karel Kryl jenom z učebnic (tak mě napadá - učí se vůbec děti o Krylovi?). Leč z pohledu hudebního se buďto měl více odvázat, neboť příliš piety škodí, nebo se měl zamyslet nad výběrem skladeb a nesoustředit se jen na ty notoricky známé. Vzpomínáte, jak před lety
Jaromír Nohavica v televizním pořadu "Vzpomínka na Karla Kryla" zpíval píseň "Martině v sedmi pádech"? Vsadím se, že velké množství lidí ji tehdy slyšelo poprvé, o což se mohl Landa také pokusit. Tak trochu promarněná šance. A tak řečeno s Karlem Krylem mi tato deska připadá:
"Jak zaskřípění klíče, jak bez násady rýče, jak polovina míče...".
-
O Krylovi (Kostěj Nesmrtelný, 07.01.2005 08:21) Reagovat
...se děcka neučí. Aspoň u nás na škole ne, a to bych si pamatoval, anžto literatura stejně jako dějepis byly mé oblíbené předměty. Holt je důležitější přesné datum hlavní bitvy války o dědictví španělské než současné dějiny a kultura našeho národa!
-
O Krylovi... (ptacek, 07.01.2005 09:56) Reagovat
se děti učí a je to v pořádku (kolega možná jen nedával ve škole pozor). Z čeho mi ale naskakuje husí kůže je představa, že by se jednou moje dcera (je jí rok a půl) měla ve škole učit o Landovi. Podobných kreatur stižených spasitelským komplexem je v učebnicích více než dost. Většina ovšem byla důslednější (Hitler a spol.). Z tohoto pohledu je jedna špatná deska coververzí pořád ještě takřka nulové zlo. Ale pozor! Hitler byl původně také jen mizerný (a právem zneuznaný) malíř.
-
O Danovi Landovi (himmel, 07.01.2005 10:10) Reagovat
Narozdíl od Hitlera je však Dan Landa úspěšný hudebník-podnikatel a navíc milionář, který má v top 40 nejprodávanějších českých desek 4 alba!!! Ať je jakej je, tohle je výkon, který v tržní ekonomice nemá obdoby! Kam se na něj hrabou všichni ti, kteří se vydávají za náš progresívní rock nebo nezávislý underground a přitom tajně baží po slávě, prodejí desek a penězích! Česká scéna se jimi jen hemží - Holý, Bárta, Supporti a spol.
-
celek (pokute, 07.01.2005 11:05) Reagovat
každopádně tuhle desku mám a musim říct, že když jsem jí slyšel poprvé, tak jsem tomu nemoh věřit. Myslím, že autor článku byl hodně shovívavý, protože Landa to neuzpívává vůbec. A vypustit takovouhle hrůzu na trh? Tomu říkám kus odvahy, já být Landa tak bych se fakt styděl tohle veřejně prezentovat, to už by bylo lepší všechny ty písničky přetočit ve studiu i za ceny ztráty živé atmosféry. A ty jeho hlášky mezi písničkama jsou spíš k pláči. Landa mírutvorce? To fakt přehání, kdyby zůstal u svýho, tak je to v pořádku, ale snažit se spasit národ takhle a z jeho minulostí? Nejhorší je, že mu to spousta lidí věří...
-
O Landovi (ptacek, 07.01.2005 14:08) Reagovat
himmel: Pokud jde o výkon v tržní ekonomice, já myslím, že i v tomhle směru byl Hitler o něco větší zvíře než Landa. Já ale nezpochybňuji, že Landa umí vydělat prachy (budiž mu přáno), jenom se děsím srovnání Landa - Kryl. A toho, že i ten prvně jmenovaný by se mohl dostat do učebnic. Na druhou stranu i to, že Landu kupuje málem polovina národa má nezanedbatelnou vypovídací hodnotu o současném stavu české společnosti. Dál se na téma Landa odmítám bavit. Ještě mě pak někdo sejme za to, že nemám lumen...