Se vší úctou k mnoha dalším, kteří se snažili návštěvníky ostravské hudební přehlídky v pátek zabavit, to byly hlavně dva koncerty, o nichž se bude mluvit po letošním ročníku nejvíce. Toužebně očekávání Snow Patrol na hlavním pódiu vystřídali světovou premiéru unikátního tělesa vzývajícího "Hru na oliheň".
Live: Colours Of Ostrava - den třetí
místo: Dolní oblast Vítkovice, Praha
datum: 18. července 2025
vystoupili: Jung Jaeil a Janáčkova filharmonie Ostrava, Snow Patrol, Alvaro Soler, Vladimir 518 a 7krát3 a další
setlist Jung Jaeil: "Hra na oliheň": Moogoongwha, Way Forward, I Remeber My Name, Vote, Round And Round, Pink Soldiers, Komaya, Complete, So It Goes / Unfolded, "Mickey 17": Mayhem, Nasha, Set Off, CHaos, "Parazit": Opening, The Belt Of Faith, "Listen": Listen, Oceans Meet The Land, On This Road, A Prayer
setlist Snow Patrol: Take Back The City, Chocolate, Called Out In The Dark, Run, Crack The Shutters, All, The Lighting Strike (What If This Storm Ends?), Open Your Eyes, Make This Go On Forever, Shut Your Eyes, Heal Me, Chasing Cars, You're All I Have, What If This Is All The Love You Ever Get?, Just Say Yes
Fotogalerie
"Vy vážně víte, kdo jsem?" zeptal se mě upřímně překvapený
Jung Jaeil (správně se jeho jméno dle jeho vlastních slov vyslovuje jako
Džeil Džang). To když jsem na jihokorejského skladatele po sice živou kapelou doprovázeném, ale textově plytkém vystoupení
Alvara Solera narazil, jak se svou ženou prochází napříč areálem, aby se podíval na stánek "Hry na oliheň" - seriálu, do nějž od roku 2021 skládal hudbu. Ta jej proslavila po celém světě.
Potvrdil tím tak už podruhé svou obrovskou skromnost a pokoru, jaká je v dnešním světě až nevídaná. Úplně stejně plaše o pár hodin později působil i na hlavním pódiu, když měl za svými zády kromě tří jihokorejských muzikantů a jejich tradičních nástrojů i šedesátihlavý orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava, s níž připravil unikátní představení, které v někdejším hutním městě zažilo svou světovou premiéru.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Jung Jaeil v České republice zdaleka nebyl poprvé - jak se vyjádřil už při příležitosti svého jarního koncertu v pražské Nové spirále, pravidelně sem cestuje přes dvacet let. A dokonale zná i řadu našich skladatelů - Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetanu, či dokonce Josefa Suka. Ostatně už jako malý chlapec v Koreji sledoval záznamy Českého národního symfonického orchestru, a tak nejen jeho pražská koncertní premiéra, ale nyní už i koncert v Ostravě jsou pro něj bez přehánění velkým splněným snem.
Ostrava se však od
fantastického vystoupení v Praze hodně odlišovala - mimo skutečnost, že tentokrát hrál pod otevřeným nebem a pro lidi, kteří nebyli nutně fanoušky jeho tvorby, ale třeba jen náhodnými kolemjdoucími, kteří jeho práci dosud neznali, šlo především o tři klíčové změny. Přidal se orchestr. Vznikly zcela nové a vesměs i hezky vypadající doprovodné projekce od studia Fluks, které má za sebou projekce například pro
Olivii Rodrigo. A také se výrazně proměnil setlist.
