Ostře kořeněná cukrovinka

17.02.2004 05:00 - Antonín Kocábek | foto: facebook interpreta

Vdova po Kurtu Cobainovi Courtney Love si v posledních letech budovala image zlobivé holčičky tak důkladně, že se na ni jako na hudebnici málem zapomnělo. Pokud si ale někdo myslí, že její nové album "America' s Sweetheart" bude poplatné svému názvu nebo se snad dokonce snažit tuto image prolomit, zřejmě vůbec netuší, s kým má tu čest.
7/10

Courtney Love - America' s Sweetheart

Skladby: Mono, But Julian I'm A Little Older Than You, Hold On To Me, Sunset Strip, All The Drugs, Almost Golden, I'll Do Anything, Uncool, Life Despite God, Hello, Zeplin Song, Never Gonna Be The Same
Celkový čas: 47:01
Vydavatel: EMI
Je tomu deset let, co vyšlo nejlepší album skupiny Hole "Live Through This", které vedle desek Nirvany, Pearl Jam a dalších patří bez debaty k základním průvodcům žánrem grunge. V čele této zčásti dámské kapely stála zpěvačka a kytaristka Courtney Love. O té se však v následujících letech hovořilo především v mimohudebních souvislostech, těmi negativními v podobě soudních tahanic s pozůstalými členy Nirvany počínaje, přes bulvární drby o odvykacích léčbách, až po úspěšnou hereckou kariéru nejen ve filmech Miloše Formana. Ale zapomeňme na Hole, Courtney se vrací na hudební scénu, a to po třech albech se svou mateřskou partou tentokrát poprvé sólově.

Od prvních tónů je jasné, že název "America' s Sweetheart", podpořený pouťovými malůvkami na bookletu, je ironií nejhrubšího kalibru. Hned úvodní kousek desky (a zároveň první singl) "Mono" totiž naznačuje, že interpretka své drápky neobrousila ani trochu a popová královna se z ní pravděpodobně už nestane. Nadupaný grungeový nářez, protkaný nitkami punku i hard rocku jede hned od počátku nadoraz a jakoby mimochodem prozrazuje, že tady se nikdo na to, co je v módě, či co žádá trh, prostě neohlížel. Žádné navozování nálad ani jakékoliv intro, ale všechno hned a pěkně nahlas. Čili se dá předpokládat, že u nás se s touhle deskou až na výjimky na rádiových vlnách nepotkáte. Melodická písnička tradičního ražení, stravitelná i pro širší a nezasvěcenou posluchačskou obec, se vyloupne až se třetí "Hold On To Me", ambice komerční úspěšnosti může mít však teprve následující cajdák "Sunset Strip", případně rádobyromantická "Uncool". Špinavé i artistně zkreslené kytary ale bez debaty převažují. A taková "Almost Golden" jakoby vypadla z doby před deseti lety.

Vedle interpretky, která se v uřvaných agresivních i křehkých melodických rovinách pěvecky pohybuje se suverénní jistotou, jakoby k žádné hudební pauze ani nedošlo, je pod většinou skladeb tentokrát podepsána i Linda Perry, kterou si možná ještě někteří pamatujete coby zpěvačku dnes již polozapomenutých 4 Non Blondes (o jejím autorském nádeničení pro jistou popovou pusinku zde taktně pomlčme), a vcelku nepřekvapivě i ex-bubenice Hole Patty Schemel. Krom ní si ale na desce zahrál třeba i Scott McCloud z kapely Girls Against Boys. Vcelku slušný tvůrčí tým a vlastně i svým způsobem zdůvodnění výsledku, který rozhodně nevyhlíží ani na moment jako dílo usedlé matky se čtyřicítkou na krku.

Courtney Love se zkrátka návrat za mikrofon povedl. Na své novince s přehledem přeskakuje mezi vypiplaným kýčem, uměřenou pózou i skutečnou výpovědí bez přetvářky. Která poloha je ale opravdová a která jen předstíraná, se identifikuje jen těžko - určitě se najdou takoví, kteří ji nebudou věřit ani slovo, ale na druhé straně i ti, kteří ji to sežerou "i s chlupama". Tudíž je jisté jen to, že nahrávka nepřináší ani zbla nového. A také to, že si tu Courtney libuje v image drsné rockerky a občas - když se trochu zapomene - se jí i skutečně na chvíli stává. Milovníci progrese mohou své nosíky ohrnovat už dopředu, ale třeba se teď o ní budeme dočítat i jinde než v bulváru. Což samo o sobě není k zahození.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY