Kapela, co hrála poslední, nebyla nejlepší

08.03.2011 18:49 - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

Nejvěrnější publikum mají doma na ostrovech a kupodivu v Polsku. Jsou na turné a včera se konečně objevili v Praze. Řeč je o White Lies. Trojici, vlastně pětici, která dokázala vyprodat prostory LMB. Nezklamali, ale ani nijak nezazářili. To samé se ovšem nedá říct o jejich předskokanech Crocodiles.

Live: White Lies

support: Transfer, Crocodiles
místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 7. března 2011
Fotogalerie

Crocodiles, Lucerna Music Bar, Praha, 7.3.2011
© Honza Průša / musicserver.cz
Had lidí se táhne od přeplněné Lucerny až ke vchodu do metra. Reminiscence na Crystal Castles. A stejné to bude před Hurts. Had lidí hlasitě hořekuje nad pozdním začátkem vystoupení hlavních hvězd. Londýňané si totiž tentokráte dovolili zalhat o půl jedenácté.

Před jejich nevýrazným vystoupením se ze sklepení LMB na světlo reflektorů vyškrábala dvě méně zvučná jména. Oba předskokani pocházeli ze San Diega a Transfer jistě musela být dobrá psychedelická zvrhlost - žel bohu nevím, spolkl mě had. Ale Crocodiles, ti mi nedají spát! Zvěsti o jejich výjimečném citu pro recyklaci se Prahou sice v odborných kruzích nesly, ale stejně mi nikdo nevinně nenalže, že někdo v Music Baru očekával takový noise-punkový gejzír energie, jakým se ve finále prezentovali.

Velvet Underground, Doors, Iggy Pop. HC, noise-pop, post-punk. Crocodiles vše umně zacyklili do konkurenceschopného celku. Bez nadsázky - byla to nejsilnější předkapela, jaká se za posledních deset let v Praze objevila. Černě obrýlený Charles Rowell se svým ansámblem - partou kluků a holek, co rádi řádí do roztrhání těla - dokonale zastínil samotné White Lies.

Crocodiles, Lucerna Music Bar, Praha, 7.3.2011
© Honza Průša / musicserver.cz
Jenže i kdyby se Rowell nechal věšet na háky, odezva vyprodaného Music Baru nebyla veskrze žádná. Zpočátku na jeho výpady reagovaly alespoň ostrůvky turistů, jenže i ty později zaplavila beznaděj, to když je demotivovali pražští hipster statici. Ti si chodí koncerty odstát a zásadně chodí jen na kapely, které znají oni, nebo alespoň jejich trendy kámošky. Logicky se pak neumí bavit u něčeho, čemu nevěří.

Kdo ale věří, nebo alespoň po několikahodinové debatě uzná, že kapela nemusí spadat do škatulky ostrovní indie scéna, aby měla výpovědní hodnotu, ten si při vystoupení Crocodiles přišel na své. Pro mnohé ale zůstali jen výplní času a prostoru na cestě za White Lies. Během hodinové šou Crocodiles především křičeli. Když ne pusou, tak nástroji. Jízda na hadovi. Krokodýlové vzali Prahu na výlet za ještěrkami do pouště, kde je půlminutové vazbení mikrofonu považováno za vrchol umělecké exprese. Jo! Rowell jako Morrison obtočil stojan mikrofonu vlastním tělem, následovaly zvlhlé výkřiky "auh, auh". Wau.

Řeč s Řekem

Během půlhodinové přestavby pódia před White Lies se nedala přeslechnout ruština, angličtina a němčina. V multi-kulti atmosféře jsem se dal do řeči s Řekem, co měl na sobě černo-černé švédské hororové triko "Låt den rätte komma in". Z českých fotbalistů zná Drobnýho a Svěrkoše - asi fandí Panionosu; na přetřes z jeho strany brzy přišel i brzký začátek pražských koncertů: "Jsem tu teprve měsíc, ale už jsem dokonale znechucený. Na Gold Pandě se končilo v deset, tady to v deset sice začíná, ale stejně je to pořád brzo. Byl jsem zrovna na Crocodiles, ve Varšavě a v Berlíně, před půlnocí se v klubu něco popilo, ubalilo, po půlnoci začala párty. Tady je to všechno posunuté o dvě, tři hodiny. Pak to nemá atmosféru." A jak se mu líbili v Praze? "Průměr. V Berlíně jsem je stihl dvakrát během jedné noci. Nejdřív zahráli na západě, pak na východě města. Ten druhý koncert byl asi jejich nejlepším."

White Lies, Lucerna Music Bar, Praha, 7.3.2011
© Honza Průša / musicserver.cz
Když jsem předloni, také ve východním Berlíně, navštívil koncert White Lies, na pódiu v Lidu tehdy stála zcela jiná kapela než dnes, tedy včera, v LMB. White Lies se za dva roky, které dělí jejich debut "To Lose My Life..." od aktuálního "Ritualu", naučili lhát. Ještě odpoledne při rozhovoru působili nesměle, ale večer nasadili suverénní masku. Aneb jak se z Joy Division revivalu stal Editors revival.

Jejich vystoupení mělo drajv, jenže při komparaci s Crocodiles byli výrazně slabší. Nenabídli prakticky žádnou šou a odehráli koncert, který ve vzpomínkách překryje nejbližší akce. Tři původní členové kapely, oděni do černého, byli na pódiu vycentrováni, zbylí dva hostující hudebníci naopak skryti na jeho krajích. První část koncertu byla čekáním na "Farewell To The Fairground", druhá pak na "Smrt".

White Lies, Lucerna Music Bar, Praha, 7.3.2011
© Honza Průša / musicserver.cz
White Lies mezitím vysvlékli nové album donaha. "Ritual" je venku čtvrt roku, fanoušci na songy z něj ale nereagují. Pokud kritici kapele na debutu vyčítali stejnost písní, u "Ritualu" si jistě smlsli na rozdílnosti. Zatímco "To Lose My Life..." nabídlo silný koncept s hitovostí při živé produkci, skladbám z "Ritualu" (nejen) naživo schází koncept, hitovost a snaha dělat věci jinak.

Návštěvníci koncertu tak ocenili především okamžiky, jež byly vyhrazeny hitům z debutu. White Lies k ovacím kromě vlastní produkce dopomohl i vynikající zvuk. V LMB nepamatuji lepší podmínky pro hudebníky. I proto, věčná škoda, že Crocodiles předskakovali White Lies a ne naopak.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY