Hiphopoví emigranti z Varů

09.11.2004 05:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Bow Wave z Karlových Varů přináší do českého hip hopu fungující spojení živých nástrojů a rapu a na své debutové desce "EMIgrant" dokazují, že péče, kterou do nich vložila velká firma, rozhodně nepřišla vniveč. Přesto deska jen naznačuje, jaký potenciál v nich opravdu je, a více slibuje, než splňuje.
7/10

Bow Wave - EMIgrant

Skladby: Proutek, Pohádková, Město V Mlze, Bláhová, Dromedár, Pašerácká, Evilfigure, Sám Dodám, 5.5., Námořník (studio veržán), Jinotaje, Wary (je to tak) (f. Syncro, Pan Kory, Čenny), Krev Smát (ránu pontonem), Změna, Mikrofámy
Celkový čas: 51:30
Vydavatel: EMI
Hip hop už v Čechách a na Moravě nekvete jen ve velkoměstech. Hodně zajímavé věci se dějí i v menších městech, tak například v Karlových Varech vyrostla kapela Bow Wave. Jsou u nás asi první hiphopový projekt, který dokáže smysluplně spojit rap s živou hudbou. Firmu EMI zaujali natolik, že jim nabídla nahrávací smlouvu na své pobočce Escape. Tam také "EMIgrant" Bow Wave právě vyšel.

O této desce se hodně mluvilo ještě než vyšla. Tím, že podepsali EMI, se Bow Wave stali vůbec první domácí hiphopovou partou, která dosud byla slyšet hlavně v undergroundu (debutovali na kompilacích, psalo se o nich v časopise Bbarak, hráli na festivalu Hip Hop Kemp) a rozhodla se využít nabídky hudebního giganta. V hip hopu doposud platilo, že deska na velké firmě se automaticky rovná totální komerce a hudební průjem (Mersí, Leoš Mareš), od nynějška se tedy situace komplikuje. Pro zajímavost, na Slovensku právě vychází album respektované partičky Kontrafakt na jiné velké firmě, Sony Music. Ortodoxní hiphopové kruhy berou podpis smlouvy za zaprodání se světu velkých peněz, my ostatní s chladnou hlavou můžeme ocenit odvahu, se kterou obě kapely rozhodly jít se svou kůží na (velký) trh. Schovávat se za velká slova o pravém hip hopu v undergroundu je totiž podstatně lehčí než přijít se zajímavou hudbou, která osloví i mainstreamového posluchače. Bow Wave do toho šli a na svůj oficiální debut "EMIgrant" mohou být - i přes pár výhrad - pyšní.

Spojení rapu a živé hudby sice v našich končinách za dávných časů zkoušel Lesík Hajdovský a Manželé a po něm jihlavští Piráti, ale tato tradice byla utnuta po nástupu levných syntezátorů a sekvencerů na začátku 90. let. Bow Wave se k hip hopu dostali oklikou. Od roku 1997 působili jako příležitostná bigbeatová kapela s přesahy do funku, teprve v roce 2001 se po problémech s vokalisty rozhodli zkusit spojení s rappery projektu Tichá voda Emsem a Blayinem a DJem At Work. Fungovalo to, kapela začala sestavovat nový materiál, se kterým debutovali v roce 2002 na demonahrávce/EP "Sami-z-dat", které vyšlo jako příloha časopisu Bbarak. Pak přišla účast na domácí hiphopové kompilaci "Lyric Derby 2" a další singl "Aperitif". To už se o ně začali zajímat na Escape a další historii už vlastně znáte. Dodám ještě, že desku "EMIgrant" s nimi natočil jako producent Petr Míkovec, autor zajímavého ambientního alba "Vogelwijk".

"EMIgrant" sliboval na domácí poměry zcela netradiční a neotřelý hip hop. To se ale povedlo jen částečně. Nemůže za to velká firma ani malé české poměry, Bow Wave zatím ještě nedorostli do takové velikosti, aby se jim dokonale podařilo realizovat smělé hudební vize. Hudba Bow Wave je výsledkem chemie čtyřky instrumentalistů (basa, kytara, bicí a klávesy), ale pochopitelně stojí a padá na výkonech obou rapperů. Svižné funky "Dromedár" tak třeba trochu sráží mírně infantilní (nebo nonsensový) text. Já vím, rapovat o něčem je tak zoufale obtížné, v Čechách to zatím umí jen pár opravdových špiček (Wladimír, Indy nebo Apoka) a když to bohužel nejde, tak to nejde. Pak z rapperů padají věci jako "Záře peněz a do průseru nevlez/šoubyznys je kýč a tak mu kurva nevěř" a posluchač má pocit, že jaksi jen plkají. Na druhou stranu textově i rapově velmi povedený kus "Město v mlze", (originál najdete na "Lyric Derby 2") dostal ale nový kabát v nevzrušivém smooth jazzovém remixu, který píseň dočista uspal. "EMIgrant" tak spíše než jiné domácí hiphopové projekty připomene desky tuzemských funkových kapel, jako Chorchestr nebo Nukleární Vokurky, kterým transformace z vyhledávané živé kapely do studia spíše uškodila. Hudba je na můj vkus "vypohodovaná" až příliš, chybí dravost, snaha říct něco jinak. Že živé nástroje dodaly energii? Dost těžko, já osobně jsem se nudil už u první skladby, která má desku nakopnout. Jde o to, že ne všechno, co funguje na koncertě (a Bow Wave naživo jsou hodně dobří), musí zní stejně výborně na CD. Ještě jedna věc mi na desce moc nesedí a tou je sekvencing písní. Koho napadlo dát vedle sebe pomalý jazzový remix "Města v Mlze" a milostnou "Bláhová"? Abyste se pak probudili, nasadili odpichový "Dromedár", ale po něm je další píseň - příběh "Pašerácká" a zase to naruší rytmus celé desky. Podobné maličkosti desku sráží o třídu níže.

Bow Wave s tímto albem rozhodně přináší do domácího hip hopu něco dočista nového, fungující spojení rapu a naživo hrané funkové rytmiky je určitě výborným vkladem do budoucnosti. Rozhodně to není typické komerční hiphopové album á la Chaozz, chybí mu ale zároveň undergroundová syrovost. Naživo bude tento repertoár určitě OK a rozhodně se na ně půjdu zase někdy podívat, na desce je to sice poctivě odvedená práce, která ale vyzněla trochu do prázdna. Vezměte si třeba drzé fracky ze Supercrooo, kteří s podstatně menším potenciálem a produkcí dělanou na koleně dokázali natočit podstatně záživnější a poslouchatelnější desku.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY