The Art Of Noise vznikli v roce 1983, kdy pod hlavičkou labelu ZTT zakládá Trevor Horn společně s Anne Dudley, J.J. Jeczlikem a Garym Langanem tuto legendu industriálního popu, pokud by se takto dala tato škatulka nazvat. Každý z aktérů si do skupiny přinesl své zkušenosti a dovednosti. Trevor Horn je vynikající nejenom producent, ale i hráč na basovou kytaru, J.J. Jeczalik proslul svými propagandistickými přístupy v použití počítače coby hudebního nástroje, Anne Dudley přispěchala se svými melodickými nápady, které dodnes využívá jako aranžérka rozličných smyčcových partů a Gary Langan byl pisatelem textů. Debutové épéčko "Into Batle With The Art Of Noise" (1983) přineslo dynamický singl "Beatbox". Na podobné struktuře byla postavena i kompozice "Close (To The Edit)", ta zabodovala v žebříčcích na obou stranách Atlantiku. První album pojmenované "Who's Afraid Of The Art Of Noise" vyšlo o rok později. Cestu do povědomí mu vyšlapal singl "Moments In Love", který se stal kultovní záležitostí a dodnes ji někteří označují za první ambientní, případně chill outovou záležitost. Následné desky "In Visible Silence" (1986), "In No Sense? Nonsense!" (1987) nebo "Below The Waste" (1989) jasně ukázaly, v jakých oblastech mají The Art Of Noise největší potenciál. Ten se ukrýval v jasně znějících tanečně laděných kompozicích, do kterých trio Dudley, Jeczalik a Langan připravili různorodé zvukové koláže, kde i lidský hlas byl vlastně samostatným hudebním nástrojem. V roce 1989 se však skupina rozpadla a vyšla celá řada kompilací a remixových projektů. K těm nejvíce vydařeným rozhodně patří "The Ambient Collection" (1990) nebo "The Drum And Bass Colection" (1996). Comeback skupiny ve složení Dudley, Langan a Horn dostal jméno "The Seduction Of Claude Debussy" (1999) a následné turné opět vyvolalo zájem o tuto skupinu nejenom z řad fanoušků. Minulý rok to bylo přesně dvacet let, kdy vyšly první nahrávky této legendy, a jako pocta se objevilo další interpretační album "The Abduction Of The Art Of Noise".
Toto album není remixová deska, jakou třeba byla směska "The Fon Mixes" z roku 1991. "The Abduction Of The Art Of Noise" je kompilací, na které méně či více známé tváře z různých oblastí, převážně taneční hudby, natočily své interpretace skladeb The Art Of Noise. Jedná se o zajímavou směsku, která dokazuje, jak silný odkaz téhle skupiny poznamenal hudební svět. Ve většině případů "The Abduction Of The Art Of Noise" připomíná zlomovou desku "Who's Afraid Of The Art Of Noise" a následnou "In Visible Silence". Úvod a rozjezd nachystalo dívčí smyčcové seskupení Chi2 (objevil je Moby na svém posledním turné), které za elektronické asistence Rowana Olivera (blízký spolupracovník projektu Goldfrapp) přepracovalo kompozici "Eye Of The Noodle". Následuje "Moments In Love", která zde našla hned několik úprav. První z nich mají na svědomí Trafik s vokalistkou Rachel Lambert, jejich úprava vychází z původní dvanáctipalcové verze. Hodně taneční úpravu původní "Moments In Love (Beaten)" nachystal projekt Benaco, pod jehož křídla se ukryli Wayne Martin a Andrew Baker (člen skupiny 808 State), který to po lehkém úvodu rozjede do vydařeného technem ovlivněného koktejlu. Kraťoulinká dohra z "Into Batle With The Art Of Noise" jménem "Moment In Love" v čistě elektronickém elixíru lásky nachystalo seskupení Benge, jemuž vypomohl zakládající člen The Art Of Noise J.J. Jeczalik.
J.J. Jeczalik má na "The Abduction Of The Art Of Noise" ještě jednu velmi vydařenou práci. Pod hlavičkou svého projektu Art Of Silence připravil chill outovou vychytávku v podobě úpravy pecky "Beatbox". Avon upravili singlovku "Legs" tak, že ji stěží poznáte, vypařilo se dynamické a hybné tempo, toto vše bylo nahrazeno příjemným elektrizujícím pelmelem. Jedinou čistě akustickou vsuvkou je ochutnávka z "The Seduction Of Claude Debussy", tu si vzal pod patronát Eliot Levine, který se svou skupinou vytvořil "Rapt: In The Evening Air (Edit 2)" do podoby plné jazzového feelingu. Naopak velmi veselou elektronickou taškařicí je "Backbeat" v úpravě Hexstatic, kteří zde parodují i jiné dílko historie z pera Herbieho Hancocka - a to "Rockit" samotný. Vydařenou a roztančenou trefou je úprava původně minutové "Snapshot" (z desky "Who's Afraid Of The Art of Noise") od Disko Gecko Productions, což pro tentokráte není nikdo jiný než Toby Marks (z Banco De Gaia) společně s Jamiem Hickeyem, kteří si pohráli s původními motivy a vytvořili vzletnou šestiminutovou jízdu. Závěr patří přepracování "Beatbox (Diversion 2)" v rukou projektu Velvet Chain.
"The Abduction Of The Art Of Noise" je vydařeným dílkem, které není dalším z řady remixových projektů. Byla vhozena šance několika interpretům, kteří si pohráli s prvky tvorby legendy jménem The Art Of Noise. Jejich odkaz je nesmazatelnou pokladnicí nápadů, kterých se většina přispěvovatelů této kompilace chytla s nadsázkou a vytvořila vydařené úpravy skladeb, které se nesmazatelně zapsaly do historických záznamů. The Art Of Noise byli ve své době hodně progresivní, ani "The Seduction Of Claude Debussy" nezklamalo a "The Abduction Of The Art Of Noise" je dalším vydařeným střípkem v doplnění poznání The Art Of Noise. Pokud jste fandové takovýchto hudebních experimentů, vřele doporučuji poohlédnout se po tomto titulu.
Album: Různí - The Abduction Of The Art Of Noise
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 70:02
Skladby: Eye Of The Noodle - Chi2, Moments In Love - Trafik feat. Rachel Lambert, Donna - BitTonic & si-cut.db, Opus 4 - Michael Schiefel, Rapt: In The Evening Air (Edit 2) - Elliot Levine, Legs - Avon, Snapshot - Disko Gecko Productions, Moments In Love (Beaten) - Benaco, Backbeat - Hexstatic, Moment In Love - Benge, Beat Box - Art Of Silence, Beat Box (Diversion 2) - Velvet Chain