Zatímco v hlavním městě se až na neplánovaný přídavek soustředilo všechno na hudební doprovod ke "Hře na oliheň", díky čemuž jsme skladatele oproti Ostravě mohli zažít i v jeho noisovější poloze, kdy hrál mimo tradičního piana i na elektrickou kytaru, aktuální vystoupení z veleúspěšného seriálu vytáhlo
jen ty největší hity. Ty zazněly pouze na začátku a pak už došlo i na další věci z jeho stále bobtnající diskografie. On sám se hned v úvodním hudebním podkladu ke hře "Červená, zelená" doprovodil na flétnu, jenže jak byl viditelně nervózní, pár tónů mu lehce ujelo a netrefil to.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Jakmile ale následně usedl za černé piano, rozjel se přesně ten typ koncertu, kvůli němuž máme Colours Of Ostrava rádi. Je to totiž jeden z mála festivalů, který si může dovolit takto odvážné dramaturgické okénko a na hlavní scénu v primetimeu dát hudbu z Jižní Koreje postavenou mnohdy na velice precizním, minimalistickém hraní na piano. Zezadu ji tu a tam podpořil orchestr vedený Stanislavem Vavřínkem. Být v tak komfortní situaci a mít jistotu, že lidé přijdou a až na pár netrpělivých posluchačů neschopných soustředěného poslechu i ve velkém množství zůstanou, je přece naprosto nádherná výchozí situace.
A nutno dodat, že Jung Jaeil nezklamal. A to ani když slavný seriál opustil a začal prezentovat nyní už dokončenou a vydanou hudbu ke spíše průměrnému a rozporuplnému sci-fi dramatu "Mickey 17", na kterou navázala ukázka z oscarového hitu "Parazit", jímž o sobě dal světu vědět vůbec poprvé. Mít tak možnost zažít jej ve více polohách než minule, a k tomu ještě slyšet dokonce i materiál z jeho sólového alba "Listen", v němž především "Oceans Meets The Land" vyvolávala zapojením smyčců příjemný mráz po těle... To bylo něco neuvěřitelného.
A když se posléze program dostal do části, v níž se šamanským rituálem přálo lidem vše dobré a do akce se znovu dostaly nejen tradiční korejské nástroje, ale i zpěv, koncert došel do tak silného finále, že Jung Jaeila diváci nechtěli pustit z pódia.
Stát takřka bez hnutí pod hlavní scénou celých osmdesát minut bylo zejména pro starší generaci fyzicky poněkud náročné, přesto platí, že kdo se dokázal naladit a vydržel, toho mimořádné představení naplnilo až po okraj skutečností, že zažil opravdové umění. Nezbývá než skladatelovu náklonnost k Česku a nově nabyté tisícovky fanoušků řádně vytěžit a podobně jako před lety u
ZAZ ho k nám vozit zas a znovu i v následujících letech. Třeba v pohodlné sedačce a zatemněném O2 universu by jeho hudba dostala ještě další náboj. Překrásný zážitek.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Třetí a papírově asi i nejsilnější den ostravských
Barev nabídl zajímavých koncertů více - kupříkladu senegalskými kořeny obdařený, ale v Londýně narozený bubeník, skladatel a producent
Pauli The PSM známý nejvíce díky své práci pro
Damona Albarna a jeho
Gorillaz na T-mobile stagei ukazoval vesměs pozoruhodný hudebně-taneční program. Nejednou jste si u něho vzpomněli na dávno rozpadlé
OutKast. Více by mu ale slušela menší scéna.
Na tomtéž místě se velice pokorným proslovem s diváky vítal i v tričku
Judas Priest vystupující
Vladimir 518, který do svého projektu se
7krát3 přizval i kytaristu a zpěváka
The Atavists Adama Krofiana. A ten si, jak už je jeho dobrým zvykem, nakonec show obou ústředních pánů ukradl svou skvělou hrou pro sebe. Ve stejné době na opačné straně areálu řádil další z letošních zástupců Asie, DJ jménem
¥ØU$UK€ ¥UK1MAT$U, na nějž nad ránem tak trochu navázal spíše zapomenutelný Francouz Mezerg.
V raveovém setu prvního zmíněného se objevila třeba i zremixovaná
Billie Eilish, a jakkoliv nelze než pochválit, že svůj set regulérně míchal naživo, což v dnešní době už zdaleka nebývá pravidlem, ukázalo se na tom také to, že nové přepracování Fresh stage se moc nepovedlo. O devadesát stupňů pootočená scéna totiž vedla k tomu, že jí v cestě stálo zdejší schodiště, a tak drtivá většina tancechtivých na pódium ani nedohlédla a byla odkázána na zavěšenou drobnou obrazovku nad schodištěm, pokud chtěla alespoň trošku vidět, co se na pódiu děje. Tohle nebude fungovat.
Co se ale v areálu podařilo opravdu hodně, je dětská část v ČEZ Family Parku, v níž můžete své potomky zabavit klidně na celé odpoledne. Bezdětní dospělí si přitom jen o pár metrů vedle mohou zahrát třeba Jengu nebo Twister, takže máte-li po hudebním zápřahu chuť i na jiné aktivity, je tady pořád co dělat.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Půl hodiny před půlnocí ale začal koncert druhých hlavních hvězd třetího dne, severoirsko-skotských
Snow Patrol. Jejich první české vystoupení si zdejší fanoušci přáli mnohdy i více než dvacet let, premiéra tedy byla pro tisíce z nich obrovskou událostí. Civilní představení tátů v letech, kteří už přece jen mají největší slávu dávno za sebou, ale navzdory místy pozměněným vokálním pasážím a čtecí obrazovce s texty písní u nohou Garyho Lightbodyho nemohlo zastínit, jak silné písničky jejich repertoár zahrnuje.
Koncert Snow Patrol totiž neměl hluchého místa. A kdyby trval dvakrát tak dlouho, aby se dostalo na všechny zdařilé singly minulosti, patrně by s tím jejich fanoušci neměli navzdory pozdním hodinám žádný problém.
Čím déle totiž vystoupení trvalo a čím více se introvertní a dlouhými psychickými problémy s neurotickými stavy, úzkostmi, finančními problémy, depresemi a závislostí na alkoholu sužovaný zpěvák osměloval, tím lepší to bylo. Jako by s každým dalším výletem na molo, které jinak na svých vlastních koncertech kapela nevyužívá, došlo ke stále silnějšímu napojení na diváky hltající jeho nezapomenutelný baryton.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Velký obdivovatel
Bona z
U2, který od mládí miluje Wolverina, občas se věnuje DJingu a spolupracoval s obrovským množstvím umělců od
Taylor Swift až po
Mogwai, navzdory svým velkým úspěchům neměl nikdy jednoduchý život. Set jeho kapely na Colours Of Ostrava ale působil dojmem, jako by sám sobě opakoval slova "Just Say Yes". Hitu, který kdysi napsal pro sólovku
Nicole Scherzinger a následně měl skončit na albu
The Pussycat Dolls. Nakonec se tak ale nikdy nestalo, a tak si ho v roce 2009 skupina vydala na své první bestofce.
Ještě před velkým finále ale stihla zaujmout dokonale vyváženým zvukem, který podporoval zvonivé kytary, jež tak krásným způsobem prodávaly například finální část singlu "Crack The Shutters". Velkým zážitkem se stala i postupně gradovaná "Open Your Eyes", díky níž se poprvé začaly bořit ledy a o níž byla řeč i
v našem přehledu vysvětlujícím, co od tohoto koncertu čekat. Pastvou pro uši se ale stal i první velký hit "Run", sborovým zpěvem doplněná a lehce repetitivní "Shut Your Eyes" nebo na španělce stojící "Heal Me".
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Snow Patrol byli zdejšími promotéry dlouho vnímáni jako kapela, která v Česku mnoho fanoušků nemá, realita ale dala pochybovačům na frak. Ukázala, že na jejich koncert přišli lidi znalí minimálně většiny textů a s velkou chutí tleskat do rytmu či jakkoliv jinak dávat najevo své sympatie formaci, která nepotřebovala velkou show. Úplně jí stačila její hudba a nesmělý, ale stále širší a o to upřímnější úsměv Garyho Lightbodyho.
