Dokonalost se ve skupině nedá udržet

01.10.2012 18:00 - Petr Doupal | foto: facebook interpreta

Sólová alba Kanyeho Westa patří k tomu nejlepšímu, co současná hudba nabízí. Společná deska s Jay-Zm přes své nesporné kvality ale ukázala, že ve dvojici to takové terno není. A co se stane, když perfekcionista West dá do kupy celý svůj label G.O.O.D. Music? Vznikne bohužel jen D.O.B.R.Á. deska.
7/10

G.O.O.D. Music - Cruel Summer

Skladby: Kanye West & R. Kelly - To The World, Kanye West, Jay-Z & Big Sean - Clique, Kanye West, Big Sean, Pusha T & 2 Chainz - Mercy, Kanye West, Pusha T & Ghostface Killah - New God Flow, Raekwon, Pusha T, Common, 2 Chainz, Cyhi The Prynce, Kid Cudi & D'Banj - The Morning, Kanye West & DJ Khaled - Cold, The-Dream, Pusha T, Ma$e & Cocaine 80s - Higher, John Legend, Travi$ Scott, Teyana Taylor, Cyhi The Prynce & Malik Yusef - Sin City, Kanye West, Big Sean, 2 Chainz & Marsha Ambrosius - The One, Kid Cudi - Creepers, John Legend & Teyana Taylor - Bliss, Kanye West, Chief Keef, Pusha T, Big Sean & Jadakiss - Don't Like
Vydáno: 17.9.2012
Celkový čas: 54:31
Vydavatel: Universal
G.O.O.D. Music zformoval Kanye West dřív, než vydal svůj debut "The College Dropout". Při jeho přípravách, v době, kdy už měl za sebou v roli producenta veleúspěšné singly pro Jay-Zho, objevil zpěváka Johna Legenda a rappera Consequenca, kteří se stali spolu s tehdy už známým Commonem prvními interprety na labelu. Trvalo ale dlouhých osm let, než vyšla první labelová deska. Je tedy D.O.B.R.Á.? A je to volná kompilace, výběr hitů, nebo ukázka schopností jednotlivých interpretů?

Kanye během té doby pod svá křídla přibral mnoho dalších jmen, především Kida Cudiho, v poslední době hvězdně startujícího Big Seana, klasika Mose Defa, rappera s největší zásobou lyrics o dealování drog Pushu Tho z Clipse, ale i alternativější pěvecká jména jako Mr Hudsona nebo D'banja. Pod G.O.O.D. patří i několik songwriterů a producentů, zejména tvůrce hitů "Drop The World", "Niggas In Paris" nebo "Goldie" Hit-Boy. Jak ale udělat album, které by jako debut definovalo celou partu? Kdybyste byli jedním z interpretů, víte, že si vás Kanye vybral, protože jste mu sedli. Zároveň ale chápete, že Kanye přesně ví, co chce, a nemůžete čekat, že se na albu představíte podle sebe. S Kanyem se musíte sesynchronizovat. Jde to ale ve dvou tuctech lidí?

Hned vám to zodpovím - NEJDE. Po pěti, nebál bych se říct dokonalých sólovkách přišel Kanye West s "Watch The Throne", které se nelíbilo každému, a nyní opět sníží svůj průměr v recenzích s "Cruel Summer". Kruté léto, které nakonec paradoxně vyšlo na začátku podzimu, aneb ani panu Perfektnímu se nepodařily dodržet původní termíny. A co hodnocení desky výrazně ovlivnilo, byla celková prapodivná cesta k vydání, jmenovitě hlavně předčasné poslechy a nemožnost vidět film. Oba důvody jsou přitom vlastně v kontrastu s konceptem preview singlů a snímku k desce, jak to dokázal film "Runaway" k "My Beatiful Dark Twisted Fantasy". Ten totiž sice nabídl několik skladeb v plné délce, celou epickou velikost alba jste však vstřebali až s jeho kompletním poslechem. Kdežto u "Cruel Summer" jste dopředu slyšeli pět skladeb, ale na finální desce už je pouze sedm dalších (o několik tříd horších) a v Kataru natočený, určitě audiovizuálně atraktivní snímek "Cruel Summer" jste nedostali šanci vidět. Navíc konečný hudební výsledek vůbec nepůsobí tak kompaktně a promyšleně jako "Fantasy".

Rozbor vybraného textu z COLD

Can't a young nigga get money any more?
Tell PETA my mink is dragging on the floor

Kanye West se v "Cold" s ničím a nikým nepáře, organizace na ochranu zvířat jeho výrok o tahání norku za sebou veřejně zkritizovala.

