Cavalerovi Soulfly vydali po takřka dvou letech novou desku "Prophecy". Fandové se opět dočkali hutné směsi nu-metalu, trashe a world music. Po předchozím albu "3" se Max Cavalera zaměřil ještě více na hardcoreovou přímočarost, ubylo experimentů s rapem, přibylo vražedných riffů a zůstala uhranutá etničnost.
Třetí deska z roku 2002 byla malým zklamáním, protože nedokázala po výtečném "Primitive" navázat na nit drtivé metalové různorodosti. O něco takové se Cavalera nesnažil ani na novince "Prophecy", která se ubírá cestou bližší bezejmennému debutu
Soulfly. V popředí nestojí melodičnost a žánrová barevnost za každou cenu,
Max Cavalera si vzpomněl na mladistvá trashová léta Sepultury, přidal k nim valivost hardcoru a s tímto na mysli vešel do studia. Vznikla opět výborná deska "Prophecy", která ale osloví spíše skutečné fanoušky těžkotonážního rocku, příznivci nu-metalu budou zklamáni agresivitou, úbytkem melodií a pochopitelně již tradičními "etnickými" prodlevami.
Zásadní změnou oproti předešlým cédéčkům je region Cavalerovy inspirace. Tím nově není Latinská Amerika, ale jižní Evropa, Balkán. Část "Prophecy" se totiž nahrávala v Srbsku, kde se dali
Soulfly dohromady s tamními umělci, z čehož vznikly skladby "Mars", "Wings" a "Moses" (ta ovšem svým částečně reggaeovým pojetím uniká). Rozdíl markantní, zmizely indiánské pokřiky a tance nad ohněm, nastoupil jižanský temperament, náznaky flamenga, každopádně Evropě bližší hudební pojetí. Brazílie dýchá pouze z instrumentální "Soulfly IV". Změna je patrná i na zbytku kotouče.
"Primitive" i
"3" disponovaly záměrně špinavým zvukem, který dotvářel hrubou, sklepní atmosféru. "Prophecy" naproti tomu naopak lpí na čistotě soundu, kytarové riffy jsou nejen ostré, ale především krystalicky přesné. Když spustí písně "Execution Style" nebo "Defeat U", automaticky se vybaví němečtí
Rammstein s jejich ledovou útočností. Tomu odpovídá i rytmika, která je v drtivé většině písní zaměřena na trashovou a hardcoreovou linii, původní střední tempo se ukazuje pouze v některých skladbách - "Moses", "In The Meantime". Volba hostů jako tradičně Cavalerovi vyšla na výbornou. Balkánští Eyesburn s ním v "Moses" rozehrávají reggae-metalovou přestřelku, baskytarista David Ellefson z
Megadeth střídmě obohatil pětici pecek, vydařená je také závěrečná akustická r&b "Wings", na níž naváže lidovka jako dělo z pera srbských muzikantů.
Album "Prophecy" potěší nepochybně všechny ty, kteří si zamilovali eponymní debut a na dalších deskách
Soulfly je obtěžoval příliš silný apel na melodii a nu-metalovou rozmanitost. "Prophecy" je de facto hardcoreová deska, která nezná smilování, většina refrénů se omezí na stručná sborová provolání, jednotlivé skladby se od sebe liší strukturou riffů a lidovými výlety. Paradoxně toho je ale dost, co "Prophecy" nabízí, je však třeba hledat. Deska to je přinejmenším zajímavá, rozhodně propracovaná a opravdová až do morku kostí. Zklamáni budou fanoušci, kteří
Soulfly znají pouze z "Primitive", případně z "3", a kterým se líbil jejich vřelý vztah k hip-hopu a mainstreamové líbivosti. To je fuč, nyní se těšte spíše na punk než na rap.