Když v přídavkové baladě hned dvakrát zapomněl text, čímž opět dokázal, že to čtecí zařízení regulérně potřebuje, nevypadalo to, že by mu to měl kdokoliv za zlé. Stačilo se jen s úsměvem přiznat a fanoušci se shovívavě usmáli nazpět. Nezáleželo na tom. Podstatné bylo, že se toho "Chasing Cars" naživo po dvou dekádách čekání v Česku konečně dočkali!
Třetí den pohledem Tomáše Parkana
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Se čtvrthodinovým skluzem začal program třetího dne na Česká spořitelna stage ukrajinský
Kalush Orchestra. Upřímně řečeno, jak jsem nechápal jeho vítězství v Eurovizi, což ale nebyl zdaleka ojedinělý případ, nechápal jsem příliš ani páteční vystoupení. Jednak proto, že mi hudební styl skupiny nic moc neříkal, ale především proto, že vše působilo poměrně amatérsky a křečovitě. Podobalo se trochu besídce ze základní školy, nicméně i ta občas zaujme, takže ji sledovalo poměrně početné publikum.
Domácí
Moře dní sice nepůsobili špatně, ale ani nezaujali natolik, abych neutekl na T-Mobile na
Dana Bártu s Illustratospherou, kteří na velkém pódiu ovšem také nevyzněli tak, jak je znám z menších, intimnějších prostorů.
Alvaro Soler dokonale splnil svoji roli odpoledního subheadlinera, jako tomu bylo minulé ročníky v případě
Nialla Horana nebo
Jacoba Colliera, avšak troufnu si tvrdit, že jeho vystoupení bylo pro mužskou část publika o něco méně atraktivní než u předchůdců. Nicméně dámám letní taneční latino rytmy rozhodně lahodily.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Velkým překvapením pátečního podvečera byl bezesporu
Pauli The PSM. Ačkoli neměl za sebou velkou kapelu, ale jen DJe a jakéhosi asistenta a tanečníka v jednom, vlastně to vůbec nevadilo. Kdo čekal rappera nebo něco podobného, musel být velmi překvapený, jak skvěle tenhle kluk zpívá a zároveň jak svou bezprostředností dokázal navázat kontakt s fanoušky. Růže dámám v přední řadě vše otevřely, a když se pak vydal do publika, nepohrdly ženy ani tancem.
Lehce mě pak mrzelo, že jsem se musel přesunout alespoň na chvíli na Full Moon, kde v tu samou chvíli vystupoval slovenský rapper
Saul. Problém trochu byl, že se tam nedalo vůbec dostat. Ačkoli jsem ho vůbec neznal, evidentně to neplatilo v případě mladší generace, která zaplnila nejen prostor před pódiem, ale i vedle něj. Těžko se pak divit, že v prvních řadách stáli fanoušci, respektive spíše ty největší fanynky, které pak se Saulem rapovali jeho tracky od začátku do konce.
© Tomáš Parkan / musicserver.cz Ani já jsem neodolal a vychutnal si
Jung Jaeila s Janáčkovou filharmonií. Nutno podotknout, že výsledek překonal všechna má očekávání. Klasika pod širým nebem funguje, to se ví již dlouho, a nejiné to bylo i v případě filmové hudby. Více slov asi netřeba, koneckonců Honza Trávníček se o tomto vystoupení rozepsal dostatečně.
Vladimir 518 a
7krát3 svoji show pojali ve velkém, a dokonce s sebou přivezli i lasery, což jistě řada jejich fanoušků náležitě ocenila. Já jsem nicméně po chvilce pelášil na Drive, kde řádil v ten samý čas
Aurus z Reunionu. Jeho hudba byla sice vzdálená živelnosti Benin International Musical, ale dokonale vše nahrazoval svoji bezprostředností, takže i on si brzy publikum získal. Pravdou však je, že před
Snow Patrol to chtělo asi něco živějšího.