And the whole industry want to fuck your old chick
Only nigga I got respect for is Wiz
And I'll admit, I had fell in love with Kim
Around the same time she had fell in love with him
Well that's cool, baby girl, do ya thang
Lucky I ain't had Jay drop him from the team

O své bývalé partnerce Amber Rose v tracku říká, že ji chce ošukat celý průmysl, ale též, že jediný člověk, kterého respektuje, je Wiz Khalifa, s nímž Amber plánuje svatbu a čeká dítě. Kanye též přiznává, že se zamiloval do Kim Kardashian ve stejnou dobu, kdy se ona zakoukala do basketbalisty Krise Humphriese a následně s ním 72 dní byla v manželství. Kanye a Kim jsou nyní párem, a jak Kanye rapuje, nakonec tedy nemusel Jay-Zho požádat, aby Krise vyhodil z týmu (Jay totiž vlastní New Jersey Nets, kde hraje).

V Měsíci v hip hopu jste mohli sledovat dění okolo G.O.O.D. Music a pravidelně poslouchat vydané skladby. Byly výborné. Jako celek však deska dopadla ne katastrofálně, ale minimálně je těžkým zklamáním. Naštěstí však u Kanyeho i těžké zklamání vypadá lépe než nadprůměrně a v podstatě sedmičkové hodnocení není žádná ostuda. Větším problémem je, že se mnou souhlasí většina recenzentů, a kromě nepochopitelně nadsazeného XXL (neodpovídající jejich hodnocení v textu) a irelevantního Entertainment Weekly byla deska hodnocena v rozmezí 4-7/10. A rozčarování se dá pochopit. "G.O.O.D. is simply not good enough!" Kanye asi věděl, proč label nepojmenoval B.E.S.T. Music, i když G.O.O.D. je samozřejmě zkratkou "Getting Out Our Dreams".

Pojďme ale napřed z té pozitivní stránky: na "Cruel Summer" se opět nachází několik pasáží hodných zápisu do hudební historie. Ať už to je Kanyeho sloka z "New God Flow", opakující se hook z "Clique", fistulující R. Kelly v "To The World" nebo zabijácké basy v "Mercy", vždy budete při těchto okamžicích G.O.O.D. partu milovat. Singly se opravdu povedly. Tím na první pohled nejméně nápadným je právě "New God Flow", z kterého se však vyklubal klenot nahrávky, a není to jen díky Kanyemu, jehož každý řádek ve vlastní sloce je na potlesk. Pompézní produkce (sampl od 1:22) je též jeho dílem.

Rozbor vybraného textu z NEW GOD FLOW

Hold up, I ain't trying to stunt, man
But these Yeezys jumped over the Jumpman
Went from most hated to the champion god flow
I guess that's a feeling only me and Lebron know
I'm living three dreams:
Biggie Smalls', Dr. King's, Rodney King's
Cause we can't get along, no resolution
Till we drown all these haters, rest in peace to Whitney Houston

Kanye se v "New God Flow" věnuje svému klasickému tématu kontrastu vlastního vzestupu oproti životu běžného černocha v minulosti i nyní. Zmiňuje prodejní úspěch jeho bot, které překonaly i rekord tenisek Michaela Jordana, hate po VMAs incidentu s Taylor Swift a následnému návratu k obdivování (odkazuje na přestup Lebrona Jamese mezi dvěma konkurenčními týmy NBA), vyjmenovává tři významné černošské postavy, které se staly smutným symbolem těžkého vycházení mezi lidmi - jediným hypotetickým řešením toho by bylo utopit všechny nenávistníky, což je narážka na Rodneyho Kinga, který se utopil v bazénu, a RIPko pro Whitney Houston. Později v tracku ještě například mluví o stálém problému nebezpečnosti čtvrtí rodného Chicaga.

Kanye tentokrát produkoval nebo se alespoň podílel na produkci dvou třetin tracků. Hned třikrát ale důvěřoval Hit-Boyovi, který přišel s minimalistickým a nakažlivým "Clique" a agresivním "Cold" se zábavně povýšeným Westem (a naprosto zbytečně vyřvávajícím DJem Khaledem a Pharrisem). Oba singly parádně vystihují zvuk desky: bicí, synťáky a basy, o tom "Cruel Summer" je. Melodie je zásadně tvořena tempem úderů bicích a umělými basami a je doplněná o synťákové beaty. Údery do bicích jsou ve skladbách opravdu výrazně nosným prvkem, což je oproti více multi-instrumentálnímu symfonickému "Dark Fantasy" nezvyk. Příjemným nezvykem pak jsou basy. Lépe namixovanou desku jsem ještě neslyšel. To, co zvukoví inženýři zvládli v "Mercy" i ostatních stopách, je úžasné a budete se tetelit při každém úderu; stejně jako vaši sousedi.

Hit-Boyův třetí počin je pak divnost "Higher". Skladba je zároveň auto-tuneové r'n'b v hooku a refrénu i ostrá rapová věc ve slokách Pushi a Ma$e. Úvodnímu "To The World" se toto kontrastní spojení povedlo ale mnohem více a dává vzpomenout na podobně laděné "Lift Off" z Trůnu (a hláška "Mitt Romney don't pay no tax" pobavila a nedá se jí zbavit). Naopak zase raně r'n'bčkový "Vice City" vibe v "Bliss" jinak elektronického producenta Hudsona Mohawka je v kontextu celé desky docela mimo, navíc když po něm nevhodně přijde úplně jinak posazený track, remix ukradeného "I Don't Like", působící tak jen jako bonusová skladba. Na desce je mimochodem tato rapová nálož uvedena jako "Don't Like", resp. "Don't Like.1", všechny čtyři singly jsou totiž otagované s příponou .1, což je opravdu divné, a nevím, jaký to má vůbec důvod a smysl. Na Last.fm a podobných službách tak vzniká zbytečný binec.

Rozbor vybraného textu z MERCY

Drop it to the floor, make that ass shake
Whoa, make the ground move, that's an ass quake
Built a house up on that ass, that's an ass state
Roll my weed on it, that's an ass tray

Big Sean předvádí, jak se dá krásně rýmovat se zadkem. Na řádek o ass shake (třasořiťky) navazuje ass quake místo earthquake (zemětřesení), ass state místo estate (nemovitost) a ass tray místo ashtray (popelník). Trapné? Možná. Zábavné? ROZHODNĚ!

Let the suicide doors up
I threw suicides on the tour bus

Kanye mylně označil scissor (aka "Lambo") dveře suicide doors, které se místo nahoru otvírají do protivky. Stejnou chybu už udělal v "Can't Tell Me Nothing". Každopádně to nevadí, "Mercy" je reklama pro Lamborghini i tak skvělá, navíc kromě Murcielaga ještě v "To The World" rapuje "Pulled up in the A-V-entador, and the doors, raise up, like praise the Lord" o svém Aventadoru, který mu Kim koupila.

A co říct na Kid Cudiho "Creepers"? Refrén je skvělý, chytlavý, ale nedá se zbavit pocitu, že to je b-strana "Man On The Moons" a zní až moc obdobně - například jedna pasáž je intonačně téměř kopií "Teleport 2 Me, Jamie" z "WZRD". Jinde ho bohužel neuslyšíte, i když dle bookletu něco nazpíval i v "The Morning". Cuddera šlo využít mnohem lépe, naštěstí jiní, méně výrazní členové (např. Cyhi The Prynce) dostali ještě méně prostoru. Nejvíce místa pro sebe urvali Pusha T, 2 Chainz a Big Sean a vzhledem k tomu, co předvedli, lze toto brát jako chytrou volbu od Kanyeho. Ten nakonec sám špatnou situaci v druhé půlce desky (resp. stopách 5, 7-11) musel nějak sám zachránit, když si klasicky zasamploval a použil piáno v (možná až přehnaně) líbivém "The One".

(...)

Převíjím zpět na "Mercy" a přemýšlím, proč Kanye desku takto nevychytal celou. "Cruel Summer" je sice možná lepší než jiné rapové labelové showcase "We Are Young Money" Young Money nebo "Self Made" Maybach Music (s "The OF Tape Vol. 2" Odd Future bych srovnávat nechtěl), ale jako pokračovatel Kanyeho tvorby je to docela těžké škobrtnutí. Beaty a tracky, které jsem zkritizoval, se určitě někomu budou líbit, můj celkový pocit zmaru ale plyne hlavně z toho, že příchod desky jako takové je obrovským zklamáním. Excelentní singly jsme měli dlouho naposlouchané a bohužel album jiné bomby ani zdaleka nenabízí. Nabídlo toho málo, dvanáct stop je na rapovou desku snad antirekord. Nepamatuju si, že by za posledních x let vyšla velká hiphopová deska bez deluxe edice. A absence filmu, respektive možnosti ho zatím zhlédnout? Ach, Kanye, připravil jsi nám opravdu kruté léto.

Celé album si můžete poslechnout na YouTube zde:



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY