Irie Beach 2000 - v rytmu reggae

29.08.2000 22:33 - Martin Mikuláš | foto: facebook interpreta

Minulý pátek se na Štvanici konal reggae (a spol.) festival Irie Beach 2000. O něm, rasismu, "vyfuckování" ghanských diplomatů a všem ostatním, co se na festivalu odehrálo, si přečtete v této recenzi.
Irie Beach 2000
© facebook interpreta
Letní festivaly se rozmnožily jako houby po dešti. O letošních prázdninách neuplynul víkend, aby se alespoň jeden open air nekonal. Příjemným zpestřením na každém fesťáku je vždy vystoupení nějaké reggae kapely, ale reggae u nás však donedávna hrálo pouze Švihadlo. Nyní je na scéně další kapela – Hermakuti a její leader Jay založil začátkem roku agenturu Different Caffe promotion, která uspořádala v pátek 25.8. na ostrově Štvanice reggae festival. Oficiálně Irie Beach 2000.

Program začal už v jednu odpoledne vystoupením Dub–O–Net, následovali Nyabinghi Warriors a Švihadlo. Švihadlo s sebou měli tentokrát i dechovou sekci, flétna, trombón a saxofon, která jejich dub a reggae velice příjemně osvěžila a dodala hudbě více barev. Jsou to stálí dechaři, kteří ovšem nemají vždy čas jezdit na koncerty. Od listopadu už se však můžeme těšit na stálou dechovou sekci. Na Irie beach hrál se Švihadlem naposledy bubeník Tomáš, kterého nahradil Dominik Tůma (ex Ready Kirken a –123min.). Kolem šesté nastoupili mí favorité – brněnští Synergy. Funková formace, která už hraje přes tři roky a snad se už brzy dočkáme i nějaké desky. Svým projevem i sestavou jsou hodně blízcí acidjazzovým kapelám z Anglie, jejich energická muzika však posluchače poněkud zaskočila. Po líných rytmech reggae a spoustě líných jointů publiku chvíli trvalo, než zaregistrovalo, že ten rytmus je funky a že by se jako na to dalo i tančit. Dvě zpěvačky se zpěvákem a leadrem kapely a dechovou sekcí nakonec lidi probudili, ale festivalová vystoupení mají omezené možnosti a Synergy museli v nejlepším přestat. Bylo na čase se opět zpomalit, to si vzali na starosti C.K.W.W. – v současnosti nejznámější polská reggae kapela.

To už jsem se seznámil s jedním černochem (bylo jich tam spousty), který se pěkně rozpovídal… Nevím, jak se jmenoval a zda mluvil pravdu, ale horlivě mi vysvětloval, proč má tak rád Českou republiku. Především kvůli demokracii, které si ve své rodné zemi příliš neužil. Na druhou stranu v Čechách pociťuje prvky rasové nenávisti. Je černý jako bota a někteří Češi to pořád nemohou rozdýchat. On má však bělochy rád a na festival přišel také proto, že se zde cítí dobře. Nikdo nekouká na barvu jeho pleti. Jediné, co mu vadí, jsou ghanští diplomaté, kteří se na festival přišli podívat, protože prý přišli také ohlídat morálku černochů na této akci. Podle nepsaných pravidel prý mezi nimi existuje jakési kastovní rozdělení. Například když přišli, "můj" černoch si musel obléknout tričko. Diplomaté mu ale vrtali neustále hlavou a došel k závěru, že v demokratické České republice se nebude řídit jejich pravidly, vstal, došel k diplomatické delegaci, vítězně před nimi zdvihl prostředníček a s radostí dítěte je vyfuckoval. Nahlas. Když to zaregistroval jeden z moderátorů, taky černý Sammy Lee, přidal se svým fuck off do mikrofonu. To mohla být ale pouze náhoda, protože Sammy Lee fuckoval všechno možné dost často. Nemyslel to ale ve zlém, ještě častěji říkal "smoke marihuana!". Spolu se svým kolegou MC Dr. Karym se výborně postarali o zábavu v přestávkách mezi kapelami. MC Dr. Kary zase zahájil svůj vstup: "Tak co? Jak se máme? Jointíky…, pivečko…, opečený mrtvoly… he he".

Následovala vystoupení Hermakuti, George Darka a All welcome crew. Vše v pomalém tempu někdy na rozmezí hip-hopu a reggae.Kromě hlavního pódia jsem si také chvíli zahopsal na jungle ve stanu, kde hráli DJs Babylon Rocker, Yukimura, Kryshpeen a další. Byl to takový ten příjemný drum´n´bass s vokály, co se na něj dá tančit i reggae. Spousta návštěvníků si s sebou přinesla i své bubínky a tak se kdesi zezadu neustále ozývaly ony údery údy.

Velikou hvězdou festivalu byl Earl 16, vokalista Leftfield a Dreadzone a žijící legendou, která poctila Prahu svou návštěvou, je šedesátiletý Alton Allis, který na Irie beach finišoval. Říká se mu kmotr reggae, začal zpívat už v padesátých letech a je to největší hvězda rock steady, předchůdce reggae. Zde je na místě krátká sonda do historie.

Na Jamajce na přelomu čtyřicátých a padesátých let hrály na zábavách orchestry jako všude jinde na světě. Na Jamajce však jako první přišli organizátoři těchto zábav s myšlenkou "soundsystémů". Když se pouští desky, náklady jsou menší, než se starat o orchestr a může se hrát non-stop. Mladí Jamajčané si na parties pořádané soundsystémy velice rychle zvykli a tu stojíme u vzniku dalšího fenoménu současnosti. Někdo musel pouštět desky. Count Machuki byl ten, který desky nejen pouštěl, ale hrál si s nimi a mluvil a zpíval přes hudbu. Vedle soundsystémů zde vznikl i další fenomén – DJ. Prvním DJem bývá označován právě Count Machuki. Cesta k reggae pak vedla přes mento, ska a rock steady, jehož mistrem je právě Alton Ellis. Fenomén Jamajských soundsystémů se velice brzy rozšířil do Velké Británie, kde byla silná Jamajská komunita a odtud do světa. DJové a soundsystémy tedy vznikly na Jamajce.

Teď jste zase o něco moudřejší a doufám že další ročník Irie festivalu nebo akci pořádanou agenturou Different cafe promotion si nenecháte ujít. A kdo by se už nemohl dočkat, tak každou neděli vystupuje v Akropoli Pro Soundsystem, který tvoří MC Dr. Kary, Liquid A a DJ Kryshpeen.

Open Air Summer Festival Irie Beach 2000, 25.8. 2000, ostrov Štvanice, Praha


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY